Сутність підприємництва.
Поняття "підприємництво" вперше впровадив у науковий обіг англійський учений Річард Кантільон (1680—1734), розглядаючи його як економічну функцію особливого роду, важливою ознакою якої є ризик. Ж.-Б. Сей пов'язував підприємництво з організацією людей у межах господарської діяльності. А. Сміт вбачав у підприємцеві власника, а у підприємницькій діяльності — реалізацію власних інтересів підприємця (особисте збагачення), у процесі якої він сприяє найефективнішому задоволенню потреб суспільства. Д. Рікардо і К. Маркс розглядали підприємця як капіталіста.
Повніше охарактеризували підприємництво И. Шумпетер та Ф.-А. Хаєк. Серед основних функцій підприємництва Й. Шумпетер виокремлював:
1) реформування і докорінну перебудову виробництва шляхом здійснення нових комбінацій щодо техніки і технології, створення нових товарів, освоєння нових ринків, джерел сировини;
2) поєднання підприємництва як функції економічної системи з науковими розробками, маркетинговими дослідженнями тощо;
3) залежність реалізації функцій підприємництва від господарсько-політичного середовища, яке визначає його можливості, види, мотивацію та ін.
Основними функціями підприємця Шумпетер називає виготовлення нового блага або старого блага нової якості; освоєння нового ринку збуту, джерел сировини або напівфабрикатів; запровадження нового методу виробництва; здійснення відповідної реорганізації виробництва та ін. Ці функції П. Дракер доповнює функціями використання нових ресурсів, освоєння організаційних та управлінських нововведень та ін.
Ф.-А. Хаєк пов'язував підприємництво передусім з особистою свободою, яка дає змогу людині раціонально розпоряджатися своїми здібностями, знаннями, інформацією та доходами. Підприємець намагається оптимально поєднати ці компоненти з ситуацією на ринку (перспективні або неперспективні щодо інвестування, попиту і пропозиції галузі економіки, рівень цін та ін.), віднайти найкращі засоби для задоволення власних потреб і потреб суспільства.
У вітчизняній та російській економічній літературі 90-х років XX ст., як правило, відтворено основні аспекти підприємництва, обґрунтовані західними економістами. Спостерігаються і спроби сформулювати власну характеристику цієї категорії. Так, у "Великому економічному словнику" та "Економічній енциклопедії" за редакцією Л. Абалкіна стверджується, що підприємництво — це "ініціативна самостійна діяльність громадян, спрямована на отримання прибутку або особистого доходу, що здійснюється від власного імені, під свою майнову відповідальність або від імені і під юридичну відповідальність юридичної особи".
С. Дзюбик та О. Ривак характеризують підприємництво як "самостійну, ініціативну, постійну діяльність у сфері виробництва, надання послуг і торгівлі, що здійснюється на власний страх і ризик з метою отримання прибутку". Російський економіст М. Власова визначає підприємницьку діяльність (підприємництво) як "ініціативну самостійну діяльність громадян та їх об'єднань з метою отримання прибутку". П. Єщенко вважає, що підприємництво — це "тип господарської поведінки підприємців з організації, розробки, виробництва і реалізації благ та їх нових якостей, нових сфер застосування капіталу". У деяких підручниках і навчальних посібниках визначення цієї категорії відсутнє, незважаючи на те що у назвах відповідних тем і параграфів присутній термін "підприємництво". З методичної, теоретичної і методологічної точок зору це істотний недолік, оскільки наукове обґрунтування сутності будь-якого економічного явища чи процесу є відправною точкою для їх комплексного, системного пізнання, з'ясування законів розвитку та функціонування, які визначають динаміку цих явищ і процесів.
Недоліками наведених визначень є:
1) відсутність у деяких з них визначення кінцевої мети підприємницької діяльності;
2) відсутність стислої характеристики тієї основи, на якій здійснюється організаційно-господарське новаторство.
У визначенні С. Дзюбика та О. Ривак допущено тавтологію щодо такої ознаки, як самостійна діяльність (при трактуванні терміна стверджується, що підприємництво здійснюється на свій страх і ризик), необгрунтовано виокремлено сферу торгівлі, оскільки торговельна діяльність є частково продовженням сфери безпосереднього виробництва, а частково належить до сфери послуг.
Підприємництво — самостійне організаційно-господарське та управлінське новаторство на основі використання різних можливостей для випуску нових або старих товарів новими методами, відкриття нових джерел фінансування, сировини, ринків збуту тощо з метою отримання прибутків та реалізації власної мети.
Повніше сутність підприємництва розкривається в його функціях, виконання яких, у свою чергу, потребує певних особистих якостей підприємця.
Функції підприємництва та особисті якості підприємця.
Нагромадження капіталу та його історична тенденція
Первісне нагромадження капіталу.
Функціональне нагромадження капіталу.
Сутність історичної тенденції капіталістичного нагромадження.
3.3. Витрати виробництва, ціни і прибуток
Витрати виробництва та їх структура
Витрати виробництва як економічна категорія.
Собівартість продукції.