Правоохоронні органи утворюють певним чином відособлену за ознакою професійної діяльності самостійну групу органів держави, що мають чітко визначені завдання та виконують певні правоохоронні функції. Мета, завдання та функції правоохоронних органів у цілому полягають у забезпеченні законності та правопорядку в усіх сферах життєдіяльності нашої країни. Щодо забезпечення економічної безпеки, то діяльність правоохоронних органів у цій сфері здебільшого зводиться до боротьби з економічною злочинністю — запобігання та викриття правопорушень у всіх галузях економіки України.
Характеристика економічної злочинності свідчить, що високий рівень такої злочинності загрожує національній безпеці держави та існуванню українського суспільства взагалі. Сьогодні в загальному масиві злочинів економічної спрямованості близько 40 % становлять посягання у сфері службової діяльності, понад третина — проти власності та майже 20 % — у сфері господарської діяльності. Причини зростання злочинів у сфері економіки обумовлені передусім глобальною соціально-економічною і політичною кризою в державі та відсутністю реальної політичної волі в лідерів держави протидіяти ним, а також тим, що сучасний злочинний світ, як і сучасний бізнес схильний до централізації, організації та комерційної діяльності.
Законодавство України у сфері протидії економічній злочинності базується на Конституції України і складається з: Кримінального, Кримінально-процесуального, Митного кодексів України, законів України "Про міліцію", "Про оперативно-розшукову діяльність", "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", "Про Службу безпеки України", "Про прокуратуру", "Про державну податкову службу в Україні", інших законі та нормативно-правових актів, прийнятих на їх виконання, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Підрозділи протидії економічній злочинності — структурні підрозділи правоохоронних органів, що відповідно до законодавства здійснюють діяльність у зазначеній сфері. Це відповідні підрозділи Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Служби безпеки України та Державної митної служби України. Вони мають право збирати, накопичувати і зберігати інформацію про протиправну діяльність у сфері економіки та про осіб, які до неї причетні.
Боротьба зі злочинністю взагалі і з економічною злочинністю зокрема, як основна діяльність правоохоронних органів полягає у трьох основних напрямках: загальна організація; профілактики злочинності, власне правоохоронна діяльність.
Правоохоронна діяльність щодо забезпечення економічної безпеки держави — це вид державної діяльності, яка здійснюється спеціально уповноваженими державними органами і спрямована на забезпечення в економічній сфері держави законності та правопорядку, захист прав та інтересів як окремої особи, так і колективів, opганізацій та установ, а також держави в цілому.
Згадана діяльність здійснюється шляхом застосування заходів державного примусу і громадського впливу, у суворій відповідності із законом та при дотриманні встановленої для них процедури (порядку), з притягненням винних до юридичної відповідальності.
Функції окремо взятого підрозділу правоохоронного органу, що здійснює боротьбу з економічною злочинністю, розглядаються в нормативно-правових актах. Так, у Законі України "Про міліцію" уст. 7 перераховані функції міліції. До них належать: адміністративна, профілактична, оперативно-розшукова, кримінально-процесуальна, виконавча та охоронна.
Адміністративна функція полягає у виконавчо розпорядницькій діяльності апарату, служб і підрозділів органів внутрішніх справ з організації і здійснення охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки в межах визначених законом повноважень.
Профілактична функція полягає у запобіганні злочинам та іншим правопорушенням, виявленні та усуненні причин і умов, що їм сприяють.
Оперативно-розшукова функція здійснюється згідно із Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність" та полягає у виявленні відповідними підрозділами правоохоронних органів інформації про вчинені або ті, що готуються, злочини, а також про осіб, що переховуються від органів розслідування або відбування кримінального покарання, з метою їх затримання.
Кримінально-процесуальна функція полягає у розгляді заяв і повідомлень про скоєні злочини, проведенні дізнання і досудового слідства у кримінальних справах, розслідування яких покладене законом на правоохоронні органи.
Виконавча функція полягає у виконанні в рамках своєї компетенції адміністративних стягнень.
Охоронна функція полягає в охороні на договірних засадах майна фізичних осіб та юридичних осіб усіх видів власності.
Контрольно-наглядова функція полягає у здійсненні відповідно до законодавства адміністративного нагляду за особами, звільненими з місць позбавлення волі, інших контрольно-наглядових повноважень.
Від функцій необхідно відрізняти основні напрями діяльності правоохоронних органів. Ці категорії перебувають у різних площинах і взаємодоповнюють загальну характеристику як організації, так і роботи правоохоронних органів. Якщо функції пов'язані із завданнями, які вирішують правоохоронні органи у боротьбі зі злочинами у сфері діяльності та іншими правопорушеннями, то основні напрями визначають мету діяльності правоохоронних органів, що випливають із загальної правової політики держави.
Основними напрямами протидії економічній злочинності є:
• використання комплексу оперативно-розшукових заходів для запобігання економічним злочинам, їх викриття та припинення;
• протидія незаконній підприємницькій та іншій господарській діяльності юридичних та фізичних осіб;
• виявлення економічних злочинів та проведення щодо них дослідчої (попередньої) перевірки;
• захист від вчинення злочинів у бюджетній сфері;
• виявлення та притягнення до відповідальності осіб, які скоїли економічний злочин;
• вжиття заходів щодо забезпечення відшкодування державі юридичним та фізичним особам збитків, завданих унаслідок скоєння економічних злочинів;
• інформаційно-аналітичне забезпечення боротьби з економічною злочинністю.
Забезпечення належного рівня економічної безпеки та скорочення економічної злочинності загалом можливе шляхом:
• прийняття нових законів та інших правових актів, спрямованих проти економічної злочинності;
• удосконалення системи та діяльності правоохоронних органів зобов'язаних протидіяти економічній злочинності, з більш чітким розмежуванням їхніх повноважень і компетенції;
• встановлення принципових, вихідних положень щодо структури та організації діяльності правоохоронних органів, спрямованих на профілактику економічної злочинності;
• поєднання зусиль правоохоронних органів під час виконанню покладених на них функцій у боротьбі з економічною злочинністю через покращання координації їхніх дій;
• визначення нових юридичних та науково-технічних засобів методів і прийомів протидії економічній злочинності;
• посилення обов'язку щодо сприяння правоохоронним органам у боротьбі з економічною злочинністю державних органів, державних, громадських, приватних організацій, а також населення із встановленням меж їхньої участі у цій діяльності;
• розвитку фінансової і матеріально-технічної бази для діяльності правоохоронних органів при протидії економічній злочинності.
Взагалі протидія злочинності у сучасних умовах здійснюється за такими напрямами:
• використання превентивного та виховного впливу кримінального законодавства;
• застосування кримінально-правових заходів;
• спеціальне кримінологічне запобігання злочинності (профілактичного запобігання реально можливим злочинам і припинення розпочатої діяльності).
Крім того, заходи щодо боротьби зі злочинністю та іншими правопорушеннями поділяються на загальні та спеціальні. До загальних заходів протидії злочинності та інших правопорушень належать такі: підвищення добробуту населення, зростання його культурного рівня, підвищення освіченості, інші заходи соціального характеру. Спеціальні заходи — ті, що прямо і безпосередньо впливають на злочинність та інші правопорушення. Саме вони пов'язані з діяльністю правоохоронних органів.
3.1. Загальні положення діяльності підрозділів МВС для забезпечення економічної безпеки
3.2. Організація діяльності ДСБЕЗ щодо протидії економічній злочинності
3.3. Діяльність підрозділів ГУБОЗ у боротьбі з економічними злочинами
3.4. Діяльність слідчих органів з розслідування економічних злочинів
3.5. Основні напрями діяльності Служби безпеки України щодо забезпечення економічної безпеки
3.6. Податкова міліція та її місце у боротьбі з економічними злочинами
3.7. Митна служба як суб'єкт забезпечення економічної безпеки
§ 4. Взаємодія державних правоохоронних органів з виявлення, запобігання та розслідування економічних злочинів
§ 5. Недержавні суб'єкти правоохоронної діяльності та їх місце у забезпеченні економічної безпеки