Економічний аналіз - Грабовецький Б.Є. - 5.5. Аналіз витрат на одну гривню продукції

В умовах науково-технічного прогресу проходить неперервний процес оновлення виготовленої продукції. Зниження питомої ваги порівнянної продукції звужує базу порівняння, що врешті-решт знижує доцільність зіставлення фактичних значень собівартості виготовленої продукції з плановим завданням і рівнем попереднього періоду. Як наслідок ускладнюється процес аналізу собівартості продукції.

Тому для загальної характеристики змін собівартості продукції на рівні підприємств і галузей промисловості використовується показник витрат на 1грн. продукції, який розраховується за формулою:

де V— витрати на і грн продукції;

z — собівартість одиниці певного виду продукції;

р — ціна одиниці певного виду продукції;

q — обсяг виробництва певного виду продукції у натуральному вимірі.

Отже, у чисельнику формули показана собівартість всієї виготовленої продукції, а у знаменнику — вартість цієї продукції.

До переваг показника витрат на 1 грн продукції, крім зазначених вище, слід віднести його універсальність, тобто можливість використовувати його як у часі (аналіз динаміки), так і в просторі (порівняння значення показника різних підприємств). До того ж витрати на 1 грн продукції тісно зв'язані з рентабельністю продукції, що буде розглянуто далі.

Плановий і фактичний рівень витрат на 1грн. продукції розраховується відповідно за такими формулами:

Аналіз витрат на 1 грн продукції проводиться шляхом порівняння фактичного рівня з плановим і рівнем попереднього періоду, а потім оцінюється вплив факторів на зміну витрат.

В табл. 5.9 наведені початкові дані і розрахунки витрат на 1 грн. продукції.

Таблиця 5.9

Оцінка витрат на одну гривню продукції

Показник

Значення показника

А

1

1. Собівартість продукції, тис. грн:

1.1. за планом

7838

1.2. за планом, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент продукції

7808

1.3. фактична в цінах, прийнятих в плані

7867

1.4. фактична в цінах, прийнятих в плані на продукцію при діючих цінах на матеріали, паливо, енергію

8103

1.5. фактична у діючих цінах

8103


Продовження табл. 5.9

А

1

2. Обсяг продукції, тис. грн: 2.1. за планом

8819

2.2. за планом, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент продукції

8925

2.3. фактично у діючих цінах

8994

3. Витрати на і грн продукції, коп.: 3.1. за планом (р.1.1 :р.2.1)

88,88

3.2. за планом, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент продукції (р.1.2: р.2.2)

87,48

3.3. фактично в цінах, прийнятих в плані

(р.1.3: р.2.2)

88,15

3.4. фактично в цінах, прийнятих в плані на продукцію при діючих цінах на матеріали, паливо, енергію (р.1.4 : р.2.2)

90,79

3.5. фактично у діючих цінах (р.1.5 : р.2.3)

90,09

Витрати на 1 грн продукції в порівнянні з планом змінилися на:

90,09 - 88,88= +1,21 коп.,

в тому числі за рахунок змін:

— структури і асортименту продукції

87,48 - 88,88= -1,40 коп.,

— рівня витрат

88,15 - 87,48= +0,67 коп.,

— цін і тарифів на спожиті матеріальні ресурси

90,79 - 88,15- +2,64 коп.,

— цін на готову продукцію

90,09-90,79= -0,70 коп.

Балансова перевірка:

-1,40 + 0,67 + 2,64 - 0,70 - 1,21 коп.,

тобто сукупний вплив факторів відповідає загальній зміні витрат на 1 грн продукції.

Таким чином, затрати на 1 грн продукції збільшилися у порівнянні з планом, головним чином, за рахунок зміни цін на матеріальні ресурси, а також зростання рівня витрат.

В подальшому в ході ретельного аналізу необхідно виявити основні чинники, які сприяли зростанню витрат на матеріальні ресурси.

5.6. Аналіз собівартості окремих видів продукції

В доповненні до узагальненого аналізу собівартості продукції, аналізу за елементами і статтями витрат, витрат на одну гривню продукції необхідно постійно аналізувати калькуляції на окремі види продукції. Об'єкт аналізу залежить від широти асортименту продукції, що виготовляється. Для вузько номенклатурних виробництв аналіз повинен здійснюватись для кожного виду продукції; для 6а-гатономенклатурних виробництв — по груповому асортименту і найбільш важливих видах продукції.

Аналіз собівартості окремих видів продукції здійснюється в таких напрямках:

— оцінка виконання плану з собівартості продукції;

— оцінка динаміки собівартості й особливо для продукції, яка виготовляється протягом тривалого періоду;

— оцінка відхилень від планового рівня за кожною статтею витрат;

— виявлення причин додаткових витрат для окремих статей;

— виявлення резервів зниження витрат на виробництво окремих видів продукції.

Важливо оцінити, наскільки обсяг виробництва, зміни постійних і змінних витрат впливають на рівень собівартості одиниці продукції.

Враховуючи, що в ринкових умовах конкурентоспроможності продукції багато в чому визначається рівнем собівартості окремих виробів, актуальним стає зіставлення їх з рівнем затрат підприємств-конкурентів.

Щодо чинників зниження витрат на виробництво окремих видів продукції, то для матеріаломістких виробництв, наприклад, харчових, суттєве значення має ефективне використання відходів виробництва.

ВПРАВИ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ ЗНАНЬ

Контрольні запитання

1. Наведіть основні завдання аналізу собівартості продукції.

2. За якими ознаками здійснюється класифікація витрат?

3. В чому полягають відмінності між елементами та статтями витрат?

4. В чому полягають особливості аналізу собівартості за елементами і статтями витрат?

