Система місцевого самоврядування в кожній країні залежить від специфіки політичного ладу, форми правління, історичних, політичних факторів та інших чинників. Але, незважаючи на різноманіття реалізаційних форм, обов'язковими елементами місцевого самоврядування є:
o гарантоване державою право на місцеве самоврядування;
o реальна здатність громад вирішувати самостійно і під свою відповідальність питання, що відносять до компетенції місцевого самоврядування.
Ці положення знайшли своє відображення в Конституції України та в Законі України "Про місцеве самоврядування", де, зокрема зазначається, що місцеве самоврядування - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого самоврядування в межах Конституції і законів України. (ч. 1, ст. 140 Конституції України, ст. 2 Закону).
Місцеве самоврядування як один з основоположних принципів конституційного ладу України, в свою чергу має власну систему принципів.
o Принцип правової автономії - органи місцевого самоврядування мають власні повноваження, визначені Конституцією України і галузевим законодавством.
o Принцип організаційної автономії - територіальні громади і їх органи не є елементами державного апарату. Тому вони можуть самостійно визначати свою структуру; нагляд за їх діяльністю можливий лише задля забезпечення законності і конституційних принципів місцевого самоврядування.
o Принцип матеріально-фінансової автономії - територіальні громади і утворені ними органи місцевого самоврядування мають майнові права на об'єкти комунальної власності, а також власні фінансові ресурси, достатні для здійснення власних повноважень.
За базову модель в Україні від початку була взята континентальна модель (див. розділ 2 п. 2.4) формування місцевої влади. Проте, процес формування системи місцевого самоврядування був складним і неоднозначним.
Слід чітко усвідомлювати таке: зміна адміністративно-територіального устрою, зміна конфігурації органів місцевого самоврядування неодмінно призведе до зміни функцій і компетенції місцевих органів влади в сфері фінансів і власності. Саме цей факт є причиною жорсткого неприйняття реформи одними суб'єктами державного управління і наполегливим прагненням інших втілити її. В рамках цього протистояння відбувається зокрема дискусія про посаду обласного голови, доцільності інституту місцевих державних адміністрацій на районному рівні, системи місцевого самоврядування в містах Київ і Севастополь тощо.
Ратифікація Європейської Хартії місцевого самоврядування Україною свідчить про наміри України формувати місцеве самоврядування за європейськими принципами.
Культурне різноманіття країн Європи і різний рівень економічного розвитку не дозволяє встановлювати загальні кількісні параметри для тих чи інших чинників розвитку муніципалітетів, тому основними політичними документами, на основі яких приймаються рішення, є хартії, в яких зафіксовані принципи політики в тій чи іншій галузі. До цих документів окрім Європейської Хартії місцевого самоврядування відносяться:
Європейська хартія міст (1992 р.)
Європейська декларація прав міст (1992 р.)
Хартія "Міста Європи на шляху до сталого розвитку" (Ольборгская хартія, 1994 р.)
3.5. Територіальна громада в політичній системі і системі місцевого самоврядування
1. Поняття про територіальну громаду та її роль.
2. Види територіальних громад.
3. Правовий статус територіальної громади.
4. Функції і повноваження територіальних громад.
2. Види територіальних громад
3. Правовий статус територіальних громад
4. Функції і повноваження територіальних громад
3.6. Суб'єкти муніципального управління, їхня компетенція і форми діяльності
1. Моделі місцевого самоврядування
2. Побудова місцевого самоврядування в Україні
3. Форми діяльності територіальних громад
4. Представницькі органи місцевого самоврядування, депутати місцевих рад
5. Сільський, селищний, міський голова