Національна економіка - Мельник А.Ф. - Організація державного прогнозування в Україні

Державне прогнозування є науково обґрунтованим передбаченням напрямів розвитку країни, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, можливого стану економіки та соціальної сфери в майбутньому, а також альтернативних шляхів і строків досягнення параметрів економічного розвитку.

Учасниками процесу державного прогнозування в Україні згідно з чинним законодавством1 є: органи державної влади, які розробляють, затверджують і реалізують прогнозні документи, а саме: Міністерство економіки, інші центральні органи виконавчої влади; Рада міністрів АР Крим; місцеві державні адміністрації; органи місцевого самоврядування. До складу системи повноважень суб'єктів державного прогнозування входять: організація підготовки до складання державного прогнозу; визначення структури прогнозних документів, термінів і порядку їх розроблення; визначення відповідальних виконавців прогнозних документів; організаційно-методичне керівництво та координація підготовки прогнозів на різних рівнях державного управління економікою; погодження прогнозних розрахунків, зроблених на різних рівнях управління; контроль виконання управлінських заходів щодо досягнення прогнозованого стану соціально-економічного розвитку.

Система прогнозних документів соціально-економічного розвитку України охоплює: а) прогнози соціально-економічного розвитку на середньо- та короткостроковий періоди; б) прогнози соціально-економічного розвитку АР Крим, областей, районів та міст на середньо- та короткостроковий періоди; в) прогнози розвитку окремих галузей економіки на середньо- та короткостроковий періоди.

Укрупнена структура Державного прогнозу соціально-економічного розвитку України на середньо- та короткостроковий періоди складається з таких основних розділів:

І. Припущення щодо зовнішньої економічної ситуації та внутрішньої економічної політики (сценарні варіанти).

П. Аналіз економічного і соціального розвитку країни за минулий період.

III. Прогнозні макроекономічні показники і пропорції.

IV. Висновки щодо основних тенденцій розвитку економіки на прогнозний період.

V. Пропозиції щодо визначення напрямів економічної і соціальної політики на прогнозний період.

VI. Умови реалізації прогнозу (ризики реалізації прогнозних показників). Порядок розроблення Державного прогнозу України передбачає виконання основних процедур (табл. 9.2).

Таблиця 9.2. Порядок розроблення Прогнозу економічного і соці ального розвитку України

Етап

Виконавці

1. Аналіз соціально-економічного розвитку України за минулий період та характеристика головних проблем розвитку економіки і соціальної сфери

Міністерство економіки України, Міністерство фінансів України, НБУ, Держкомстат, інші центральні органи управління

2. Розроблення дослідницьких варіантів макроекономічного прогнозу

Державна установа "Інститут економічного і соціального прогнозування" HAH України, Національний інститут стратегічних досліджень, Інститут економіки HAH України, Науково-дослідний економічний інститут Мінекономіки

3. Розроблення проектів:

- концепції прогнозу (в тому числі концепцій податкової, бюджетної, грошово-кредитної політики, сценарних умов);

- макетів форм і таблиць;

- методичних матеріалів до формування прогнозу

Міністерство економіки України, Міністерство фінансів України, Державна установа "Інститут економічного і соціального прогнозування" HAH України, НБУ, інші центральні органи виконавчої влади

4. Затвердження проектів прогнозних документів і доведення їх до відповідних регіональних органів управління

Міністерство економіки України

5. Розроблення і представлення в Мінекономіки проектів:

- галузевих і регіональних прогнозів;

- прогнозів доходів і видатків державного бюджету;

- прогнозів основних грошово-кредитних параметрів

Регіональні органи управління, МФ, НБУ, інші центральні органи управління

Закінчення табл. 9.2

Етап

Виконавці

6. Узагальнення матеріалів галузевих і регіональних прогнозів, розроблення Проекту прогнозу економічного і соціального розвитку України

Міністерство економіки України

7. Обговорення, доопрацювання та схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку на перспективний період

Кабінет Міністрів України, Міністерство економіки України із залученням регіональних органів управління

Порядок і строки складання прогнозу соціально-економічного розвитку України встановлюються на основі рішення Кабінету Міністрів України або уповноваженого державного органу. Організаційно-методичне забезпечення розроблення прогнозів здійснює Міністерство економіки (у вигляді схваленої Концепції державного прогнозування) разом з державною установою "Інститут економічного прогнозування" НАН України, інші структури (центр експертних оцінок, аналізу і прогнозування при Кабінеті Міністрів України).

9.2. Програмування національної економіки
Сутність та завдання програмування, види цільових комплексних програм
Механізм розроблення та реалізації цільових комплексних програм
9.3. Макроекономічне планування розвитку національної економіки
Розділ 10. СТРУКТУРНА ПОЛІТИКА ТА СТРУКТУРНА ПЕРЕБУДОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
10.1. Характеристика структурних змін в національній економіці. Вимірювання структурного ефекту
10.2. Цілі та завдання структурної політики держави. Механізм структурної корекції національної економіки
10.3. Стимулювання інвестиційної діяльності як умова забезпечення ефективності структурної перебудови національної економіки
Розділ 11. ПОЛІТИКА ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ В НАЦІОНАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ
11.1. Економічне зростання: визначення, фактори, джерела, типи значення в розвитку національної економіки
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru