Економіка праці та соціально-трудові відносини - Іляш О.І. - Тема 3. СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ ЯК СИСТЕМА

Методичні вказівки до вивчення теми

Соціально-трудові відносини

Вивчення теми "Соціально-трудові відносини як система" передбачає ознайомлення із еволюцією та сучасним розумінням сутності поняття, оскільки з-поміж фундаментальних проблем, з якими зіштовхується суспільство, важливою е проблема формування й удосконалення соціально-трудових відносин.

Термін "соціально-трудові відносини" увійшов у науковий обіг і став широко використовуватися відносно недавно.

Це пов'язало:

— по-перше, зі зміною уявлень про роль людини у розвитку економіки ("трудові ресурси", "людський капітал", "трудовий потенціал");

— по-друге, з вирішенням найважливіших завдань соціально-економічної реформи в Україні: стабілізації соціально-економічної й політичної ситуації в країні, вдосконалення виробництва і підвищення життєвого рівня населення.

Соціально-трудові відносини — це об'єктивно існуючі взаємозалежність і взаємодія суб'єктів цих відносин у процесі праці спрямовані на регулювання якості трудового життя. їх структура досить складна й охоплює різноманітні чинники: від соціально-економічних аспектів майнових відносин до системи організаційно-економічних і правових інституцій, що пов'язані з колективними та індивідуальними переговорами, укладенням договорів та угод, визначенням умов і розмірів оплати праці, вирішенням трудових конфліктів, участю найманих працівників в управлінні виробництвом тощо.

За визначенням А. А. Чухно, соціально-трудові відносини — це комплекс взаємозалежностей і взаємодій між сторонами — найманими працівниками і роботодавцями, суб'єктами і органами сторін за участі держави (органів законодавчої та виконавчої влади) і місцевого самоврядування, що пов'язані з найманням, використанням, відтворенням робочої сили і спрямовані на забезпечення високого рівня якості життя особистості, колективів і суспільства загалом.

Сукупність взаємопов'язаних елементів (параметрів) у широкому розумінні є системою. Кожен елемент системи має властиві лише йому якості; елементи пов'язані між собою і чинять вплив один на одного. Окрім цього, система не може існувати поза часом і простором. Структуру системи соціально-трудових відносин наочно зображено на рис. 3.1.

Структура системи соціально-трудових відносин

Рис. 3.1. Структура системи соціально-трудових відносин.

Провідною складовою системи відносин, що розглядається, є їх сторона (сторони).

Сторона — носій первинного права у відносинах у соціально-трудовій сфері. Для сучасної економіки найважливішими сторонами соціально-трудових відносин є: найманий робітник, роботодавець, держава (рис. 3.2).

Сторони соціально-трудових відносин.

Рис. 3.2. Сторони соціально-трудових відносин.

Найманий працівник — громадянин, який уклав трудовий договір (контракт) з роботодавцем, керівником підприємства чи окремою особою. Ця угода найму може бути письмовою чи усною.

Роботодавець відповідно до міжнародної класифікації — це людина, яка працює самостійно і постійно наймає для здійснення трудового процесу одного або декількох осіб. Роботодавець є власником загального виробництва. В соціально-трудових відносинах роботодавця представляє керівник підприємства (організації), який діє від імені роботодавця і обстоює його інтереси.

Специфіка держави як сторони соціально-трудових відносин полягає у тому, що її функції різноманітні. В соціально-трудових відносинах вона може виконувати роль: законодавця, захисника прав, регулювальну, роботодавця.

Суб'єкт соціально-трудових відносин — це юридична або фізична особа, яка володіє первинними або делегованими первинними носіями правами у соціально-трудових відносинах.

Відмінність між сторонами і суб'єктами соціально-трудових відносин полягає у тому, що перші є носіями первинного права в цих відносинах, а другі можуть володіти як первинними, так і делегованими первинними носіями правами.

Вітчизняні економісти виділяють чотири групи суб'єктів соціально-трудових відносин (рис. 3.3).

Групи суб'єктів соціально-трудових відносин

Рис. 3.3. Групи суб'єктів соціально-трудових відносин.

Похідними від особливостей суб'єктів соціально-трудових відносин є види соціально-трудових відносин, які класифікують за змістом діяльності, способом спілкування, за суб'єктом, ступенем регламентованості, обсягом владних повноважень та характером розподілу доходів (рис. 3.4).

