Зовнішньоекономічний менеджмент - Дахно І.І. - Світова фінансова криза та її вплив на розвиток вендинг-бізнесу

Світова економічна криза та іпотечна криза в США не могли не торкнутися вендинг-індустрії. Особливо криза позначилася на вендинг-операторах. Як повідомляється в звітах вендинг-індустрії США 2007-2008 рр., в автоматах, які розташовані в банках, агентствах з нерухомості, іпотечних агентствах особливо помітно знизився прибуток, що змушує тим самим операторів піднімати ціни, щоб знаходитися на рівні звичайного прибутку. Причиною було і те, що саме банківський сектор і сектор нерухомості відчули на собі хвилю звільнень персоналу, пов'язану з іпотечною кризою (у деяких компаніях звільняли до 10 % працівників, що для оператора означає менше споживання кави в даній установі).

Саме через кризу деякі вендинг-оператори поспішають встановити на своїх автоматах безготівкові системи оплати. Існує навіть теорія про те, що під час кризи люди дуже "уважно" ставляться до того, яка готівка є у них в кишені, але менш "уважно" до того, скільки грошей є у них на пластиковій картці. Тому заплатити один долар за товар карткою буває простіше і без зайвих роздумів, чим знайти на той же товар 75 центів, але вже готівковими. Це свого роду "цукеркова економіка": автомати, що приймають безготівкову оплату виставляють за свій товар ціну вище, ніж автомати, що працюють лише з готівкою, тому що люди насправді не помічають, скільки вони платять карткою. Звикнувши їсти щодня один і той же сендвіч або шоколадний батончик, власник картки просто йде до автомату та купує його, незалежно від того, скільки він коштує. Довівши дію до автоматизму, людина може навіть не поглянути на ціну, розплатитися карткою і отримати свою покупку.

Іншою стороною медалі є те, що багато банків скорочують кредитні ліміти своїм фізичним клієнтам по пластикових картках (до 60 % клієнтів). А це означає, що люди раціональніше відносяться до власних витрат. Це насторожує, але в той же час заспокоює і тим, що більшість вважатимуть за краще не купувати цього місяця (кварталу) новий диван або мікрохвильову піч, ніж не купувати каву, чіпси або сік в торгівельному автоматі.

Що стосується видачі кредитів і устаткування в лізинг вендин-говим компаніям, тут відношення банків залишається стабільним і доброзичливим для компаній, що працюють більше 5 років, і більш прискіпливим щодо компаній, що працюють менше 5 років у сфері вендингу. Новоутвореним вендинговим компаніям отримати кредит в банку складніше.

Британські офісні працівники з-за кризи стали економити на кав'ярнях, віддаючи перевагу вендинговим автоматам. Українським закладам конкуренція з боку кавових автоматів доки не загрожує.

У Великобританії продажі кави через автомати зросли на 55%, чому сприяє стан економіки. В період рецесії англійці, обмежені в грошах і кількості вільного часу, все рідше відвідують кав'ярні, вважаючи за краще замість цього купувати каву в автоматах. Про це свідчать цифри, які оприлюдила LTT Vending - найбільша британська компанія, що продає і обслуговує кавові автомати. З серпня

2008 по квітень 2009 року продажі капучино та інших кавових напоїв з асортименту торгівельних автоматів LTT Vending (вони встановлені в більш ніж 3,5 тис. точках - в університетах, службових приміщеннях крупних магазинів, call-центрах і так далі) виросли на 55%. Компанія пояснює зростання популярності своєї продукції тим, що співробітники в обідню перерву все частіше вважають за краще пити каву на робочому місці, а не відвідувати дорожчі кав'ярні. Середня ціна кави, що продається в автоматі, складає 50 пенсів, тоді як в найкрупніших мережевих кав'ярнях чашка кави коштує понад 2 британських фунти. Якщо продажі кави в автоматах зростають, то в кав'ярнях вони падають. У липні

2009 р. в крупній мережі кафе Coffee Republic було введено зовнішнє управління у зв'язку з банкрутством. Компанія пояснила свої біди падінням споживчих витрат. Американський кавовий гігант Starbucks також постраждав під час рецесії. Проте найбільша британська мережа кав'ярень Costa Cofee в умовах різко збільшеної конкуренції на ринку змогла отримати невелике зростання продажів. Останній звіт про стан продажів її материнської компанії Whitbread показав, що продажі виросли в порівнянні з аналогічним періодом 2008 року на 2,6%.

В Україні кав'ярні й автомати з продажу кави - види бізнесу, які практично не пересікаються. Існують принципові відмінності в тому, як споживають напій у нас і в Європі. Європейці, як правило, заходять в кав'ярні вранці перед роботою: вони швидко випивають чашку і вирушають. Українці ж в основному використовують кав'ярні як місце зустрічі з друзями. Окрім того, лідери українського ринку кав'ярень, "Кофе Хауз" та "Шоколадниця", тяжіють швидше до сегменту міських кафе, які передбачають обслуговування офіціантами і широкий асортимент їжі та напоїв, у тому числі алкогольних. Тому конкуренція з боку вендингових апаратів їм не загрожує. У форматі, умовно званому "сиетл" (обслуговування біля барної стійки з можливістю узяти з собою каву в паперовому стакані), працюють більш нечисленні мережі Coffee Bean і "Кофеїнн", а також світові гіганти Starbucks і Costa Coffee, які ще не приступили до масштабної української експансії.

14.2. Міжнародні організації з вендингу
Національна Асоціація Автоматичної Торгівлі (NAMA)
Європейська Вендингова Асоціація (EVA)
Всесвітня Вендингова Асоціація (WVA)
14.3. Міжнародні джерела з вендингу
14.4. Розвиток вендингу в Україні
14.6. Гумор про вендинг
14.7. Література
Вступ
РОЗДІЛ І. ПОНЯТТЯ, ВИДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ КОМЕРЦІЙНИХ ОПЕРАЦІЙ НА СВІТОВОМУ РИНКУ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru