Міжнародна макроекономіка - Козак Ю.Г. - 7.4. Міжнародна офіційна допомога країнам, що розвиваються

Один з каналів руху світових фінансових потоків є перерозподіл частини національного доходу через бюджет у формі допомоги країнам, що розвиваються, метою якої є ліквідація відсталості.

Міжнародну офіційну допомогу країни, що розвиваються, отримують в основному у вигляді пільгових кредитів і безповоротних субсидій, а також у товарній формі.

Суб'єктами міжнародної допомоги в країні-реципієнті є:

o уряди;

o уповноважені урядом органи виконавчої влади;

o центральний та експортно-імпортний банки;

o юридичні особи.

Країна-реципієнт отримує основну масу кредитів і субсидій безповоротно від промислово розвинутих країн, міжнародних фінансових організацій, багатосторонніх фондів, інтеграційних об'єднань, що виступають у ролі іноземних донорів.

Міжнародну офіційну допомогу країнам класифікують на проектну та поза проектну (рис. 7.2; 7.3).

Міжнародна офіційна допомога розвитку (МОДР) здійснюється на двосторонній (міждержавній) і багатосторонній основі, причому двосторонні потоки вдвічі перевищують багатосторонні.

При здійсненні МОДР на двосторонній основі країни-донори надають кредити і безповоротні субсидії з бюджету і суворо контролюють їх витрачання. Країни-донори повинні виділяти на МОДР кошти в розмірі 0,7 % ВНП, що зафіксовано в ряді міжнародних документів. Однак провідні країни-донори надають кошти в розмірі 0,25-0,35 % (США, Японія, Німеччина, Велика Британія).

Основні критерії при розподілі МОДР: рівень економічного розвитку країни-реципієнта; військово-стратегічні, політичні, соціально-економічні міркування.

Більша частина ресурсів, що виділяється, прив'язується до фінансування конкретних об'єктів. На пільгових умовах здійснюється кредитування будівництва інфраструктурних об'єктів (транспорт, зв'язок, енергетика), соціальних програм (освіта, охорона здоров'я), сільського господарства. Важлива роль належить також продовольчій допомозі.

При здійсненні МОДР на багатосторонній основі кошти надходять від міжнародних фінансових організацій: МБРР, регіональних банків розвитку, МВФ, різних фондів у рамках ООН, ЄС.

Міжнародні фінансові організації надають допомогу країнам, що розвиваються, за такими основними напрямками:

o кредитування конкретних об'єктів інфраструктури, програм економічних реформ, спрямованих на стимулювання ринкових відносин, адаптацію до світового господарства (МБРР, Міжнародна асоціація розвитку);

o сприяння припливу приватних інвестицій. Кредити надаються на міжурядовій основі або під гарантію уряду (МБРР, Міжнародна фінансова корпорація);

o кредитування регіональних об'єктів, розроблення стратегії розвитку з урахуванням регіональної специфіки (регіональні банки: Міжамериканський банк розвитку, Африканський банк розвитку, Азіатський банк розвитку, ЄБРР);

o надання кредитів (строком на 3 -5 років) на покриття дефіцитів платіжних балансів (МВФ).

Інструменти міжнародної проектної допомоги розвиткові країни

Рис. 7.2. Інструменти міжнародної проектної допомоги розвиткові країни

Інструменти міжнародної поза проектної допомоги

Рис. 7.3. Інструменти міжнародної поза проектної допомоги

Міжнародна офіційна допомога, яка надається країнами, що входять до Комітету по наданню допомоги на цілі розвитку (КДР) у 2007 р. зросла на 32 % - до 107 млрд дол., що еквівалентно 0,33 % загального ВНП цих держав (табл. 7.1)

Таблиця 7.1. ОБСЯГИ МОДР ПРОВІДНИХ КРАЇН-ДОНОРІВ

Країни

Обсяги МОДР

млн дол.

%

Усього

107 000

0,33

Австралія

1680

0,25

Австрія

1573

0,52

Бельгія

1936

0,53

Велика Британія

10 767

0,47

Німеччина

10 082

0,36

Греція

384

0,17

Данія

2109

0,81

Ірландія

719

0,42

Іспанія

3018

0,27

Італія

5091

0,29

Канада

3756

0,34

Люксембург

256

0,84

Нідерланди

5115

0,82

Нова Зеландія

274

0,27

Норвегія

2786

0,94

Португалія

377

0,21

США

27 622

0,22

Фінляндія

902

0,46

Франція

10 026

0,47

Швейцарія

1767

0,44

Швеція

3362

0,94

Японія

13 147

0,28

За базовими програмами розвитку допомога в 2007 р. зросла на 9 %. Переважна частка приросту МОДР припадала на зниження боргу іноземним кредиторам. За цим компонентом підтримка з-за кордону зросла в 3 рази. Інша складова - гуманітарна допомога зросла на 15,8 % і досягла 8,7 млрд дол. До основних факторів зростання МОДР належить зниження боргу для Іраку та Нігерії (27,4 млрд дол.), а також допомога країнам, які постраждали від природних катаклізмів (2,2 млрд. дол.). Далі за масштабами одержаної допомоги йдуть Індонезія (2,2), Афганістан (2,2), Китай (1,7), Судан (1,5).

МОДР, яка надавалася країнами ЄС у рамках КДР, зросла на 28,5 % (до 55,7 млрд дол.). Основна її частина спрямовувалася на зниження боргових зобов'язань країн-реципієнтів.

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

1. Які складові міжнародного ринку боргових зобов'язань і в чому різниця між ними?

2. Які існують форми боргових зобов'язань на міжнародному ринку позичкових капіталів?

3. Хто є головним суб'єктом міжнародного кредитного ринку?

4. Які операції на міжнародному кредитному ринку є основними?

5. Які розрізняють основні форми міжнародного кредиту?

6. Як визначається вартість міжнародного кредиту?

7. У чому суть відсоткової ставки і які чинники впливають на зміну її величини?

8. Які особливості притаманні ринку єврокредитів?

9. Які основні форми середньо- та довгострокових єврокредитів?

10. У чому полягає міжнародна офіційна допомога країнам, що розвиваються?

Глава 8. Міжнародний ринок цінних паперів
8.1. Сутність фондового ринку та ринку цінних паперів
Інвестиційний капітал
Постачальники та споживачі інвестиційного капіталу
Посередники на ринку цінних паперів
Ризик інвестування
8.2. Етапи й тенденції розвитку світового фондового ринку
8.3. Класифікація цінних паперів
8.4. Міжнародний ринок титулів власності
Міжнародний ринок акцій
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru