План
5.1. Товарне виробництво і ринок.
5.2. Державне регулювання ринку (економіки).
5.3. Суб'єкти і види підприємницької діяльності.
5.4. Мале підприємництво.
5.5. Державна підтримка малого підприємництва.
5.1. Товарне виробництво і ринок
Під товарним виробництвом розуміється таке виробництво, за якого продукти виробляються для продажу, а зв'язок виробників і споживачів здійснюється за допомогою ринку. Умовою, необхідною для виникнення товарного виробництва, є суспільний розподіл праці. Етапи розвитку товарного виробництва пов'язані з розвитком обміну, ринку. Виділяють такі типи ринку: нерозвинутий, вільний, регульований, деформований. Кожному типу ринку відповідає особлива модель товарного виробництва:
o товарне виробництво нерозвинутого ринку;
o товарне виробництво вільного ринку;
o товарне виробництво регульованого ринку;
o товарне виробництво деформованого ринку.
Ринок - це саморегульована, заснована на економічній свободі система відносин між продавцем і покупцем з приводу обміну, купівлі-продажу товарів (послуг). Основними елементами ринкового механізму є ціна, попит і пропозиція. Співвідношення попиту і пропозиції визначає ціну товару на ринку. Закон попиту відображає залежність між відносною ціною на товар і величиною попиту на нього: зростання попиту впливає на зниження ціни, а його скорочення сприяє зростанню цін на ринку.
Складовою частиною ринкової економіки є конкуренція - основний механізм формування господарських пропорцій, спрямований на створення найсприятливіших умов збуту продукції і максимальне задоволення потреб (табл. 5.1).
Ринок володіє складною структурою, системою безлічі різноманітних спеціалізованих ринків.
Існують різні їх класифікації залежно від обраного критерію (табл. 5.2).
Таблиця 5.1. Характеристика основних типів конкуренції і ринку
Типи конкуренції і ринку | Кількість і розмір фірм | Характер продукції | Умови входу на ринок і виходу з нього | Доступність Інформації |
Чиста конкуренція | Велика кількість малих фірм | Однорідна продукція | Відсутність бар'єрів | Однаковий доступ до всіх видів інформації |
Монополістична конкуренція | Велика кількість малих фірм | Різнорідна продукція | Відсутність бар'єрів | Деякі проблеми |
Олігополія | Кількість фірм невелике, є велика фірми | Різнорідна або однорідна продукція | Можливі окремі бар'єри | Деякі обмеження |
Монополія | Одна або декілька великих фірм | Унікальна продукція | Наявність бар'єрів входу на ринок | Деякі обмеження |
Таблиця 5.2. Класифікація ринків за характером об'єкту товарообміну
Ринок товарів і послуг | Фінансовий ринок | Ринок інтелектуальної продукції | Ринок праці |
Ринок засобів виробництва | Ринок цінних паперів | Ринок фундаментальної наукової інформації | Зайняті |
Ринок споживчих товарів | Ринок капіталу | Ринок технологій, дослідно-конструкторських розробок | Безробітні |
Ринок послуг виробничого і невиробничого характеру | Валютний і кредитний ринок | Ринок інформації | Біржі праці. Система підготовки і перепідготовки кадрів |
За відношенням до суб'єкта ринкових відносин розрізняють ринок продавця, ринок покупця і ринок посередницьких операцій (ринок проміжних продавців). За географічною ознакою виділяють внутрішній (національний ринок, що підрозділяється на регіональні, місцеві ринки тощо) і зовнішній (світовий, прикордонний тощо). За характером продажу ринки поділяються на гуртові і роздрібні.
За галузевою ознакою виділяють:
o ринок сировини (вугілля, нафта, газ, деревина тощо);
o ринок продовольства (зерно, риба, м'ясо тощо);
o ринок машинобудування (автомобілі, машини тощо) й інші галузеві ринки.
Через специфіку товарів, які виробляються (складність, тривалість виготовлення тощо), віддаленості продавців і покупців один від одного, можливості затримки в оплаті поставлених товарів кожний ринок повинен мати в розпорядженні відповідну інфраструктуру - систему спеціалізованих організацій. Інфраструктура ринку включає кредитну систему, систему біржової торгівлі, сукупність самостійних підприємств гуртової й роздрібної торгівлі.
Кредитна система складається з банківської системи, страхових компаній, фондів профспілок та інших організацій. Першим елементом банківської системи є центральний банк, другим - комерційні, іпотечні, інноваційні, інвестиційні та інші банки.
Біржа - це організований гуртовий ринок, діючий аукціон на купівлю продаж товарів, цінних паперів і валюти. Вона діє на основі статуту під керівництвом біржового комітету. Клієнтами біржі можуть бути фізичні особи, торгово-промислові корпорації і кредитно-фінансові інститути. Біржі бувають товарними (спеціалізованими за продуктами і універсальними), фондовими (за операціями з цінними паперами), валютними (для купівлі продажу національної валюти). Крім біржової торгівлі, товарний ринок обслуговується мережею самостійних підприємств гуртової і роздрібної торгівлі, що використовують різні організаційні форми (ярмарки, аукціони, виставки-продажі тощо).
Як і будь-яка реально функціонуюча система, ринок володіє певними перевагами і недоліками. Основні переваги ринкової економіки:
o ефективний розподіл і використання ресурсів для виробництва необхідних суспільству товарів і послуг;
o високий ступінь гнучкості і адаптації виробництва до умов, які змінюються;
o впровадження досягнень науки і техніки у виробництво;
o свобода вибору і дій підприємців та споживачів;
o здатність до задоволення різноманітних потреб, підвищення якості продукції;
o відносно швидке відновлення порушеної економічної рівноваги. Основні недоліки ринку:
o відсутність стимулів для виробництва товарів і послуг колективного і суспільного користування;
o відсутність механізму захисту навколишнього середовища від виробничої й інших видів діяльності;
o нездатність збереження невідтворних ресурсів;
o відсутність гарантій зайнятості населення;
o відсутність механізму фінансування розвитку фундаментальних і прикладних досліджень у науці;
o нестабільність розвитку та схильність до інфляційних процесів. Існування проблем, рішення яких у рамках стихійних ринкових
відносин неможливе, зумовлює значущість державних інститутів у розвитку національної економіки. Держава покликана всебічно сприяти створенню нормальних умов для функціонування ринкових механізмів і доповнювати їх елементами, що дають можливість вирішувати ті завдання, з якими ринок не справляється.
Сучасний ринок характеризується, з одного боку, концентрацією капіталу і розвитком корпоративних форм організації бізнесу, а з іншого - збереженням безлічі дрібних товаровиробників з властивим їм духом підприємництва, гнучкістю і адаптацією. Інтенсивно розвивається важлива складова ринку - ринок інформації.
5.3. Суб'єкти і види підприємницької діяльності
5.4. Мале підприємництво
Характеристика малого підприємництва
5.5. Державна підтримка малого підприємництва
ТЕМА 6. ПЛАНУВАННЯ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
6.1. Методи та види планування
6.2. Бізнес-план
6.3. Маркетингова діяльність на підприємстві
Цілі та стратегія маркетингу