5. За якими методами в процесі аналізу собівартості продукції за статтями витрат можна виявити зміни питомої ваги постійних і змінних витрат в залежності від обсягу виробництва?

6. Як оцінити і проаналізувати вплив факторів "ціна" і "норма" на зміну матеріальних витрат у собівартості продукції?

7. Розкрийте сутність показника "витрати на 1 грн продукції". Чим викликане його застосування?

8. Які фактори впливають на зміну витрат на 1 грн продукції?

Тести для самоконтролю знань

1. Характер виробництва (матеріалоємне, трудоємне, фондоємне) можна проаналізувати на основі:

а) статей витрат;

б) елементів витрат;

в) прямих витрат;

г) основних витрат.

2. Залежно від способу віднесення на собівартість окремих видів продукції розрізняють витрати:

а) постійні;

б) накладні;

в) прямі і непрямі;

г) продуктивні.

3. Залежно від змін під впливом обсягу продукції розрізняють витрати:

а) основні;

б) змінні і умовно-постійні;

в) накладні;

г) прямі.


4. До прямих не відносяться витрати:

а) на сировину і матеріали;

б) на заробітну плату основних робітників;

в) на паливо і енергію на технологічні цілі;

г) пов'язані з підготовкою і освоєнням виробництва продукції;

д) загальновиробничі витрати.

5. У виробничу собівартість не включаються витрати підприємства на:

а) сировину і матеріали;

б) заробітну плату основних робітників;

в) утримання і експлуатацію устаткування;

г) збут продукції.

6. Повна собівартість реалізованої продукції складається із:

а) виробничої собівартості реалізованої продукції і витрат па збут:

б) виробничої собівартості реалізованої продутої, адміністративних витрат і витрат на збут;

в) виробничої собівартості реалізованої продукції, адміністративних витрат, витрат на збут, інших операційних витрат;

г) виробничої собівартості реалізованої продукції, адміністративних витрат, витрат на збут, інших операційних витрат, фінансових витрат.

7. Рівень витрат на одну гривню продукції визначається відношенням:

а) обсягу продукції в оптових цінах до повної собівартості продукції;

б) виробничої собівартості продукції до обсягу продукції в оптових іонах;

в) повної собівартості продукції до обсягу продукції в оптових цінах;

г) обсягу продукції в оптових цінах до виробничої собівартості продукції.

8. Назвіть можливі варіанти відповідей:

а) собівартість продукції перевищує обсяг продукції в оптових цінах;

б) собівартість продукції менше обсягу продукції в оптових цінах;

в) собівартість продукції дорівнює обсягу продукції в оптових цінах;

г) всі відповіді вірні.

9. У конкурентному середовищі значення показника "собівартість" продукції:

а) зменшується;

б) зростає;

в) залишається незмінним.

Практичні завдання для самоконтролю знань

Завдання 1. За даними табл. 1 визначте:

1) на скільки змінилась собівартість одиниці продукції за звітом у порівнянні з планом;

2) зміну витрат за звітом у порівнянні з планом — у цілому, в тому числі в результаті змін:

а) обсягу виробництва;

б) собівартості одиниці продукції. Зробіть висновки за результатами аналізу.


Таблиця 1

Показник

За планом

За звітом

Відхилення

(+,-)

(гр.2-гр.1)

А

1

2

3

1. Виготовлено продукції, тис. шт.

3,0

3,2

?

2. Витрати на виробництво продукції, тис. грн

315,0

340,2

7

3. Собівартість одиниці продукції, тис. грн

7

7

Завдання 2. За даними табл. 2 оцініть:

1) витрати на 1 грн продукції;

2) вплив на зміну витрат на 1 грн продукції:

а) структури продукції;

б) власне самих витрат;

в) цін на матеріали за одиницю продукції;

г) цін на продукцію.

Зробіть висновки за результатами аналізу.

Таблиця 2

Показник

За планом

Фактичний випуск продукції

За плановими нормами та плановими цінами

За цінами внесеними за планом

За діючими цінами на матеріали та плановими цінами на продукцію

За фактичними цінами

А

1

2

3

4

5

1. Обсяг продукції в діючих цінах, тис. гри

6726

6650

6650

6650

6714

2. Собівартість продукції, тис. грн

5350

5354

5471

5530

5530

3. Витрати на 1 грн продукції, коп.

?

7

?

?

7

Завдання 3. Заданими табл. 3 охарактеризуйте структуру витрат на виробництво та тенденції її зміни. Зробіть висновки за результатами аналізу.

Таблиця 3

Елементи витрат

Витрати

Відхилення

(+.-)

(гр.4-гр.2)

За попередній період

За звітний період

Сума, тис. грн

Питома вага,%

Сума, тле. грн

Питома вага,%

А

1

2

3

4

5

1. Матеріальні витрати

1873

?

1875

7


Продовження табл. 2

А

1

2

3

4

5

2. Витрати на оплату праці

1605

7

1620

7

?

3. Відрахування на соціальні заходи

600

7

608

7

7

4. Амортизація

642

?

645

7

?

5. Інші операційні витрати

630

7

632

7

7

Разом

5350

100,0

5380

100,0

?


5.6. Аналіз собівартості окремих видів продукції
ЧАСТИНА ІІІ. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ
6. АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
6.1. Зміст, завдання, інформаційне забезпечення аналізу
6.2. Формування доходів, витрат і прибутків підприємства
6.3. Аналіз прибутку від виробництва продукції
6.4. Аналіз прибутку від реалізації продукції
6.5. Маржинальний аналіз
6.6. Аналіз рівня беззбитковості
6.7. Аналіз рентабельності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru