Економічна безпека підприємств, організацій та установ - Ортинський В.Л. - 4.3. Механізм визначення переліку інформації, що становить комерційну таємницю

Конфіденційну інформацію поділяють на інформацію обмеженого доступу і на секретну. До першої належать відомості, розголошування яких заподіює збитку тактичним інтересам, таким як зрив конкретного контракту, зниження відсотка прибутків від операції, ускладнення угод, виконання окремої угоди. Розголошування секретної інформації завдає збитку інтересам фірми, може поставити під загрозу саме її існування надалі. її становлять відомості, ознайомлення з якими дає змогу конкурентам підірвати репутацію фірми в очах партнерів, заподіяти їй фінансового збитку, призвести до конфлікту з державними органами, поставити у залежність від кримінальних структур. Класифікацію відомостей комерційної таємниці наведено на рис. 4.1.

Вітчизняні підприємства переймають практику іноземних підприємств, яка передбачає чотири способи визначення поняття "комерційна таємниця":

1. Тотальний

Суть цього методу дуже проста. Ознайомившись із переліком Закону України "Про комерційну таємницю", в якому зазначено, що не може бути комерційною таємницею, потрібно просто методом виключення все, що залишилося, визнати комерційною таємницею підприємства. Таким чином, таємницею буде вся інформація підприємства. Цей спосіб найбільш простий і найменш ефективний. Справді, дуже легко оголосити всю інформацію, що підлягає захисту, секретом. Ось тільки як її захищати? У свідомості людини зазвичай усе означає нічого. Це дуже абстрактне поняття, що потребує конкретного пояснення. Отже, або доведеться створювати відмінну працюючу систему, яка займеться захистом "всього", або потрібно буде змиритися з тим, що таємниця залишається лише закріпленою на папері.

2. Плагіаторський

Теж вельми легкий спосіб. Треба просто з'ясувати, яку саме інформацію партнери вважають комерційною таємницею, і так само вчинити на підприємстві. Природно, що повного списку ніхто з конкурентів не надасть, але підказати, які саме сфери діяльності підлягають засекречуванню, і дати невелику підказку, напевне, зможуть. У крайньому разі досить просто ознайомитися із спеціальними матеріалами і літературою, що досліджує ці теми. Зазвичай як допоміжну інформацію там подано перелік інформації, яка може бути віднесена до комерційної таємниці.

Класифікація відомостей, що становлять комерційну таємницю

Рис. 4.1. Класифікація відомостей, що становлять комерційну таємницю

Проблема тільки в тому, що все, що вдасться дізнатися у такий спосіб, буде швидше рекомендацією, свого роду "сировиною", з якої потрібно створити необхідний продукт. У комерційній таємниці є достатньо універсальних положень, які підходять абсолютно для всіх. V кожній ситуації потрібна індивідуальна робота, що враховує всі нюанси й особливості. Те, що одні вважають таємним, може бути відкритим в інших випадках і навпаки.

3. Аналітичний

Цей спосіб дещо складніший за перелічені вище, але і набагато ефективніший. Спосіб полягає в "рольових іграх", його давно використовують психологи, слідчі, маркетологи та ін. Як же він діє? Уявіть себе на місці іншої людини. Наприклад, подумайте, яка саме інформація про конкурентів була б особливо корисною. Тепер уявіть себе на місці конкурентів і розгляньте ситуацію щодо вашого підприємства. Вельми корисно уявити себе на місці зловмисника (злодія, шантажиста чи іншого недоброзичливця), адже загроза може виходити і від них. Якщо ваша уява працює погано, залучіть родичів, друзів. Зверніться до власного персоналу з таким завданням, вони не тільки допоможуть, а й, можливо, ви виявите в декого з них чудові аналітичні якості, які раніше він не використовував. Отримані таким чином результати після певного опрацювання і слід визнати комерційною таємницею. Природно, що такі "сеанси перевтілення" слід проводити регулярно, адже підприємство розвивається. Результат такої роботи, якщо вона проведена зі всією серйозністю, може бути дуже ефективним.

1. Тотальний
2. Плагіаторський
3. Аналітичний
4. Експертний
4.4. Недобросовісна конкуренція і методи викрадення таємниць підприємства
4.5. Економічне шпигунство
Форми і методи економічного шпигунства
Шпигунство як спосіб добування інформації, що становить комерційну таємницю
Канали витоку інформації
4.6. Охорона таємниць підприємства
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru