Видова характеристика громад має не тільки наукове, але й практичне значення. Кожний з видів територіальних громад має свої соціологічні, економічні культурологічні характеристики.
За дією механізмів захисту інтересів громадян як членів територіальних колективів розрізняють:
o Основні (місто, село, селище, район);
o Факультативні (мікрорайон, квартал, вулиця, будинок тощо).
Розходження між тими групами територіальних колективів полягає в тому, що органи самоврядування першої групи - місцеві ради, які засновують свою діяльність на широких повноваженнях, закріплених у чинних законах є обов'язковими. Діяльність факультативних територіальних колективів є врегульованою законодавством України, зокрема, Законом України "Про органи самоорганізації населення" від 11.07.2001 р., Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29.11.2001 р., іншими законодавчими актами, проте вони носять факультативний, необов'язковий характер.
За просторовою межею діяльності територіальних колективів виділяють:
o Територіальні колективи в межах населеного пункту або базових, "природних" територій (місто, село, селище);
o Територіальні колективи в межах адміністративно-територіального колективу, "штучних" територій (райони, області, АР Крим);
o Територіальні колективи в межах великих економічних районів.
Конституція України (ч. 1, ст. 140) і профільне законодавство України про місцеве самоврядування закріплює таку систему територіальних колективів:
o територіальна громада села або добровільне об'єднання в сільську громаду мешканців кількох сіл;
o територіальна громада селища;
o територіальна громада міста.
3. Правовий статус територіальних громад
Правовий статус територіальної громади визначений Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування", Цивільним кодексом України, іншими нормативними актами..
Територіальній громаді надається статус юридичної особи. Вона виступає як:
1. Суб'єкт цивільно-правових відносин. Відповідно до цього компетенцією територіальної громади є:
^ створення юридичних осіб публічного права - комунальних підприємств, навчальних закладів тощо;
^ створення юридичних осіб приватного права - підприємницьких товариств тощо;
^ здійснення господарських операцій;
^ майнові відносини;
^ входження у зобов'язання (територіальні громади відповідають за своїми зобов'язаннями своїм майном, крім майна, на яке відповідно до закону не може бути звернене стягнення);
> ведення процесів;
^ стягнення зборів зі своїх членів для задоволення суспільних потреб.
2. Суб'єкт бюджетного процесу з такими повноваженнями: ^ формування власного бюджету;
^ створення позабюджетних, валютних, страхових, резервних і інших цільових фондів грошових ресурсів;
3. Суб'єкт підприємницької діяльності у сфері надання суспільних послуг:
У створення підприємств комунальної власності;
^ спільна діяльність з іншими суб'єктами підприємницької діяльності на правах сумісної оперативної діяльності або отримання доходу у вигляді дивідендів.
4. Суб'єкт фінансово-кредитних відносин: У розміщення місцевих позик;
^ отримання кредитів у банківських установах;
^ створення комунальних банків, трастових, страхових товариств;
^ гарантування кредитів.
4. Функції і повноваження територіальних громад
Територіальна громада виконує важливі суспільні функції, забезпечує реалізацію основних соціально-економічних прав громадян, є інструментом залучення їх до управління суспільством та його економікою.
Діапазон функцій, які здійснюють територіальні громади дуже широкий. Систему функцій територіальних громад функції аналогічні функціям держави та функції, які властиві виключно або переважно суб'єктам місцевого самоврядування.
Так, до першої групи функцій відносять:
1. Політичну функцію - виявляється в забезпеченні реалізації громадянами конституційного права брати участь в державних і суспільних справах. До відання самоврядування відносяться лише ті функції, які держава може делегувати без загрози політичної єдності держави.
2. Економічну - спрямована на створення локального сектору економіки. Полягає у вирішенні економічних питань місцевого значення, у т.ч. у виконанні програм соціально-економічного розвитку; управлінні комунальної власності, місцевих фінансів тощо;
3. Соціально-культурну - вирішення соціально-культурних питань місцевого значення. До відання місцевого самоврядування віднесено управління установами освіти, охорони здоров'я, культури, які належать територіальному колективу.
4. Екологічну - створення місцевих програм а також участь у загальнодержавних і регіональних програмах охорони навколишнього середовища (ст. 9 ЗУ "Про охорону навколишнього середовища" від 25.06.1991 р.)
Специфічні функції територіальної громади в свою чергу можна класифікувати таким чином:
1. За рівнями управління:
o Регіонального значення "територіальний колектив - територіальний колектив";
o Національного значення "територіальний колектив - держава".
o Міжнародного значення "територіальний колектив - аналогічні інститути зарубіжних країн".
2. За об'єктами зовнішньої діяльності територіального колективу:
o Зовнішньополітична функція - формування асоційованого рівня самоврядування (районні, обласні ради, міжнародне співробітництво);
o Зовнішньоекономічна функція - укладання угод з економічних питань з партнерами, які територіально розміщені поза межами адміністративно-територіальної одиниці, створення спільних підприємств, вільних економічних зон тощо.
o Зовнішні соціально-культурні функції - реалізація соціокультурних проектів за участю представників різних територій (професійні і навчальні обміни, масовій та спеціалізований туризм, співробітництва учбових закладів).
o Зовнішні екологічні - реалізація міжтериторіальних екологічних проектів.
3. У системі зв'язків "територіальний колектив - органи місцевого самоврядування", "територіальний колектив - державні адміністрації" реалізуються:
o Контрольна функція - контроль за діяльністю рад з боку територіального колективу;
o Фінансово-бюджетна функція - наявність, володіння і вільне розпорядження територіальним колективом фінансовими ресурсами;
o Матеріально-технічна - управління об'єктами комунальної власності.
4. В системі зв'язків "територіальний колектив - особа" і "територіальний колектив - органи самоорганізації населення" особливого значення набуває інформаційна функція, яка реалізується через розвиток муніципальної статистики, інформаційної служби і муніципального маркетингу.
1. Моделі місцевого самоврядування
2. Побудова місцевого самоврядування в Україні
3. Форми діяльності територіальних громад
4. Представницькі органи місцевого самоврядування, депутати місцевих рад
5. Сільський, селищний, міський голова
6. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад
3.7. Управління факультативними територіальними одиницями
3.7.1. історичний досвід та особливості функціонування територій із спеціальним статусом
1. Факультативні територіальні одиниці: закономірність виникнення і визначення