Міжнародна економіка: в питаннях та відповідях - Козак Ю.Г. - 1.1.5. Яка існує класифікація товарів?

Ринки можуть класифікуватися за різними ознаками. Загально визнана - класифікація, яка наведена у таблиці 1.5 [12, с. 23-25]. В основу класифікації ринків покладені наступні ознаки.

Класифікація ринків

1.1.5. Яка існує класифікація товарів?

В основу класифікації товарів можуть бути покладені різні ознаки: міжнародна мобільність, призначення, терміни використання, рівень попиту і ціна, характер споживання і ступінь обробки, спосіб виготовлення [12, с. 26-27; 33, с. 19-20].

Міжнародна мобільність. Для визнання торгівлі міжнародною, продажі товару - експортом, а купівлі - імпортом необхідно, щоб товар перетнув кордон держави і даний факт був зареєстрований у відповідній звітності. При цьому немає значення, змінює товар власника чи ні. Так, наприклад, якщо телевізор продано (передано) японською компанією своїй філії в Україні, він вважається експортом Японії і Імпортом України, незважаючи на те, що власником товару залишилась японська компанія.

В міжнародній економіці товар розглядається не як продукт виробництва, а як об'єкт попиту і пропозиції.

Товар (послуга) стає таким за таких умов:

якщо він комусь потрібен;

❖ якщо на нього спрямовані дві основні сили ринкової економіки - попит і пропозиція;

❖ якщо хоча б одна з цих сил (попит і пропозиція) діють із-за рубежу. Здатність виготовити продукт для внутрішнього ринку не означає, що він буде визнаний товаром на світовому ринку, тобто його куплять за рубежем. Товари можуть не продаватись за рубежем з таких причин:

❖ у зв'язку з їх неконкурентоспроможністю;

❖ через початкову неможливість поставити їх на зовнішній ринок;

❖ через їх принципову неторгівність.

Виходячи з міжнародної мобільності, товари поділяються на "ринкові", тобто, на такі, що торгуються (РТ) і на "неринкові", такі, що не торгуються (НТ).

"Ринкові товари" - товари, котрі можуть пересуватися між різними країнами.

"Неринкові товари" - товари, котрі споживаються в тій самій країні, де і виробляються, і не переміщуються між країнами.

Головні відмінності між "ринковими" товарами і "неринковими" товарами показані в таблиці 1.6.

Таблиця 1.6. Відмінності між РТ та НТ за основними ознаками

Ознака

"Ринкові" товари

"Неринкові" товари

Ціни

Визначаються співвідношенням попиту і пропозиції на світовому ринку і знаходяться під впливом попиту і пропозиції на них як всередині країни, так і за рубежем.

Визначаються співвідношенням попиту і пропозиції на національному ринку. Коливання цін на такі товари в інших країнах не мають значення.

Підтримання внутрішнього балансу попиту і пропозиції.

Підтримання балансу не особливо істотне, оскільки недостатність внутрішнього попиту можна компенсувати збільшенням попиту за кордоном, а нестачу внутрішнього споживання - збільшенням поставок іноземних товарів.

Підтримання балансу дуже важливо. 3 його порушенням можливі соціально-економічні диспропорції

Внутрішні ціни

їх динаміка та рівень слідують за динамікою і рівнем цін в інших країнах.

Вони можуть істотно відрізнятись під цін інших країн, а їх зміна може не призводити до зміни зарубіжних цін на такі товари.

До "ринкових" товарів, як правило, відносяться наступні групи товарів: сільського господарства, полювання, лісового господарства, рибальство, товари видобувної й обробної промисловості; до "неринкових" - комунальні послуги і будівництво, оптова і роздрібна торгівля, ресторани, готелі, оборона, соціальні послуги, охорона здоров'я, суспільні роботи і т.п.

Розподіл товарів на "ринкові" і "неринкові" багато в чому залежить і від транспортних витрат на їх переміщення за рубіж і від торгівельних бар'єрів, що існують на цьому шляху. Скорочення транспортних витрат у зв'язку з розвитком технології призводить до збільшення кількості "ринкових" товарів, а зростання державного протекціонізму відповідно призводить до їх скорочення.

"Ринкові" товари поділяються на експортовані й імпортовані (див. рис. 1.1).

Рис. 1.1. Класифікація "ринкових" товарів

Призначення

За цією ознакою товари поділяються на:

❖ товари споживчого попиту, що призначені для особистого споживання, індивідуального використання і відрізняються широкою номенклатурою та асортиментом (телевізори, холодильники, пральні машини, відеомагнітофони, автомобілі і т.д.);

❖ товари виробничого, призначення, що використовуються в процесі виробництва інших товарів та визначають специфіку конкретної галузі виробництва (технологічне устаткування) чи мають загальне призначення (мотори, крани). До них також відносяться транспортні засоби і пристрої, застосовувані у виробничому процесі

Термін використання

Товари поділяються на товари короткострокового і тривалого використання.

Рівень попиту і ціна

За даною ознакою товари класифікуються на:

❖ товари повсякденного попиту, що придбаваються систематично, орієнтуючись на певні якісні характеристики;

❖ товари вибіркового попиту, що придбаваються після порівняння з аналогічними товарами відносно ступеня задоволення потреб, рівня якості, ціни і т.п.;

* престижні товари, що мають унікальні властивості, які визначаються модою, підвищеною комфортабельністю;

* предмети розкоші, що задовольняють індивідуальні потреби людей з великими коштами, які значно перевищують їх повсякденні потреби.

Характер споживання і ступінь обробки

Це - сировина, напівфабрикати, готові вироби, комплектуючі вироби, деталі.

Спосіб виготовлення

Продукція поділяється на стандартну (випускається для невідомого кінцевого споживача) і унікальну (виробляється на основі попередніх замовлень покупця і виготовляється з урахуванням погоджених заздалегідь між постачальником і покупцем техніко-економічних параметрів).

1.1.6. Які два зустрічних потоки товарів та послуг створюють міжнародну торгівлю?
1.1.7. В чому полягає сутність умов торгівлі?
1.1.8. Що розуміють під еластичністю експорту та імпорту?
1.1.9. Як впливає на міжнародну торгівлю економічне зростання?
1.1.10. В чому полягає міжнародний баланс попиту та пропозиції?
1.1.11. Що являють собою форми міжнародної торгівлі відносно предмета торгівлі?
1.1.12. Що являють собою форми міжнародної торгівлі відносно способу та організації взаємовідносин між партнерами?
1.2. Основні теорії розвитку міжнародної торгівлі
1.2.1. В чому полягають сутність теорії меркантилізму, її значення та обмеженість?
1.2.2. В чому полягають сутність теорії абсолютних переваг, її позитивні та негативні риси?
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru