Економіка підприємства - Гринчуцький В.І. - 5.1. Товарне виробництво і ринок

План

5.1. Товарне виробництво і ринок.

5.2. Державне регулювання ринку (економіки).

5.3. Суб'єкти і види підприємницької діяльності.

5.4. Мале підприємництво.

5.5. Державна підтримка малого підприємництва.

5.1. Товарне виробництво і ринок

Під товарним виробництвом розуміється таке виробництво, за якого продукти виробляються для продажу, а зв'язок виробників і споживачів здійснюється за допомогою ринку. Умовою, необхідною для виникнення товарного виробництва, є суспільний розподіл праці. Етапи розвитку товарного виробництва пов'язані з розвитком обміну, ринку. Виділяють такі типи ринку: нерозвинутий, вільний, регульований, деформований. Кожному типу ринку відповідає особлива модель товарного виробництва:

o товарне виробництво нерозвинутого ринку;

o товарне виробництво вільного ринку;

o товарне виробництво регульованого ринку;

o товарне виробництво деформованого ринку.

Ринок - це саморегульована, заснована на економічній свободі система відносин між продавцем і покупцем з приводу обміну, купівлі-продажу товарів (послуг). Основними елементами ринкового механізму є ціна, попит і пропозиція. Співвідношення попиту і пропозиції визначає ціну товару на ринку. Закон попиту відображає залежність між відносною ціною на товар і величиною попиту на нього: зростання попиту впливає на зниження ціни, а його скорочення сприяє зростанню цін на ринку.

Складовою частиною ринкової економіки є конкуренція - основний механізм формування господарських пропорцій, спрямований на створення найсприятливіших умов збуту продукції і максимальне задоволення потреб (табл. 5.1).

Ринок володіє складною структурою, системою безлічі різноманітних спеціалізованих ринків.

Існують різні їх класифікації залежно від обраного критерію (табл. 5.2).

Таблиця 5.1. Характеристика основних типів конкуренції і ринку

Типи конкуренції і ринку

Кількість і розмір фірм

Характер продукції

Умови входу на ринок і виходу з нього

Доступність Інформації

Чиста конкуренція

Велика кількість малих фірм

Однорідна продукція

Відсутність бар'єрів

Однаковий доступ до всіх видів інформації

Монополістична конкуренція

Велика кількість малих фірм

Різнорідна продукція

Відсутність бар'єрів

Деякі проблеми

Олігополія

Кількість фірм невелике, є велика фірми

Різнорідна або однорідна продукція

Можливі окремі бар'єри

Деякі обмеження

Монополія

Одна або декілька великих фірм

Унікальна продукція

Наявність бар'єрів входу на ринок

Деякі обмеження

Таблиця 5.2. Класифікація ринків за характером об'єкту товарообміну

Ринок товарів і послуг

Фінансовий ринок

Ринок інтелектуальної

продукції

Ринок праці

Ринок засобів виробництва

Ринок цінних паперів

Ринок фундаментальної наукової інформації

Зайняті

Ринок

споживчих

товарів

Ринок капіталу

Ринок технологій, дослідно-конструкторських розробок

Безробітні

Ринок послуг виробничого і невиробничого характеру

Валютний і кредитний ринок

Ринок інформації

Біржі праці. Система підготовки і перепідготовки кадрів

За відношенням до суб'єкта ринкових відносин розрізняють ринок продавця, ринок покупця і ринок посередницьких операцій (ринок проміжних продавців). За географічною ознакою виділяють внутрішній (національний ринок, що підрозділяється на регіональні, місцеві ринки тощо) і зовнішній (світовий, прикордонний тощо). За характером продажу ринки поділяються на гуртові і роздрібні.

За галузевою ознакою виділяють:

o ринок сировини (вугілля, нафта, газ, деревина тощо);

o ринок продовольства (зерно, риба, м'ясо тощо);

o ринок машинобудування (автомобілі, машини тощо) й інші галузеві ринки.

Через специфіку товарів, які виробляються (складність, тривалість виготовлення тощо), віддаленості продавців і покупців один від одного, можливості затримки в оплаті поставлених товарів кожний ринок повинен мати в розпорядженні відповідну інфраструктуру - систему спеціалізованих організацій. Інфраструктура ринку включає кредитну систему, систему біржової торгівлі, сукупність самостійних підприємств гуртової й роздрібної торгівлі.

Кредитна система складається з банківської системи, страхових компаній, фондів профспілок та інших організацій. Першим елементом банківської системи є центральний банк, другим - комерційні, іпотечні, інноваційні, інвестиційні та інші банки.

Біржа - це організований гуртовий ринок, діючий аукціон на купівлю продаж товарів, цінних паперів і валюти. Вона діє на основі статуту під керівництвом біржового комітету. Клієнтами біржі можуть бути фізичні особи, торгово-промислові корпорації і кредитно-фінансові інститути. Біржі бувають товарними (спеціалізованими за продуктами і універсальними), фондовими (за операціями з цінними паперами), валютними (для купівлі продажу національної валюти). Крім біржової торгівлі, товарний ринок обслуговується мережею самостійних підприємств гуртової і роздрібної торгівлі, що використовують різні організаційні форми (ярмарки, аукціони, виставки-продажі тощо).

Як і будь-яка реально функціонуюча система, ринок володіє певними перевагами і недоліками. Основні переваги ринкової економіки:

o ефективний розподіл і використання ресурсів для виробництва необхідних суспільству товарів і послуг;

o високий ступінь гнучкості і адаптації виробництва до умов, які змінюються;

o впровадження досягнень науки і техніки у виробництво;

o свобода вибору і дій підприємців та споживачів;

o здатність до задоволення різноманітних потреб, підвищення якості продукції;

o відносно швидке відновлення порушеної економічної рівноваги. Основні недоліки ринку:

o відсутність стимулів для виробництва товарів і послуг колективного і суспільного користування;

o відсутність механізму захисту навколишнього середовища від виробничої й інших видів діяльності;

o нездатність збереження невідтворних ресурсів;

o відсутність гарантій зайнятості населення;

o відсутність механізму фінансування розвитку фундаментальних і прикладних досліджень у науці;

o нестабільність розвитку та схильність до інфляційних процесів. Існування проблем, рішення яких у рамках стихійних ринкових

відносин неможливе, зумовлює значущість державних інститутів у розвитку національної економіки. Держава покликана всебічно сприяти створенню нормальних умов для функціонування ринкових механізмів і доповнювати їх елементами, що дають можливість вирішувати ті завдання, з якими ринок не справляється.

Сучасний ринок характеризується, з одного боку, концентрацією капіталу і розвитком корпоративних форм організації бізнесу, а з іншого - збереженням безлічі дрібних товаровиробників з властивим їм духом підприємництва, гнучкістю і адаптацією. Інтенсивно розвивається важлива складова ринку - ринок інформації.

5.2. Державне регулювання ринку (економіки)
5.3. Суб'єкти і види підприємницької діяльності
5.4. Мале підприємництво
Характеристика малого підприємництва
5.5. Державна підтримка малого підприємництва
ТЕМА 6. ПЛАНУВАННЯ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
6.1. Методи та види планування
6.2. Бізнес-план
6.3. Маркетингова діяльність на підприємстві
Цілі та стратегія маркетингу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru