Міжнародна економіка - Козак Ю.Г. - 7.5 Зовнішня торгівля України товарами та послугами

Зовнішня торгівля товарами

Україна належить до держав з високим рівнем відкритої економіки, на яку припадає 0,07% світового ВВП і 0,3% світового експорту.

У 2006 р. зовнішньоторговельні операції з товарами Україна здійснювала з партнерами із 211 країн світу (Додаток 2).

Обсяг експорту зовнішньої торгівлі товарами становив 38,368 млрд дол. США і збільшився порівняно з 2005 р. на 12,1%, а обсяг імпорту - 45,034 млрд. дол. і збільшився на 24,6%, тобто імпорт збільшується вищими темпами, ніж експорт.

Головні торгові партнери України в 2006 р. показані в табл.7.11.

Таблиця 7.11

Основні країни партнери України в експорті та імпорті товарів

КраїниЕкспортКраїниІмпорт
Вартість млрд дол%до 2005 р.Частка в загальному обсязі, %Вартість млрд

ДОЛ
%

ДО

2005 р.
Частка в загальному обсязі, %
1. Російська Федерація8,65115,522,51. Російська Федерація13,79107,430,6
2. Італія2,50132,36,52.Італія4,27126,19,5
3. Туреччина2,39117,96,23. Туреччина3,50130,47,8
4. Польща1,34133,13,54. Польща2,31127,65,1
5.Німеччина1,2899,93,35.Німеччина2,11150,04,7
6. Білорусь1,22137,23,26. Білорусь1,46142,23,2
7.США1.20125.63,17. США1,26133,62,8
8. Угорщина0,95137,42,58. Угорщина0,96518,02,1
9. Індія0,85115,42,29. Індія0,88123,82,0
10.Казахстан0,83124,12,110.Казахстан0,85154,81,9

Серед головних партерів в експорті найбільше зросли поставки до Білорусі та Угорщини і одночасно зменшились до Німеччини. Імпортні поставки з цих найбільших країн-партнсрів збільшилися.

Серед регіонів світу лідирує СНД та Європа, частка яких в експорті та імпорті становить відповідно 33,0 та 32,9% і 44,8 та 37,3% (табл.7.12).

Таблиця 7.12

Зовнішня торгівля України товарами по регіонах світу

ЕкспортІмпорт
Вартість,

млрд дол
%

до

2005 р.
Частка

в загальному

обсязі,

%
Вартість,

млрд

дол
%

до

2005 р.
Частка

в загальному

обсязі,

%
СНД12,665118,033,020.185118,544,8
Європа12,629116.132,916,800132,637,3
Країни ЄС11,836119,130,816,133125,435,8
Азія8,13597,121,26,071130,713,5
Африка2,37499,26,20,41396,90,9
Америка2,544138,96,61,465115,83,3
Австралія та Океанія0,018130,60,050,09995,70.2

Товари експортуються та імпортуються в основному з країн СНД та ЄС.

Починаючи з 2002 р. намітилася негативна тенденція витіснення українських товарів із найпривабливіших ринків - ЄС і Північної Америки.

Товарна структура зовнішньої торгівлі в 2006 р. мас чітко виражений сировинний характер (табл.7.13).

Таблиця 7. 13

Товарна структура експорту та імпорту України в 2006р, %

Основні товарні групиЧастка в експортіЧастка в імпорті
Чорні метали та вироби з них40.25,0
Мінеральні продукти10.130,0
Сільськогосподарська продукція8,63,3
Продукція хімічної промисловості10.914,2
Машини, устаткування та механізми8.717.5
Кольорові метали2,92,8
Текстиль і текстильні вироби2.43,0
Продукція деревообробної та целюлозно

паперової промисловості
3,23,2
Продукція харчової промисловості3,63,7
Засоби транспорту5,411,4

Основу товарної структури експорту становлять недорогоцінні метали та вироби з них, продукція хімічної промисловості, мінеральні продукти. У загальному обсязі імпорту товарів переважають мінеральні продукти, машини, устаткування, продукція хімічної промисловості, засоби транспорту.

Основні статті експорту української продукції до економічних союзів у 2006 p.:

§ країни Азіатсько-Тихоокеанського економічного співробітництва (АТЕС): чорні і кольорові метали, а також вироби з них;

§ країни СНД: продукція машинобудування, чорні і кольорові метали, а також вироби з них, готові продукти харчування;

§ країни Централ ьно-Європейської зони вільної торгівлі (ЦЕФТА): мінеральні продукти, чорні і кольорові метали, а також вироби з них;

§ країни ЄС: чорні і кольорові метали, а також вироби з них, мінеральні продукти, продукти рослинного походження;

§ країни Організації виробників і експортерів нафти (ОПЕК): чорні і кольорові метали, а також вироби з них, продукти рослинного походження.

Таким чином, у структурі українського експорту переважають товари з низьким ступенем оброблення (близько 66%). Ця обставина зумовлює його вразливість до змін у зовнішній кон'юнктурі, яка залишається головним чинником динаміки експорту. Така структура свідчить, що формування зовнішнього сектора відбувається на основі використання природних конкурентних переваг.

Характерною рисою зовнішньої торгівлі є те, що експорт чорних металів та виробів з них і продукції хімічної промисловості збільшуватиметься повільнішими темпами, порівняно з рештою галузей, передусім через нижчі темпи зростання зовнішнього "попиту на цю продукцію. Водночас, завдяки інвестиціям у нові технології, підприємства чорної металургії, машинобудування, хімічної та харчової промисловості зможуть поліпшити якість продукції, і в такому разі частка продукції з порівняно високим ступенем оброблення в експорті в подальшому збільшиться.

Здає свої позиції в експорті товарів машинобудівна галузь. її частка в обсязі експорту 2006 р. зменшилася з 9,3 до 8,7%. Це значною мірою пов'язано зі скороченням попиту на дану категорію продукції українських підприємств з боку її традиційних споживачів у Росії та в ряді країн СНД.

Спостерігається тенденція збільшення імпорту готових продуктів харчування: кондитерських виробів, місцевих продуктів, макаронних виробів.

Основні постачальники продуктів харчування - Росія, Польща, країни близького зарубіжжя. Знизився імпорт в Україну м'яса і субпродуктів, що пов'язано із забороною на імпорт окремих продуктів і переорієнтацією вітчизняних експортерів цієї продукції з іноземного ринку на внутрішній.

Розширюється імпорт пшениці з Росії і Казахстану. Збільшуються постачання в Україну добрив (в основному з Росії), оскільки через низькі ціни на енергоносії російська продукція набагато привабливіша, ніж українська.

Зовнішню торгівлю України окремими товарами, розподіленими на три групи відповідно до їх призначення (ринки промислових товарів, ринки сільськогосподарської і непродовольчої сировини, ринки продовольства), показано в Додатку 3.

Серед регіонів України найбільші обсяги експорту товарів припадають на м. Київ, Донецьку, Дніпропетровську, Запорізьку, Луганську, Полтавську та Миколаївську області.

Найбільші імпортні надходження здійснюються в м. Київ, Донецьку, Дніпропетровську, Запорізьку, Київську, Харківську та Одеську області.

Про рівень конкурентоспроможності українських товарів на світовому ринку свідчать дані таблиць 7.14.

Таблиця 7.14

Оцінка рівня конкурентоспроможності України за окремими галузями

ГалузьКількість

країн-експортерів
Місце України серед країн-експортерівЛідери на ринку галузі
1. Транспортні засоби8745Франція, Німеччина, Республіка Корея
2. Хімікати12338Німеччина, Нідерланди, Бельгія й Люксембург, Сингапур
3. Неелектронна продукція машинобудування9349Німеччина, Італія, Швеція, Швейцарія
4. Засоби інформатики6852Японія, Республіка Корея, Сінгапур, Ірландія
5. Комплектуючі до електронної техніки8761Німеччина, Франція. Японія, Італія
6. Мінеральна сировина14443Австралія, Велика Британія, ПАР, Росія
7. Базова продукція обробної промисловості12421Німеччина, Швеція, Італія, Японія
8. Інша продукція обробної промисловості12274Німеччина, Нідерланди, Швейцарія, Японія
9. Неперероблені товари продовольчого призначення16851Нідерланди, Франція, Австралія, Данія
10. Продукція харчової промисловості14154Нідерланди, Франція, Данія, Бельгія й Люксембург
11. Продукція лісового комплексу11556Швеція, Фінляндія, Австрія, Малайзія
12. Одяг11856Італія, Китай, Португалія, Республіка Корея
13. Текстиль11278Італія, Німеччина, Республіка Корея, Бельгія її Люксембург
14. Вироби із шкіри8253Італія, Тайвань, Республіка Корея, Бельгія й Люксембург.

Зовнішня торгівля товарами
Зовнішня торгівля послугами
РОЗДІЛ 2. МІЖНАРОДНИЙ РУХ ЧИННИКІВ ВИРОБНИЦТВА
ГЛАВА 8. МІЖНАРОДНИЙ РУХ КАПІТАЛУ
8.1. Сутність та форми міжнародного руху капіталу
8.2. Прямі іноземні інвестиції
Сутність прямих іноземних інвестицій
Форми ПII
Наслідки прямих іноземних інвестицій
Роль ПII в економіці країни
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru