Поштовий зв'язок в Україні - це прийом, обробка, перевіз та доставлення письмових відправлень, матеріальних цінностей, виконання доручень фізичних та юридичних осіб в відношенні грошевих переказів та банківських операцій. Поштовий зв' язок в Україні здійснюють спеціалізовані підприємства зв'язку. Усі відношення в області зв' язку регулюються Конституцією України, Законом України "О зв'язку" та іншими нормативними актами.
Митний контроль та митне оформлення міжнародних поштових відправлень здійснюється у відповідності з Наказом ДМСУ і Державного комітету зв'язку та інформатизації України "Про затвердження Положення про митний контроль та митне оформлення міжнародних поштових відправлень".
Міжнародні поштові відправлення (МПВ) - упаковані та оформлені відповідно до вимог Актів Всесвітнього поштового союзу та Правил надання послуг поштового зв'язку листи (прості, рекомендовані), відправлення з оголошеною цінністю, поштові картки (прості, рекомендовані), бандеролі та спеціальні мішки з позначкою "М" (прості, рекомендовані), дрібні пакети, поштові посилки (звичайні, з оголошеною цінністю), відправлення прискореної пошти з позначкою EMS, які приймаються для пересилання за межі України, надходять до України або переміщуються територією України транзитом операторами поштового зв' язку.
У місце міжнародного поштового обміну підрозділ митниці виконує функції як митниці відправлення, так і митниці призначення щодо здійснення митного контролю та митного оформлення товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ. До функцій митниці відправлення належать:
o митний контроль, митне оформлення товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ фізичних осіб за напрямками їх оброблення операторами поштового зв'язку;
o митний контроль та переадресування в установленому порядку вхідних МПВ юридичних осіб у зону діяльності митниці, де вони взяті на облік;
o митне оформлення та направлення вихідних МПВ юридичних осіб у зону діяльності митниці призначення;
o підготовка і складання в установленому порядку статистичних даних щодо оформлених у митному відношенні МПВ фізичних осіб.
До функцій митниці призначення належать:
o митний контроль, митне оформлення товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ юридичних осіб, розташованих у зоні діяльності митниці;
o підготовка і складання в установленому порядку статистичних даних щодо оформлених у митному відношенні МПВ юридичних осіб. Митний контроль товарів та інших предметів, які переміщуються в
МПВ, здійснюється виключно в належним чином обладнаних операторами поштового зв' язку службових приміщеннях, у яких установлюється зона митного контролю.
Товари та інші предмети, які переміщуються в МПВ юридичних та фізичних осіб (крім особистих листів громадян), підлягають декларуванню митним органам у встановленому порядку. Для декларування товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ, використовуються уніфіковані міжнародні бланки встановлених форм згідно з положеннями Актів Всесвітнього поштового союзу:
o митна декларація 23 (обов'язкова при пересиланні посилок, можлива при пересиланні дрібних пакетів, бандеролей);
o ярлик "Митниця 22" (можливий при пересиланні дрібних пакетів та бандеролей).
У разі недекларування відправником товарів та інших предметів або відсутності митної декларації 23 до МПВ працівником місця міжнародного поштового обміну складається в трьох примірниках акт за формою 51, у якому наводиться поіменний перелік предметів у МПВ. Акт підписується і посадової особою підрозділумитниці. Один примірник цього акта долучається до супровідних документів до МПВ, другий - залишається в справах місця міжнародного поштового обміну, третій - передається підрозділу митниці.
У цьому разі під час митного огляду посадова особа підрозділу митниці наводить перелік предметів, що містяться в МПВ, у примірнику митної декларації 23. Митна декларація разом з примірником акта залишається в справах підрозділу митниці, але не вважається декларуванням предметів, що містяться в МПВ, не замінює декларації відправника МПВ, а кваліфікується як перелік предметів у МПВ.
Митний контроль, технологічну схему оброблення, митного контролю вхідних, вихідних та транзитних депеш узгоджують підрозділ митниці та пункт міжнародного поштового обміну, а технологічну схему оброблення, митного контролю і митного оформлення товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ узгоджують підрозділ митниці та місце міжнародного поштового обміну. Митний контроль і митне оформлення товарів та інших предметів, що містяться в МПВ, здійснюються за відсутності відправника (одержувача) МПВ. Митний контроль МПВ здійснюється оглядовою комісією в складі трьох осіб - однієї посадової особи підрозділу митниці та двох працівників місця міжнародного поштового обміну - у спеціально виділених приміщеннях, обладнаних з урахуванням обсягу роботи.
Товари та інші предмети, які переміщуються в МПВ, окрім митного контролю, можуть підлягати санітарному, ветеринарному, фітосанітарно-му, радіологічному, екологічному та іншим видам контролю. Митне оформлення товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ, може бути завершене тільки після закінчення цих видів контролю. Розпакування, зважування та упакування МПВ здійснюються працівниками місця міжнародного поштового обміну в присутності посадової особи підрозділу митниці.
Митний контроль товарів та інших предметів, які переміщуються в МПВ, здійснюється посадовими особами митниці шляхом перевірки документів, необхідних для такого контролю, митного огляду, переогляду, обліку предметів у МПВ, а також іншими способами, що не суперечать законодавству України.
Митний огляд МПВ здійснюється, як правило, без їх розпакування, з використанням технічних засобів контролю. Митний огляд з розпакуванням МПВ здійснюється в таких випадках:
o якщо товари та інші предмети в МПВ задекларовано загальним найменуванням або нерозбірливо;
o якщо товари та інші предмети в МПВ підлягають контролю з боку інших державних органів контролю;
o якщо товари та інші предмети в МПВ підлягають оподаткуванню згідно із законодавством України;
o за відсутності митної декларації 23 та ярлика "Митниця СМ 22" або в разі їх незаповнення;
o якщо згідно з вимогами поштових правил МПВ є дефектним (пошкодження оболонки, невідповідність заявленій вазі тощо).
При цьому в двох останніх випадках МПВ пред' являються до митного огляду разом з актом форми 51, який складається працівниками місця міжнародного поштового обміну.
Про розходження у вазі, у кількості товарів та інших предметів, а також за наявності будь-яких дефектів, виявлених при здійсненні митного огляду МПВ, працівниками місця міжнародного поштового обміну складається в трьох примірниках акт за формою 51, який підписується членами оглядової комісії. Один примірник такого акта передається підрозділу митниці.
Для здійснення митного контролю товарів та інших предметів, що надходять в Україну в МПВ (крім бандеролей та листів з укладенням предметів, які підлягають митному контролю), працівники місця міжнародного поштового обміну пред'являють посадовим особам підрозділу митниці у зону митного контролю перелік, складений за встановленим Державним комітетом зв'язку та інформатизації України зразком, та МПВ, наведені в ньому, разом з митними деклараціями CN 23, супровідними адресами на бланках CP 71 та іншими потрібними документами. По одному примірнику переліку та митної декларації CN 23 залишається в підрозділі митниці.
Бандеролі з друкованою продукцією, листи з укладеннями предметів, які підлягають митному контролю, а також посилки, дрібні пакети, відправлення з оголошеною цінністю, відправлення з позначкою EMS пред'являються підрозділу митниці за накладною форми 16 разом із супровідними документами до них у разі їх наявності. Митний контроль їх здійснюється з використанням технічних засобів. По одному примірнику накладної форми 16 та митної декларації CN 23 в разі її наявності залишається в підрозділі митниці.
Для здійснення митного огляду товарів та інших предметів, що пересилаються в МПВ з України, місця міжнародного поштового обміну пред' являють посадовим особам підрозділу митниці у зону митного контролю накладну форми 16 та МПВ, наведені в ній, разом з митними деклараціями CN 23, супровідними адресами на бланках CP 71 та іншими потрібними документами. По одному примірнику накладної форми 16 та митної декларації CN 23 залишається в підрозділу митниці.
За наявності документів, необхідних для митного оформлення МПВ, підрозділ митниці здійснює митне оформлення МПВ у термін, що не перевищує:
o для відправлень міжнародної прискореної пошти (EMS) з товарними вкладеннями - 2 доби, для письмової кореспонденції - 12 годин;
o для інших МПВ: з товарними вкладеннями - 5 діб, для письмової кореспонденції - 48 годин.
У разі збільшення обсягів надходжень МПВ у передсвяткові дні цей термін може бути збільшений до 10 діб. Митне оформлення відправлень міжнародної прискореної пошти (EMS) здійснюється в першу чергу.
Мішки з порожньою тарою, що пересилаються за межі України або надходять в Україну з-за кордону, пропускаються за наявності на них не-пошкоджених пломб, відбитків печаток, перев' язу місця міжнародного поштового обміну. При цьому відмітки підрозділу митниці у місцях міжнародного поштового обміну на накладних CN 37, CN 38, CN 41 не проставляються.
Контроль за доставкою МПВ юридичних осіб у митницю призначення за місцем розташування одержувача здійснює підрозділ митниці з місцем міжнародного поштового обміну в порядку, установленому ДМСУ. Контроль за доставкою МПВ фізичних осіб у місця міжнародного поштового обміну та з місць міжнародного поштового обміну здійснюється оператором поштового зв'язку в порядку загального контролю за проходженням МПВ без залучення до цього митниці.
ПЕРЕДМОВА
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ФУНКЦІОНУВАННЯ МИТНО-ТАРИФНОЇ СИСТЕМИ КРАЇНИ
1.1. Сутність, сучасний стан та перспективи розвитку митно-тарифних відносин
1.2. Митно-тарифна політика як складова зовнішньоекономічної політики держави
1.3. Характеристика методів митного регулювання зовнішньоекономічної діяльності
1.4. Організаційна структура митної системи України
Тести
РОЗДІЛ 2. ЕВОЛЮЦІЯ МИТНОЇ СИСТЕМИ В УКРАЇНІ
2.1. Зародження митно-тарифних відносин в Україні