У сучасному світі державні закупки товарів, послуг і робіт становлять значну частку світового обсягу продажу. Тому юридичні питання організації державних закупок мають велике значення.
При державних закупках, незалежно від того, хто їх здійснює - центральний уряд або місцевий орган влади (наприклад, міська адміністрація), і на відміну від звичайної купівлі-продажу, за покупку сплачують грошима платників податків. Майже кожна країна в силу законодавства або традиції прагне обмежити права іноземних підприємств продавати товари в обмін на "державні гроші".
Як правило, якщо уповноважений державний орган приймає рішення закупити товари (роботи, послуги), він дає про це оголошення. В конкурсі можуть брати участь (залежно від того, в якій країні він проходить):
- усі бажаючі,
- або тільки ті, хто відповідає певним вимогам (досвід роботи на ринку відповідних товарів, робіт, послуг, наявність необхідного устаткування і т. ін.),
- або тільки підприємства і громадяни цієї країни. Учасники конкурсу подають свої пропозиції. З цих пропозицій
організатор конкурсу (державний або комунальний орган) вибирає кращу за певними критеріями:
- ціна, яку просить учасник;
- якість товарів (робіт, послуг);
- досвід роботи учасника на ринку;
- наявність в учасника якісного і сучасного устаткування.
У багатьох країнах діють законодавчі норми, які забороняють організаторам закупок купувати товари (роботи, послуги) в іноземних підприємств і громадян. В інших країнах укладати контракт з іноземним учасником конкурсу дозволено тільки в тому випадку, якщо пропонується ціна, що перевершить найвищу ціну вітчизняного учасника на визначену кількість відсотків (наприклад, на 15 % ).
Крім таких прямих обмежень, торговці, які бажають продавати товари (роботи, послуги) державі (в тому числі іноземній), можуть зіткнутися і з іншими проблемами, наприклад:
- нечіткі правила процедури торгів (повідомлення учасників, вибір кращої пропозиції), які дають, на думку торговців, організаторам торгів занадто широкі повноваження в прийнятті рішень;
- процедури оскарження рішень організаторів торгів (наприклад, не в усіх країнах ці рішення можна оскаржити в суді).
Ще в 1979 р. в рамках ГАТТ була укладена угода про державні закупки (її текст переглядався в 1988 р.). Угода:
1) забороняє її сторонам дискримінацію іноземних учасників державних тендерів (як пряма заборона участі, так і створення нерівних умов);
2) вимагає, щоб процедури проведення торгів були прозорими, у тому числі відносно:
- термінів повідомлення про початок конкурсу і його умови, порядку такого повідомлення;
- крайнього терміну внесення змін в умови конкурсу (наприклад, не пізніше, ніж за 60 днів до крайнього терміну подачі документів учасників);
- критеріїв допуску до участі в конкурсі;
- порядку розгляду документів;
- критеріїв добору переможця конкурсу;
- процедури оскарження.
Головні недоліки цього міжнародного договору:
- по-перше, те, що його учасниками було біля десяти держав;
- по-друге, договір не стосувався:
* державних закупок робіт і послуг (це дуже важливо, оскільки велика частина всіх державних закупок стосується будівельних робіт);
* закупок, які здійснюють державні підприємства;
* державних закупок з боку місцевих органів влади (в тому числі державних закупівель суб'єктів федерації у федеративних державах, наприклад, земель у Німеччині).
Укладена в 1994 р. Угода про державні закупки набагато розширила договори 1979 р. Вона закрила всі зазначені вище недоліки договору 1979 р. (це стосується не всіх державних закупок місцевих органів влади). З 2006 р. державні закупівлі регламентуються Законом України від 22.02.2000 № 1490-ІІІ зі змінами № 424-V від 01.12.2006 р. "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
16.2.7. Митні процедури
16.2.8. Захист вітчизняних виробників від імпорту
16.2.9. Обмеження імпорту. Фінансовий контроль
16.3. Регулювання експорту
16.3.1. Ситуація у світі
16.3.2. Регулювання експорту в Україні
16.4. Регулювання інвестування. Передача технологій
16.5. Створення закордонних підприємств і представництв
16.6. Регулювання торгівлі послугами