Держави різними засобами обмежують і регулюють міжнародну торгівлю послугами.
До таких засобів належать:
1. Обмеження на пересування людей і на їхнє право здійснювати фахову практику закордоном.
2. Податкові норми і правила переказу валюти закордон, що на практиці призводить до відсутності іноземних джерел послуг.
3. Обмежувальна практика ліцензування або сертифікації, наприклад, ліцензування телевізійних станцій або надання іноземним літакам права приземлятися на своїй території.
4. Обмеження на створення іноземцями підприємств з надання послуг.
5. Існування монополій на надання певних послуг, визнаних державою, а іноді навіть здійснюваних нею.
6. Заборона державним органам закуповувати іноземні послуги.
7. Обов'язкові вимоги використовувати місцеві підприємства з надання певних послуг.
8. Заборона передавати у власність іноземцям приміщення, устаткування і т. ін., необхідні для надання послуг.
9. Неофіційна, але дуже ефективна бюрократична протидія роботі іноземних (або контрольованих іноземцями) підприємств, що надають послуги.
За результатами Уругвайського раунду переговорів у ГАТТ було підписано Генеральну угоду про торгівлю послугами (ГАТС).
ГАТС - перша спроба встановити "всесвітні правила поведінки" держав при регулюванні торгівлі послугами. Оскільки ще немає досвіду таких всесвітніх угод і тому, що міжнародна торгівля послугами, на відміну від міжнародної торгівлі товарами, справа порівняно "нова", держави змогли домовитися тільки про загальні підходи до регулювання торгівлі послугами. На основі цих єдиних підходів деякі країни вже знижують бар'єри в торгівлі послугами. Що особливо важливо, ГАТТ заклала основу для подальших переговорів між країнами - членами СОТ про зниження бар'єрів у торгівлі послугами.
Термінологічний словник
Світовий ринок послуг - це система міжнародних відносин обміну, де основним товаром виступають різноманітні види послуг.
Послуга - це продукт праці, створений в результаті угоди про купівлю - продаж, у якого відсутня речова форма.
Міжнародний транспорт - послуги усіх видів транспорту (морського, трубопровідного, повітряного, наземного, річкового і космічного), що надаються резидентами однієї країни резидентам іншої країни.
Реклама - це будь-яка, оплачена конкретним спонсором, форма неособистого представлення і пропонування ідей, товарів чи послуг за допомогою засобів масової інформації (ЗМІ).
Інформація - це дані, адаптовані для конкретних людей, цілей, проблем та ситуацій.
Туризм - це діяльність осіб, які подорожують і здійснюють перебування в місцях, які знаходяться за межами їх звичайного середовища, протягом періоду, що не перевищує одного року підряд, з метою відпочинку, діловими та іншими цілями.
Туристична послуга - це комплекс послуг індустрії гостинності (готельні, рекреаційні, транспортні, страхові, екскурсійні), який надається окремій особі чи групі осіб для задоволення їх потреб, пов'язаних із переміщенням з місця постійного проживання до іншого, на певний проміжок часу з метою відпочинку, оздоровлення та ін.
Страхування - економічні відносини, в яких приймає участь мінімум дві сторони, одна з яких - страхувальник, який формує умови страхування, а інша - фізична або юридична особа, (страховик).
Інформаційна послуга - діяльність щодо забезпечення споживачів інформаційними продуктами
Ринок освітніх послуг - сфера обігу або система економічних відносин з приводу купівлі-продажу освітніх послуг.
Освітня послуга - це продукт, який в процесі реалізації трансформується в робочу силу, якість якої залежить не тільки від сукупності отримуваних послуг, а й від якості та кількості власної праці, витраченої в процесі споживання.
Фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
Телекомунікаційні послуги мають на увазі будь-які послуги з передачі інформації за допомогою електромагнітних випромінювань (наприклад послуги телефонного зв'язку), в тому числі передача телевізійних і радіопрограм в ефір.
Рентинг - короткострокова оренда на термін від декількох днів до декількох місяців. Предметом рейтингу зазвичай є туристські товари, транспортні засоби.
Хайринг - середньострокова оренда на термін від декількох місяців до року.
Лізинг - довгострокова оренда на термін більший за один рік. Предметом лізингу зазвичай є будівельно-монтажне, технологічне устаткування.
Тема 5. Міжнародний рух капіталу
1. Міжнародний рух капіталу: сутність та причини
2. Сутність міжнародного кредиту, його види та форми
Види міжнародного кредиту
3. Міжнародна інвестиційна діяльність
Переваги спільного підприємництва
Недоліки
4. Світовий фінансовий ринок та його структура
5. Проблема заборгованості та можливі шляхи її розв'язання