3.1. Ринкові структури
Цінова політика суттєво впливає на результати діяльності будь-якого підприємства. Від неї значною мірою залежить успішність фірми або й виживання у довгостроковому періоді, за допомогою цін споживачі формують перше враження від продукції. Що таке цінова політика фірми? Це - комплекс заходів щодо визначення ціни, знижок, умов оплати з метою задоволення потреб споживачів та отримання прибутку .
Обидва статистичних дослідження показали, наскільки великим є значення цін в економічній поведінці як фірм, так і споживачів. Це означає, що як і фактором конкуренції, цінами ще дуже рано нехтувати, навіть на високорозвинутих європейських ринках. Цінова політика фірми як засіб завоювання споживача та конкурентної боротьби буде і в майбутньому відігравати величезну роль. Тим більш цікавим є це питання для розвитку підприємницької діяльності в Україні.
Визначення цілей
При формуванні цінової політики одним з першочергових завдань підприємства є визначення і постановка цілей. Саме цілеспрямованість цінової політики відчутно дисциплінує підприємство, змушує його якомога чіткіше й оперативніше вирішувати свої далекосяжні стратегічні завдання, аби в кінцевому підсумку забезпечити собі володіння певною часткою ринку і досягти запланованого обсягу прибутку. Саме воно, підприємство, за таких умов здатне встановлювати на продукцію відповідні ціни і варіювати ними. Звичайно, відповідно до прийнятої на підприємстві цінової політики, при визначенні цілей ціноутворення необхідно враховувати низку факторів. Головними з них слід вважати:
o місце та роль ціни в стратегії маркетингової діяльності підприємства;
o методи розрахунку ціни;
o рівень попиту та пропозиції;
o особливості входження на ринок нової продукції та політика її реалізації;
o особливості посередницьких і транспортних послуг;
o наявність обмежень з боку держави на прибуток, ціну та свободу її змінювання.
Значне місце у даному процесі належить і факторам побічного впливу. Серед них можна виділити обсяг виробництва, особливості ринкової орієнтації підприємства, стадії життєвого циклу товару та деякі інші.
Всі існуючі цілі ринкового ціноутворення можна згрупувати у три основні напрями: орієнтовані на збут, на прибуток чи фактичне становище фірми. При цьому роль та функції ціни у кожному конкретному випадку визначаються з обов'язковим урахуванням того, довгостроковим чи короткостроковим є підхід в досягненні цілі, яку ставить перед собою фірма.
У першому випадку це зумовлено особливостями стратегії цінової політики, у другому - її цінової тактики.
Довгострокові цілі цінової політики пов'язані, звичайно, з такими показниками роботи підприємства, як прибутковість і частка завойованого ринку, де реалізується його продукція. Якщо підприємство планує використовувати ціну як стратегічну комерційну зброю, то більше уваги доведеться приділяти питанням ціноутворення на довгострокову перспективу. При використанні ж ціни лише як тактичного засобу для одержання визначених комерційних результатів на ринку цілі визначаються тільки на короткострокову перспективу.
До низки найважливіших цілей цінової політики, які зустрічаються в підприємницькій діяльності, варто віднести такі:
o орієнтація на довго- або короткострокове одержання максимального прибутку;
o максимальний обсяг збуту продукції;
o збереження існуючого лідерства в цінах;
o обмеження потенційної конкуренції;
o домінування на ринку;
o привернення уваги та інтересу споживачів до продукції за допомогою цін;
o стимулювання продажу тих товарів, які займають слабкі позиції на ринку;
o розширення попиту та прискорення його зростання;
o зниження чутливості споживача до цін;
o підвищення іміджу підприємства та продукції.
У процесі аналізу та обґрунтування цілей цінової політики важливим є визначення місця ціни серед засобів конкурентної боротьби в кожному секторі ринку. Це дає можливість об'єктивно осмислити процес формування ринкової ціни, враховуючи при цьому особливості діяльності підприємства в умовах конкуренції. А це, у свою чергу, дає всі підстави реально оцінити потенційні його можливості щодо ведення активної "цінової війни" з ринковими лідерами. Надалі, маючи добре розроблену цінову політику, підприємство час від часу вдається лише до підправлення ціни пропозиції з урахуванням ситуації на ринку.
Досконала конкуренція
Чиста монополія
Монополістична конкуренція
Олігополія
Нецінова конкуренція: диференціація продукту та реклама
3.2. Практика ціноутворення і прийняття рішень
Методичні основи визначення ціни
Визначення цілей ціноутворення
Оцінка попиту