Блок А. Контрольні питання одиничного вибору відповідей
1. Вивчення курсу "Економіка праці та соціально-трудові відносини" базується на:
а) вмінні студентів володіти теоретичним матеріалом;
б) практичному досвіді вивчення економічних дисциплін;
в) об'єктивних економічних законах і механізмах ринкової економіки;
г) закономірностях та елементах ринкової економіки.
2. Які з наведених характеристик найбільш повно відображають предмет навчальної дисципліни "Економіка праці та соціально-трудові відносини":
а) процес виробництва і соціально-трудові відносини;
б) процес праці й соціально-трудові відносини;
в) засоби виробництва;
г) людські ресурси і соціально-трудові відносини.
3. Які з наведених нижче визначень найбільш повно характеризують працю:
а) доцільна діяльність людей зі створення матеріальних благ та послуг;
б) невиробнича діяльність людей;
в) розумова діяльність людей, пов'язана зі створенням послуг;
г) виробнича діяльність людей.
4.Теоретичною та методологічною базою вивчення економіки праці та соціально-трудових відносин с
а) макроекономічні проблеми праці та соціально-трудові відносини;
б) мікроекономічний аспект праці та трудових відносин;
в) макро- та мікроекономічні проблеми працевикористання та формування соціально-трудових відносин;
г) економічні показники та трудовий потенціал суспільства.
5. Метод системного аналізу, який використовується для вивчення економіки праці та соціально-трудових відносин, базується на:
а) застосуванні універсального методу наукового дослідження;
б) методах дослідження в галузі економічних наук;
в) методах досліджень у сфері економіки праці та соціально-трудових відносин;
г) усі відповіді правильні.
в. Які продукти природи у процесі праці зазнають тих чи інших змін і перетворюються на споживчу вартість:
а) засоби праці;
б) предмети праці; а) процеси праці;
г) засоби виробництва.
7. Яка категорія характеризує форму власності, ставлення працівників до праці, ступінь соціальних розходжень у процесі праці;
а) зміст праці;
б) структура праці;
в) предмети праці;
г) характер праці.
8. Характеристика змісту праці полягає у:
а) доцільному перетворенні ресурсів природи й обумовлених витрат часу й енергії людини;
б) доцільному перетворенні засобів виробництва;
в) доцільному перетворенні засобів праці й витрат енергії та часу;
г) доцільному перетворенні предметів і засобів виробництва.
9. За якою класифікаційною ознакою виокремлюють такі види праці, наукову, інженерну, управлінську, виробничу, підприємницьку та ін.:
а) за характером і змістом праці;
б) за засобами і способами праці;
в) за умовами праці;
г) за предметом та продуктом праці.
10. Яке з понять характеризує таке твердження: явище фізичне може викопуватися і людиною, і твариною, і машиною:
а) праця;
б) робота;
в) діяльність;
г) усі відповіді правильні.
Блок Б. Контрольні питання множинного вибору відповідей
1. Економіка праці — це функціональна, нова галузь економічної науки, яка вивчає:
а) виробничі відносини, що виникають у процесі організації суспільної праці;
б) суспільні відносини, що виникають у процесі організації виробництва;
в) конкретні форми і методи економічних законів з метою ефективного використання робочої сили;
г) поведінку роботодавців та працівників у сфері праці*
2. У чому полягає сутність економіки праці та соціально-трудових відносин з погляду зарубіжних та вітчизняних учених:
а) дослідження функцій і результатів ринку в сфері праці;
б) дослідження ефективності використання матеріальних та фінансових ресурсів;
в) вивчення поведінки роботодавців та працівників у сфері праці;
г) вивчення ролі стимулів, мотивів та умов праці у процесі діяльності.
3. Які з наведених чинників найбільш повно характеризують об'єкт навчальної дисципліни "Економіка праці та соціально-трудові відносини":
а) засоби праці;
б) джерела формування та накопичення досвіду;
в) досвід, уміння та павички в процесі життєдіяльності людини;
г) умови праці.
4. Які чинники вплинули на зростання продуктивності праці трудових ресурсів суспільства:
а) НТП;
б) політика ціноутворення;
в) впровадження ЕОМ; г)ріст ВВП.
5. Найчастіше на практиці виділяють такі обов'язкові елементи праці:
а) робоча сила, засоби праці;
б) засоби виробництва, предмети праці;
в) предмети праці, організація праці, технологія діяльності;
г) функціональний стан людини, виробничі умови праці.
в. Сутність праці як соціального явища виявляється у:
а) створенні матеріально-культурних благ, забезпеченні суспільства предметами та послугами;
б) соціально-диференційній, статусній, ціннісній функціях, формуванні особистості;
в) контролюючій, розподільчій функціях;
г) фіскальній, регулювальній функціях.
7. Які в наведених показників характеризують рівень якості трудового життя населення з позиції працівника:
а) трудова дисципліна;
б) можливість особистого просування по службі;
в) відчуженість від суспільства;
г) умови праці.
8. Які з перелічених категорій вирізняють у структурі громадської праці:
а) зміст праці;
б) значення праці для розвитку людини;
в) соціально-економічний характер праці;
г) соціально-психологічні аспекти праці.
9. Хто є суб'єктами праці в ринковій економіці:
а) працівник;
б) сукупність відносин між працівниками;
в) трудовий колектив;
г) держава.
10. У чому полягає сутність відносин розподілу в процесі пращі
а) визначення частки кожного члена суспільства в створеному продукті;
б) розподіл створеного продукту; г) розподіл матеріальних благ;
в) розподіл прибутку внаслідок створення і реалізації продукту.
Тема 2. ТРУДОВІ РЕСУРСИ І ТРУДОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ СУСПІЛЬСТВА
Методичні вказівки до вивчення теми
Природний рух населення
Трудові ресурси
Баланс трудових ресурсів
Людський капітал
Трудовий потенціал
Рекомендована література до теми
Блок завдань теоретичної та практичної підготовки