Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності - Кириченко O.A. - 16.2.5. Державні закупки

У сучасному світі державні закупки товарів, послуг і робіт становлять значну частку світового обсягу продажу. Тому юридичні питання організації державних закупок мають велике значення.

При державних закупках, незалежно від того, хто їх здійснює - центральний уряд або місцевий орган влади (наприклад, міська адміністрація), і на відміну від звичайної купівлі-продажу, за покупку сплачують грошима платників податків. Майже кожна країна в силу законодавства або традиції прагне обмежити права іноземних підприємств продавати товари в обмін на "державні гроші".

Як правило, якщо уповноважений державний орган приймає рішення закупити товари (роботи, послуги), він дає про це оголошення. В конкурсі можуть брати участь (залежно від того, в якій країні він проходить):

- усі бажаючі,

- або тільки ті, хто відповідає певним вимогам (досвід роботи на ринку відповідних товарів, робіт, послуг, наявність необхідного устаткування і т. ін.),

- або тільки підприємства і громадяни цієї країни. Учасники конкурсу подають свої пропозиції. З цих пропозицій

організатор конкурсу (державний або комунальний орган) вибирає кращу за певними критеріями:

- ціна, яку просить учасник;

- якість товарів (робіт, послуг);

- досвід роботи учасника на ринку;

- наявність в учасника якісного і сучасного устаткування.

У багатьох країнах діють законодавчі норми, які забороняють організаторам закупок купувати товари (роботи, послуги) в іноземних підприємств і громадян. В інших країнах укладати контракт з іноземним учасником конкурсу дозволено тільки в тому випадку, якщо пропонується ціна, що перевершить найвищу ціну вітчизняного учасника на визначену кількість відсотків (наприклад, на 15 % ).

Крім таких прямих обмежень, торговці, які бажають продавати товари (роботи, послуги) державі (в тому числі іноземній), можуть зіткнутися і з іншими проблемами, наприклад:

- нечіткі правила процедури торгів (повідомлення учасників, вибір кращої пропозиції), які дають, на думку торговців, організаторам торгів занадто широкі повноваження в прийнятті рішень;

- процедури оскарження рішень організаторів торгів (наприклад, не в усіх країнах ці рішення можна оскаржити в суді).

Ще в 1979 р. в рамках ГАТТ була укладена угода про державні закупки (її текст переглядався в 1988 р.). Угода:

1) забороняє її сторонам дискримінацію іноземних учасників державних тендерів (як пряма заборона участі, так і створення нерівних умов);

2) вимагає, щоб процедури проведення торгів були прозорими, у тому числі відносно:

- термінів повідомлення про початок конкурсу і його умови, порядку такого повідомлення;

- крайнього терміну внесення змін в умови конкурсу (наприклад, не пізніше, ніж за 60 днів до крайнього терміну подачі документів учасників);

- критеріїв допуску до участі в конкурсі;

- порядку розгляду документів;

- критеріїв добору переможця конкурсу;

- процедури оскарження.

Головні недоліки цього міжнародного договору:

- по-перше, те, що його учасниками було біля десяти держав;

- по-друге, договір не стосувався:

* державних закупок робіт і послуг (це дуже важливо, оскільки велика частина всіх державних закупок стосується будівельних робіт);

* закупок, які здійснюють державні підприємства;

* державних закупок з боку місцевих органів влади (в тому числі державних закупівель суб'єктів федерації у федеративних державах, наприклад, земель у Німеччині).

Укладена в 1994 р. Угода про державні закупки набагато розширила договори 1979 р. Вона закрила всі зазначені вище недоліки договору 1979 р. (це стосується не всіх державних закупок місцевих органів влади). З 2006 р. державні закупівлі регламентуються Законом України від 22.02.2000 № 1490-ІІІ зі змінами № 424-V від 01.12.2006 р. "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".

16.2.6. Стандарти на товари
16.2.7. Митні процедури
16.2.8. Захист вітчизняних виробників від імпорту
16.2.9. Обмеження імпорту. Фінансовий контроль
16.3. Регулювання експорту
16.3.1. Ситуація у світі
16.3.2. Регулювання експорту в Україні
16.4. Регулювання інвестування. Передача технологій
16.5. Створення закордонних підприємств і представництв
16.6. Регулювання торгівлі послугами
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru