Як уже зазначалося, головною умовою підвищення конкурентоспроможності товарів і організації є підвищення якості. У літературі з цього питання розглядається кілька варіантів набору інструментів якості. Розглянемо їх детальніше.
Схема процесу (послідовність операцій, маршрутна карта тощо) є графічним зображенням послідовних етапів процесу, дає уявлення про програму і може бути корисною для розуміння взаємозв'язків етапів процесу. Під час вивчення процесу будують фактичну й оптимальну схему його протікання, порівнюють їх, знаходять відмінності та потенційні джерела перешкод і труднощів. За результатами вивчення розробляють заходи щодо поліпшення процесу.
Контрольний листок (таблиця перевірок) містить інформацію в динаміці про різні дефекти для аналізу кількості і частоти бракованих виробів.
Мозкова атака використовується, щоб допомогти групі виробити найбільшу кількість ідей з якої-небудь проблеми в пай-коротший час, і може здійснюватися двома шляхами:
— упорядковано — кожен член групи подає ідеї в порядку черговості по колу або пропускає свою чергу до наступного разу. Таким чином можна спонукати до розмови навіть дуже мовчазних людей. Однак елемент тиску може перешкодити формуванню ідей;
— н су поряд ковано — члени групи просто подають ідеї мірою того, як вони виникають. Так створюється більш розкута атмосфера.
Діаграма Парето застосовується, коли потрібно подати відносну важливість усіх проблем або умов з метою вибору відправної крапки для вирішення проблем, простежити за результатом або визначити основну причину проблеми. Діаграма Парето — це особлива форма вертикального стовбчикового графіка, що допомагає визначити, які є проблеми, і вибрати порядок їхнього вирішення. Побудова діаграми Парето базується на інформації з контрольних карт або інших джерел. Діаграма допомагає ранжувати чинники, досягати високих результатів за мінімальних витрат. Ранжування здійснюється із застосуванням кореляційно-регресивного аналізу, методу аналізу структури, експертного методу.
Причинно-наслідкова діаграма (діаграми Ісікави, діаграма "риб'ячий кістяк") є результатом структуризації проблеми. Основними чинниками конкурентоспроможності товару е: якість товару, якість сервісу споживача, ціна товару і витрати на експлуатацію товару за нормативний строк служби. Для визначення конкретних причин низького рівня конкурентоспроможності товару необхідно проаналізувати всі структурні складової конкурентоспроможності, виявити проблемні місця порівняно з показниками основних конкурентів, розробити і впровадити заходи щодо ліквідації проблем у керуванні конкурентоспроможністю .
Гістограма — крива, побудована за крайніми верхніми точками розкиду статистичних даних щодо середнього значення (медіани)* Гістограма характеризує нормальність розподілу. Розподіли можуть бути нормальними, гостровершинними, плосковершинними, зміщеними вліво або вправо щодо центру. Для оцінки гістограми застосовуються такі критерії, як середньоквадратичне відхилення, коефіцієнти варіації, кореляції, асиметрії, ексцесу, критерії Фішера, Стьюдснта та ін.
Часовий ряд (лінійний графік) застосовується, коли потрібно найпростішим способом подати хід процесу в часі, ступінь відхилення розміру від середньої лінії. Більш розробленою формою часового ряду є контрольна карта.
Для встановлення сили впливу (кореляції) одного чинника на інший і спрямованості взаємодії будують кореляційні поля (діаграми розсіювання).
Розглянуті інструменти підвищення якості застосовуються передовими фірмами Японії, США, Німеччини та в інших промислово розвинутих країнах. Також вони використовувалися на підприємствах СРСР. Тому досить імовірно, що боротьба за конкурентоспроможність та якість вітчизняних товарів розпочнеться з упровадження цих (в основному статистичних) методів. Водночас зазначимо, що розглянуті інструменти застосовуються переважно під час контролю технологічних процесів виготовлення виробів обробних галузей промисловості. Однак якість товарів приблизно на 90 % формується не на стадії виробництва, а на стадіях стратегічного маркетингу й інноваційного менеджменту. Тому забезпечення конкурентоспроможності варто починати зі стадії стратегічного маркетингу, застосувавши сучасні наукові підходи і принципи, методи і засоби.
15.3.5. Сертифікація продукції та систем якості
I етап. Організація робіт з удосконалення діючої па підприємстві системи якості.
II етап. Обстеження виробництва конкретної продукції й аналіз нормативно-технічної документації якості.
III етап. Розробка елементів системи якості.
IV етап. Практичне відпрацьовування елементів системи якості.
V етап. Підготовка системи якості до сертифікації.
Тема 16. КОМПЛЕКСНА ПІДГОТОВКА ВИРОБНИЦТВА ДО ВИПУСКУ НОВОЇ ПРОДУКЦІЇ
16.1. Система створення й освоєння нової техніки
16.1.1. Сутність, зміст завдання підготовки виробництва