Інтеграція національної економіки у світову економічну систему в умовах розгортання глобалізаційних процесів та підвищення її конкурентоспроможності вирішальною мірою залежать від наявності сучасної ефективної ринкової інфраструктури, інституціональним структурам якої було б властиве оптимальне поєднання гнучкості, адаптивності та продуктивності.
В умовах, коли глобалізація загострює проблему конкурентоспроможності національних економік, коли цінності створюються за рахунок підвищення продуктивності та використання нововведень, а економічне зростання дедалі більше залежить від здатності отримувати нові знання і застосовувати їх у житті, перед економікою України постає завдання розвитку потужного інноваційного сектору з інфраструктурою, спроможною поєднати інноваційну пропозицію та попит на інновації, здійснювати комплексну експертизу, розроблення і ресурсне забезпечення інноваційних проектів, просувати нову продукцію на внутрішньому і світовому ринках.
Інноваційній діяльності притаманні багатостадійний характер і багатоманітність організаційних форм впровадження, що потребують адекватних сполучних ланок, якими є об'єкти інноваційної інфраструктури.
Згідно із Законом України "Про інноваційну діяльність'' інноваційна інфраструктура становить сукупність підприємств, організацій, установ, їх об'єднань, асоціацій будь-якої форми власності, що надають послуги із забезпечення інноваційної діяльності (фінансові, консалтингові, маркетингові, інформаційно-комунікативні, юридичні, освітні тощо).
Основними елементами інноваційної інфраструктури є державні інноваційні фінансово-кредитні установи, венчурні компанії та фонди, зони інтенсивного науково-технічного розвитку (технополіси), технологічні парки (технопарки), інноваційні центри (технологічні, регіональні, галузеві), інкубатори (інноваційні, технологічні, інноваційного бізнесу), консалтингові (консультаційні) фірми та ін.
Метою створення інфраструктури є як забезпечення комплексної інноваційної діяльності, так і збереження та розвиток науково-технічного потенціалу країни в інтересах суспільства, включаючи подолання спаду виробництва, його структурну перебудову, зміни номенклатури виробів, створення нової продукції, нових виробничих процесів. Відповідно до цілей функціонування інфраструктура інноваційної діяльності включає такий комплекс взаємопов'язаних систем: систему інформаційного забезпечення, яка надає доступ до баз і банків даних для всіх зацікавлених осіб, незалежно від форм власності; експертизи (включаючи державну) інноваційних програм, проектів, пропозицій, заявок; фінансово-економічного забезпечення інноваційної діяльності, використовуючи різні джерела надходження коштів (ресурси підприємницьких структур, інвестиції інших країн, кошти інвестиційних фондів тощо); сертифікації наукової продукції, надання відповідних послуг у сфері метрології, стандартизації, контролю якості; просування нововведень на регіональні, міжрегіональні, іноземні ринки, включаючи виставкову, рекламну, маркетингову діяльність, патентно-ліцензійну роботу, захист інтелектуальної власності; підготовки кадрів для інноваційної діяльності в умовах ринкової економіки.
В економічно розвинутих країнах світу функціонують понад З тисячі технологічних парків, інноваційних центрів, бізнес-інкубаторів, венчурних фондів, центрів трансферу технологій, технополісів та інших інноваційних структур, що складають основу національних інноваційних систем і є каталізаторами інноваційного розвитку.
В Україні інноваційна інфраструктура е ще нерозвинутою, не охоплює всіх ланок інноваційного процесу і не має системності в забезпеченні відповідними послугами у сфері інноваційної діяльності. Сформовано лише окремі елементи інноваційної інфраструктури, серед яких найбільшого поширення набули бізнес-центри, бізнес-інккубатори, технопарки. З них лише технологічні парки реалізують інноваційні проекти за стратегічними пріоритетними напрямами інноваційної діяльності й отримуюють фінансову підтримку держави.
Слаборозвинутою в інноваційному середовищі є діяльність венчурних фондів та центрів трансферу технологій. Не використовуються повною мірою інформаційні ресурси системи науково-технічної та економічної інформації - бази даних технологій, науково-технічних досягнень, трансферу технологій тощо.
У зарубіжних країнах сформувались різні моделі розвитку інноваційної інфраструктури. Так, європейська модель розвитку інноваційної інфраструктури ґрунтується на державних інвестиціях та дотаціях і спрямовується насамперед на створення нових робочих місць. У країнах Азії інноваційна інфраструктура розвивається шляхом утворення технополісів (Японія), створення технопарків, насамперед у галузі інформаційних технологій (Індія), розвитку різних типів інноваційних структур за фінансової підтримки держави (Китай). Модель розвитку інноваційної інфраструктури США в основному зорієнтована на залучення інвестицій зацікавлених фірм і менше - на державне фінансування.
В Україні застосовується практика підтримки інноваційної діяльності через надання державних субсидій безпосередньо для виконання інноваційних проектів. При цьому світовий досвід доводить більшу ефективність саме державної підтримки інноваційної інфраструктури, а не підтримки реалізації окремих проектів.
Важливість активізації формування інноваційної інфраструктури в Україні зумовлює посилення уваги до її розвитку з боку органів державної влади. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 14 травня 2008 р. № 447 затверджена державна цільова економічна програма "Створення в Україні інноваційної інфраструктури" на 2009-2013 роки. Метою Програми є створення у 2009-2013 рр. в Україні інноваційної інфраструктури, здатної забезпечити ефективне використання вітчизняного науково-технічного потенціалу, підвищення рівня інноваційності та конкурентоспроможності національної економіки.
З огляду на те, що інноваційна інфраструктура складається з виробничо-технологічної, фінансово-економічної, нормативно-правової, територіальної та кадрової підсистем, ЇЇ розвиток в Україні може відбуватися за такими варіантами: збереження наявного підходу до розвитку інноваційної інфраструктури; розвиток фінансово-економічної підсистеми інноваційної інфраструктури як недостатньо розвинутої; розвиток виробничо-технологічної підсистеми інноваційної інфраструктури з поступовим упровадженням окремих елементів фінансово-економічної підсистеми.
Подальше застосування наявного підходу до розвитку Інноваційної інфраструктури призведе до появи нових проблем у сфері інноваційної діяльності та подальшої деформації структури національної економіки. Враховуючи високі комерційні ризики інвестування у зазначену сферу, великі фінансові витрати, тривалий строк окупності інвестицій, необхідно забезпечити фінансову підтримку інноваційної діяльності шляхом першочергового формування фінансово-економічної підсистеми як недостатньо розвинутої. Проте слід зазначити, що ефективність функціонування фінансово-економічної підсистеми залежить від розбудови розгалуженої виробничо-технологічної підсистеми, яка формує мережеву модель управління інноваційним розвитком на ма-кро-, мікро- та територіальному рівнях.
Виробничо-технологічна підсистема включає базову та допоміжну інфраструктуру. До базової інфраструктури належать суб'єкти, що забезпечують розвиток науково-технологічного та інноваційного потенціалу країни (науково-дослідні інститути, вищі навчальні заклади, державні лабораторії, лабораторії промислових підприємств тощо), а до допоміжної - суб'єкти, що забезпечують процеси впровадження інновацій на всіх стадіях (консультативні, інформаційні та лізингові компанії, венчурні фонди тощо).
Формування цілісної виробничо-технологічної підсистеми сприятиме забезпеченню інноваційної сфери всіма видами посередницьких послуг, зокрема: трансфер технологій від власника наукової розробки до споживача; забезпечення захисту прав інтелектуальної власності; проведення експертизи інноваційних, науково-технічних проектів; надання послуг у сфері метрології, стандартизації, контролю за якістю; інформаційно-консультаційне забезпечення інноваційної діяльності, трансфер технологій, комерціалізація інтелектуальної власності; підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації підприємців у сфері інноваційної діяльності, інтелектуальної власності та трансферу технологій. Повнота і функціональність виробничо-технологічної підсистеми забезпечать результативність інноваційного процесу та ефективне використання фінансових ресурсів.
Оптимальним варіантом розбудови інноваційної інфраструктури є розвиток виробничо-технологічної підсистеми зі створенням окремих найважливіших елементів інших підсистем, що сприятиме створенню умов для прискореного впровадження інновацій навіть в умовах обмеження бюджетного фінансування.
Пріоритетами розбудови виробничо-технологічної підсистеми визначено: створення цілісної інноваційної інфраструктури на базі наукових установ та вищих навчальних закладів; підтримку і розвиток інноваційних малих підприємств; створення інноваційної інфраструктури на регіональному рівні з одночасним забезпеченням міжрегіональної координації; оптимізація та розширення мережі центрів інформаційно-консультаційної підтримки інноваційної діяльності; розбудова інфраструктури кадрового забезпечення інноваційної діяльності.
Передбачається, що виконання Програми дасть змогу: забезпечити функціонування інноваційної інфраструктури підтримки малого інноваційного бізнесу і розвиток мережі нових елементів інноваційної інфраструктури (інноваційних центрів, центрів трансферу технологій, наукових парків, регіональних інноваційних кластерів, інноваційних бізнес-інкубаторів тощо), до складу якої входитимуть близько 400 одиниць, у результаті чого буде створено понад 10 тис. нових робочих місць для висококваліфікованих спеціалістів; збільшити до 10 тис. кількість суб'єктів малого підприємництва, що реалізують інноваційні проекти; підвищити не менш як на 5 % інноваційну активність промислових підприємств; прискорити темпи виробництва інноваційної продукції не менш як на 20 %; залучити близько 7 млрд гривень інвестицій для реалізації інноваційних проектів.
Для забезпечення інноваційної моделі розвитку економіки створення національної інноваційної інфраструктури має стати не лише невід'ємною частиною економічної політики держави, а й набути статусу державного пріоритету.
Глобалізація, що виражається в посиленні взаємозвязків і взаємозалежності між країнами світу, інтенсифікації всіх форм світогосподарських звязків, є об'єктивною за природою і спонукає уряди країн адаптувати свої національні економіки до світових тенденцій, готувати до функціонування в умовах інтернаціоналізації виробництва і капіталу, транснаціоналізації господарського життя, шукати шляхи нейтралізації негативних наслідків, виробляти механізми хеджування ризиків, повязаних з глобалізаційними процесами. Отже, конкурентоспроможність національних економік визначається рівнем їх глобалізації.
Для оцінки рівня глобалізації давоським Всесвітнім економічним форумом запроваджений індекс готовності до функціонування в глобальних мережах - Networked Readiness Index (NRI), який включає три основні складові: 1) індекс стану середовища для розвитку інформаційно-комунікаційних технологій (ПСТ), який оцінює регуляторний режим і правові рамки для ІКТ, наявну інфраструктуру та інші фактори, що охоплюють елементи ринку для технологічного розвитку; 2) індекс стану готовності ключових учасників - фізичних осіб, організацій і владних структур до роботи в мережах; 3) індекс рівня використання ІКТ названими учасниками.
Застосування цього індексу для оцінки входження економіки окремої країни в глобалізаційний простір пов'язане з розвитком інформаційної революції та є свідченням зростаючої ролі інформаційно-комунікаційної інфраструктури в забезпеченні конвергенції національної економіки до економік розвинутих країн. Інформаційна революція змінює сфери прибуткового функціонування компаній, орієнтуючи останні в галузі, що базуються на інформації і знаннях (комунікаційна, електронна, комп'ютерна, фармацевтична, біотехнологічна). Переважна частка витрат компаній припадає на одержання інформації, що пов'язана з дослідженнями, дизайном, розробками, тестуванням, сертифікацією, маркетингом, обслуговуванням покупців і технічною підтримкою. Саме ці напрями діяльності містять значні можливості для формування бізнес-структурами власних підходів до досягнення вищих рівнів прибутковості і базуються на послугах інформаційно-комунікаційної інфраструктури.
За оцінками авторитетних міжнародних експертів, рейтинг України щодо готовності до функціонування в глобальних мережах є доволі низьким (75-те місце), що відображає відставання в розвитку інформаційної інфраструктури й інформаційних технологій. Це ключова проблема, оскільки розвиток інноваційних процесів у сучасних умовах практично не можливий без ефективного залучення країни до процесів глобального обміну інформацією, і саме на її вирішення спрямований Закон України "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні
на 2007-2015 роки". Цим законом закріплено такі основні стратегічні цілі розвитку інформаційного суспільства в Україні: прискорення розроблення та впровадження новітніх конкурентоспроможних ІКТ в усі сфери суспільного життя, зокрема економіку України і діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування; забезпечення комп'ютерної та інформаційної грамотності населення; розвиток національної інформаційної інфраструктури та її інтеграція зі світовою інфраструктурою; державна підтримка нових "електронних" секторів економіки (торгівлі, надання фінансових і банківських послуг тощо); створення загальнодержавних інформаційних систем, насамперед у сферах охорони здоров'я, освіти, науки, культури, охорони довкілля; збереження культурної спадщини України шляхом її електронного документування; державна підтримка використання новітніх ІКТ засобами масової інформації; використання ІКТ для вдосконалення державного управління, відносин між державою і громадянами, становлення електронних форм взаємодії між органами державної влади та органами місцевого самоврядування і фізичними та юридичними особами.
Одним з основних напрямів розвитку інформаційного суспільства в Україні Законом визначено всебічний розвиток загальнодоступної інформаційної інфраструктури на засадах сприяння вітчизняному виробництву новітніх ІКТ та інформаційно-телекомунікаційних систем, подолання технічної і технологічної залежності від зарубіжних виробників.
Роль і значення окремих ланок ринкової інфраструктури у ринкових перетвореннях економіки не однакові. Завдання держави як однієї з цих ланок полягає в тому, щоб уряд відстежував загальну економічну ситуацію, оцінюючи сумісність окремих інфраструктурних інститутів з головними цілями національної економіки, і відповідно формулював їхні орієнтири у межах економічної політики.
8.1. Державне управління економікою: функції, принципи
8.2. Теоретичні основи державного регулювання економіки
8.3. Методи державного регулювання економіки
8.4. Механізм фінансово-бюджетного і грошово-кредитного регулювання економіки
8.5. Державне регулювання цін та інфляції
8.6. Механізм державної підтримки підприємницької діяльності
8.7. Державне регулювання розвитку промислового виробництва
8.8. Державне регулювання агропромислового виробництва
8.9. Державне регулювання транспортної системи