6.1. СИСТЕМА ЕЛЕКТРОННОГО БІЗНЕСУ: ЕЛЕМЕНТИ, МЕХАНІЗМ ДІЇ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ
Процес комерціалізації інформаційної сфери і перенесення ділової активності та частини бізнес-процесів у кібернетичний простір став одним із факторів, що породжує нову економіку (on-line economy). Внаслідок цього з'явився новий перспективний та динамічний сектор економіки - електронний бізнес. Термін "електронний бізнес" (е-бізнес) означає "здійснення бізнесу електронним шляхом" (Європейська комісія, 1997). Сторони електронного бізнесу, укладаючи угоди, замість фізичного обміну або безпосереднього контакту, вдаються до електронного способу взаємодії.
Інформаційні мережі (Intranet, Extranet, Internet) є середовищем, у якому відбуваються сучасні бізнес-процеси, та одночасно - інфраструктурним забезпеченням електронного бізнесу. Internet є універсальним діловим середовищем, що поєднало компанії між собою та з аудиторією споживачів, у ньому відбувається взаємодія всіх суб'єктів ринку щодо купівлі і продажу товарів та надання послуг, Intranet призначений для обміну інформацією всередині компанії, Extranet - для обміну інформацією зі зовнішнім світом: надання доступу до формалізованої інформації і корпоративних служб віддалених підрозділів компанії, дилерської мережі, гуртових покупців тощо.
Сучасна економічна література відображає різні підходи до визначення поняття "електронний бізнес". Згідно з визначенням компанії IBM, е-бізнес - це процес використання мережевих технологій для спрощення, поліпшення та збільшення продуктивності виробничих процесів, що дає можливість компаніям легко контактувати з партнерами, дилерами та клієнтами, об'єднувати бази данних та оперативно здійснювати свою діяльність, тобто це підвищення ефективності бізнес-процесів за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
Управління торгівлі Американського бюро перепису (U. S. Census Bureau) розглядає е-бізнес як будь-який процес, що здійснюється бізнес-структурами за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій та мереж.
Згідно з визначенням, що наводиться в online-словнику Internet, електронний бізнес - це всі форми підприємницької діяльності, які відбуваються в електронній формі.
Узагальнюючи наведені вище визначення, можна стверджувати, що е-бізнес - це якісно нова модель інтегрованої економічної діяльності, яка базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій та мереж як унікального макроекономічного середовища та основного засобу виробництва для оперативної комерційної та фінансової діяльності з метою підвищення ефективності наявних або широкого, динамічного розвитку нових сегментів бізнесу та отримання стабільного соціально-економічного ефекту.
Електронний бізнес охоплює всі види підприємницької діяльності, що здійснюються в кібернетичному просторі, а саме: елеістронну торгівлю, електронну рекламу, електронний маркетинг, електронний рекрутинг тощо (рис. 6.1).
Рис. б. 1. Основні сфери електронного бізнесу
Базуючись на нових способах взаємодії виробників, посередників, споживачів, а також на нових специфічних методах просування товарів на ринку, електронний бізнес водночас не заперечує традиційних форм взаємодії економічних суб'єктів та шляхів руху матеріальних благ і послуг, а доповнює їх.
Е-бізнес дає компаніям можливість забезпечити конкурентні переваги завдяки зменшенню видатків на взаємодію, розширенню ринків і сфери діяльності та виявленню нових каналів збуту, залученню нових та поліпшенню обслуговування старих клієнтів, більшій мобільності та оперативності щодо прийняття управлінських рішень.
Сьогодні електронний бізнес динамічно розвивається, і підприємницька діяльність у традиційних сегментах економіки пристосовується до вимог "нової економіки" і цілком або частково переноситься в кібернетичний простір. Комерційний потенціал мережі Internet, кількість користувачів Internet невпинно зростає, внаслідок чого електронний бізнес перетворився в один із пріоритетних напрямів розвитку підприємницьких структур.
До головних цілей електронного бізнесу належать:
• прискорення бізнес-процесів;
• підвищення привабливості компаній як роботодавців;
• краща відповідність запитам та потребам клієнтів;
• прискорення процесів пристосування компаній до ринкових змін;
• краща комунікація та підвищення продуктивності;
• поліпшення іміджу та підвищення репутації компаній;
• зменшення видатків та раціоналізація;
• розширення ринку;
• отримання нових клієнтів;
• підвищення відкритості та прозорості бізнес-процесів;
• розвиток нових сфер діяльності;
• підвищення міграційної здатності.
Для досягнення цілей електронного бізнесу потрібно мати взаємопов'язаний комплекс компонентів, до яких належать:
• підсистеми обміну інформацією;
• підсистеми електронного документообігу;
• підсистеми управління ресурсами (матеріальними, фінансовими, людськими);
• підсистеми глобального пошуку інформації, збору та спільного використання знань;
• корпоративні представництва в кібернетичному просторі, інтегровані з іншими підсистемами компанії;
• підсистеми електронної торгівлі для організації продажу і закупівель;
• підсистеми взаємодії з партнерами і клієнтами;
• підсистеми обліку ресурсів (склад, логістика) тощо.
Деякі елементи електронного бізнесу функціонують уже досить давно. Це засоби електронного обміну даними (Electronic Data Interchange, EDI), електронного переказу коштів {Electronic Fund Transfer, EFT), планування корпоративних ресурсів (Enterprise Resource Planning, ERP).
Використання технологій електронного бізнесу забезпечує зниження вартості товарів та послуг завдяки таким чинникам:
• зниження виробничих витрат - технології електронного бізнесу дають змогу знайти постачальників за найнижчими цінами та з найкращими умовами постачання;
• значне зниження операційних витрат (витрат на взаємодію);
• розміщення, реєстрація та виконання замовлень у режимі on-line є значно дешевшим, а також зменшується кількість помилок під час оформлення замовлень. Так, банківська операція, здійснена операціоністом, коштує у 100 разів дорожче, ніж через Internet,
• зниження витрат на збут товарів та послуг. За інформацією British Telecom, купівля товарів та послуг у режимі on-line зменшує на 90% витрати на обробку операції купівлі-продажу, що, у свою чергу, знижує вартість товарів та послуг на 11%. Так, продаж авіаквитків через мережу Internet дає змогу знизити витрати на обробку одного замовлення з 8 доларів до 10 центів. Окрім зазначених вище переваг електронного бізнесу, слід наголосити і на інших: стає простішим доступ до глобальних ринків, розширюються ринок збуту для виробників та можливості вибору для споживачів; зменшується відстань між виробниками і кінцевими споживачами, підвищується увага до їхніх потреб; зменшуються витрати та створюються нові можливості для проведення маркетингових досліджень і реклами; зменшуються витрати на добір персоналу та створюються нові можливості для пошуку відповідних фахівців; стає можливим безперервний контроль за виробництвом, постачанням, замовленнями та продажем товарної маси; прискорюється розповсюдження інноваційних продуктів та послуг, забезпечується ефективне та маловитратне обслуговування клієнтів у світовому масштабі, відбувається персоналізація обслуговування, стає можливим цілодобовий та щоденний сервіс.
Поряд із перевагами електронного бізнесу виникає низка нових проблем та ризиків, не притаманних традиційному бізнесу:
• неврегульованість правового забезпечення електронного бізнесу;
• підвищена небезпека при авторизації учасників;
• проблема визнання електронного підпису;
• можливість несанкціонованого доступу до комерційної та службової інформації, її крадіжки, пошкодження чи заміни. За даними ФБР США, які оприлюднив журнал Wired, 2006 року було викрадено близько 2 млн номерів кредитних карток з Internet-сайтів фірм, що пропонують свої послуги через мережу Internet;
• загроза хакерських атак та блокування доступу до сайта;
• загроза комп'ютерних вірусів. Згідно з дослідженням, яке проводила британська компанія Message-Labs, експерти компанії дійшли висновку, що 2015 року 75% електронної кореспонденції буде заражено вірусами. При цьому вірус Melisa вже завдав шкоди на 1 млрд дол. США, вірус Love Letter - на 8,7 млрд, а вірус Goner - на 5 млрд дол. США.
Ризики, що притаманні е-бізнесу, суттєво гальмують повну реалізацію можливостей електронного бізнесу, а наявний рівень безпеки в Internet є одним із факторів, що визначає обсяг здійснюваних у кіберпросторі трансакцій, який сьогодні не перевищує кількох відсотків від потенційно можливого. З удосконаленням системи безпеки їхній рівень, безперечно/значно зросте.
Більшість компаній сьогодні вже мають власні Internet -сайти, що стали своєрідними вітринами, які репрезентують фірму та забезпечують ефективне двостороннє спілкування із зацікавленою аудиторією. Окрім представницької функції Internet-сайтів, компанії широко використовують різноманітні Internet -застосування для ефективнішої взаємодії, наприклад, підключення постачальників та партнерів до баз даних з оперативною інформацією про товарні запаси, стан банківських рахунків, управління замовленнями в режимі реального часу, здійснення та обробку платежів, збір статистичної та маркетингової інформації тощо. Сьогодні відбуваються процеси глобальної інтеграції між компаніями, а також частішого перетину бізнес-процесів.
Ці процеси відображаються в таких формах взаємодії, які вже перетворилися на самостійні сегменти електронного бізнесу:
• Бізнес - споживач (В2С/С2В - Business-to-Consumer/Consumer-to-Business) - це форма взаємодії компаній зі споживачами і навпаки, яка дає виробникам додаткові можливості для просування своїх товарів та послуг безпосередньо до споживачів, а споживачам - більше можливостей для вибору. Ця форма взаємодії була однією з перших стратегій е-бізнесу, яка передбачає прямий рух товарів та послуг від виробників до кінцевих споживачів, обминаючи посередників.
• Бізнес - бізнес (В2В - Business-to-Business) - форма оперативної взаємодії підприємств на всіх рівнях, що зорієнтована на діючий бізнес та на відпрацьовані схеми постачання і збуту, сталі внутрішні бізнес-процеси. Вона дає змогу об'єднати внутрішні мережі партнерів для спільного електронного документообігу, створює систему прямого розміщення замовлень із можливістю деталізації їхніх параметрів та відстежування їх виконання в режимі реального часу і є новим засобом більш тісної комунікації підприємств. Ця форма взаємодії набула сьогодні найбільшого поширення. На сектор В2В припадає близько 85% обороту електронного бізнесу.
• Споживач - споживач (С2С - Consumer-to-Consumer) - взаємодія приватних осіб щодо купівлі-продажу, обміну чи надання товарів, послуг та інформації в кіберпросторі. Прикладами такої форми взаємодії можуть бути дошки оголошень та Internet -аукціони (E-bay.com).
Важливо звернути увагу на відмінності між формами взаємодії В2В та В2С. Перша відмінність полягає у стратегічній спрямованості: ВІВ зорієнтована на оптимізацію взаємозв'язків між партнерами, а В2С - спрямована на зменшення кількості посередників та пряме досягнення груп споживачів. Друга відмінність базується на суб'єктах відносин: В2С- один продавець (виробник) будує відносини з багатьма потенційними клієнтами; ВІВ - взаємозв'язок та інтеграція бізнес-процесів між підприємствами одного виробничого процесу.
Сьогодні досить часто поєднують наведені вище форми взаємодії лише з електронною комерцією, аналогічно з ототожненням понять е-бізнес і е-комерція. Це, однозначно, не є правильним, оскільки наведені форми взаємодії притаманні всім видам діяльності, що здійснюються в кіберпросторі. Так, дистанційне навчання (e-oceima)t яке тепер дуже поширене на Заході, чи складання іспитів на знання іноземної мови в режимі реального часу (е-послуги) відповідають формам взаємодії В2С та С2В, використання платіжних карток для розрахунків - В2С, надання банківських послуг юридичним особам у режимі on-line - B2Bt надання банківських послуг фізичним особам у режимі on-line - В2С, пошук роботи приватною особою через кадрові агентства в Internet - С2В, добір кадровим агентством персоналу для замовника - В2В тощо.
6.3. ЕЛЕКТРОННІ БАНКІВСЬКІ ПОСЛУГИ
6.3.1. Основні поняття дистанційного банківського обслуговування
6.3.2. Система Electronic-banking
6.4. ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО СИСТЕМ ДИСТАНЦІЙНОГО БАНКІВСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
6.5. АУТСОРСИНГ ДБО
6.6. ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА ЕЛЕКТРОННИХ БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ
6.6.1. Концептуальні засади створення системи інформаційної безпеки
Основні поняття інформаційної безпеки
Етапи створення системи захисту