Ключовою характеристикою соціально-трудових відносин є предмети соціально-трудових відносин. Вони визначаються цілями, яких прагнуть досягти на різних етапах діяльності. Предметами соціально-трудових відносин можуть бути: — на рівні індивідуумів — певні сторони у трудовій діяльності (трудове самовизначення, профорієнтація, профнавчання, процес наймання — звільнення з роботи, соціально-професійний розвиток, профпідготовка та перепідготовка, ступінь трудової активності); їх зміст залежить від життєвого циклу людини і особливостей цілей і завдань, які людина реалізує протягом певного життєвого циклу;

Види соціально-трудових відносин

Рис. 3.4. Види соціально-трудових відносин.

— на рівні колективних відносин — кадрова, політика (атестація кадрів, контроль та аналіз трудової діяльності, оцінка ефективності праці, організація праці, нормування праці, трудові конфлікти, трудова мотивація).

Складовими предмета соціально-трудових відносин є:

— соціально-трудові відносини зайнятості;

— соціально-трудові відносини, пов'язані з правилами внутрішнього розпорядку;

— соціально-трудові відносини, пов'язані з охороною та умовами праці;

— соціально-трудові відносини, що виникають у зв'язку з розвитком персоналу (підвищенням кваліфікації, перепідготовки тощо);

— соціально-трудові відносини, зумовлені організацією індивідуальної та колективної праці;

— соціально-трудові відносини, що виникають у зв'язку з оцінюванням індивідуальних якостей і результатів роботи;

— соціально-трудові відносини, що виникають у зв'язку з винагородою за послуги робочої сили;

— соціально-трудові відносини, пов'язані з дотриманням норм трудового законодавства та угод і договорів;

— соціально-трудові відносини з інших питань трудового життя.

Важливим є поділ соціально-трудових відносин за рівнями їх регулювання, оскільки саме за допомогою цього поділу вони набувають конкретного наповнення і змістового викладення. Кожний рівень має своїх суб'єктів відповідно до наявних у них первинних чи делегованих повноважень (рис. 3.5).

Рівні соціально-трудових відносин

Рис. 3.5. Рівні соціально-трудових відносин.

.

Соціально-трудові відносини в залежності від способу їхнього регулювання, методів вирішення проблем класифікують за типами. Типи соціально-трудових відносин характеризують етичні, психологічні та правові форми взаємовідносин у процесі трудової діяльності. Виділяють два типи соціально-трудових відносин (рис. 3.6), на формування яких суттєво впливають принципи цих відносин.

Принципи — це першооснова наукових поглядів та практичних заходів щодо реалізації політики у певній сфері. Дотримання принципів соціально-трудових відносин створює передумови для успішного функціонування системи.

Вирізняють такі основні принципи формування та функціонування соціально-трудових відносин:

— зі ставності прав і можливостей соціально-трудових відносин;

— солідарності — передбачає спільну відповідальність людей у соціально-трудових відносинах, яка ґрунтується на особистій відповідальності й згоді;

— субсидарності — спрямований на збереження прагнення людини до власної відповідальності та самореалізації, запобігає перенесенню відповідальності на суспільство;

— конфлікту чи конфліктної ситуації — свідчить про загострення і протиріччя у трудових відносинах; принципами трудових конфліктів можуть бути економічні, адміністративні, соціально-психологічні аспекти діяльності підприємств і держави загалом, обставини, пов'язані з технологічними параметрами виробництва;

— дискримінації — тобто довільне обмеження прав суб'єктів соціально-трудових відносин, що унеможливлює рівні можливості па ринку праці; може спостерігатися при найманні на роботу, виборі професії, оплаті праці, отримані освіти і профпідготовки тощо.

Типи соціально-трудових відносин

Рис. 3.6. Типи соціально-трудових відносин.

— патерналізму — означає перевагу ролі держави або повну регламентацію нею соціально-трудових відносин;

— соціального партнерства — передбачає активні позиції суб'єктів соціально-трудових відносин при захисті й реалізації власних інтересів.

Для ефективного функціонування соціально-трудових відносин у ринковій економіці необхідна дієва система соціального партнерства та активна діяльність держави в соціально-трудовій сфері. Дієвість системи соціального партнерства буде висвітлено в окремій темі, а зараз надзвичайно важливо детально розглянути комплекс державних заходів (адміністративних, організаційних, економічних тощо) щодо регулювання соціально-трудових відносин.

Методичні вказівки до вивчення теми
Соціально-трудові відносини
Методи регулювання соціально-трудових відносин
Рекомендована література до теми
Блок завдань теоретичної та практичної підготовки
Тестові завдання для самоперевірки знань
Блок А. Контрольні питання одиничного вибору відповідей
Блок Б. Контрольні питання множинного вибору відповідей
Тема 4.СОЦІАЛЬНЕ ПАРТНЕРСТВО
Методичні вказівки до вивчення теми
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru