Експорт товару є ефективним, якщо експортний дохід перевищує експортні витрати. Це відображає базовий коефіцієнт ефективності експорту (Єєб):
ОР
Є* --^-; (12.18)
єб с + нв + ов
є є є
де Єєв - базовий коефіцієнт ефективності експорту; ОРє - обсяг реалізації експорту; Сє - собівартість товару; НВЄ - накладні витрати; ОВє - організаційні витрати.
Якщо Єєб > 1, то експорт є ефективним. Чим вище значення коефіцієнту, тим вище ефективність експорту товарів.
Для визначення ефективності експорту розрахунку тільки базового коефіцієнта ефективності експорту недостатньо. Необхідно з'ясувати, чи є експорт товару більш вигідним, чим продаж цього товару усередині країни. Для цього розраховують альтернативний коефіцієнт ефективності експорту:
ОР - С - НВ - ов
Єєа =--"-"-"; (12.19)
єа ор _ с
в є
де Єєа - альтернативний коефіцієнт ефективності експорту; ОРв - обсяг реалізації товару усередині країни; інші елементи аналогічні елементам формули 12.18.
Якщо Єєа > 1, то експорт є ефективним.
Таким чином, для визначення ефективності експорту необхідно розрахувати коефіцієнти Єє6 і Єєа. При цьому необхідно щоб усі показники були виражені у гривневому еквіваленті.
Якщо значення коефіцієнтів Єєб і Єєа більше 1, то експорт товару є ефективним. Якщо значення Єєб < 1, а Єєа > 1, то експорт товарів не є ефективним, тому що експортні витрати перевищують експортний дохід. Якщо значення Єєб > 1, а Єєа < 1, то і у цьому випадку експорт не є ефективним, тому що прибуток від продажу товару усередині країни буде вище, ніж від його експорту. У випадку, якщо значення коефіцієнтів Єєб і Єєа менш за одиницю, то експорт товару не є ефективним за вищенаведеними умовами.
Приклад аналізу ефективності експорту із застосуванням коефіцієнтів Єє6 і Єєа наведено у табл. 12.11.
Таблиця 12.11 Аналіз ефективності експорту товарів
(тис. грн.)
Товар | ОРє | ове | ОРе | Є-єб | Висновок | |||
А | 100000 | 70000 | 4500 | 4000 | 90000 | 1,27 | 1,08 | експорт є ефективним |
Б | 100000 | 70000 | 30000 | 9000 | 90000 | 0,92 | -0,45 | експорт не є ефективним |
В | 100000 | 70000 | 20000 | 5000 | 90000 | 1,05 | 0,25 | експорт не є ефективним |
Перевагою цієї методики є те, що, крім аналізу базової ефективності експорту (тобто покриття витрат на експорт товарів обсягом експортної реалізації), вона дає змогу провести альтернативний аналіз ефективності експорту (тобто дає можливість оцінити чи є експорт товарів за рубіж більш вигідним, чим їх продаж усередині країни).
На підставі цієї методики, підприємство має можливість виявити найбільш ефективні шляхи використання отриманих від експорту валютних коштів.
Коефіцієнти ефективності імпорту товарів
При аналізі ефективності імпорту товарів важливе значення має саме призначення імпортованого товару. Спочатку розглянемо коефіцієнти ефективності імпорту товарів споживання (ТС).
Для того, щоб імпорт товару споживання був вигідним, необхідно, щоб імпортний дохід перевищував імпортні витрати.
Це відображає базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів споживання (Єітсб):
ОР
Є. , --^-; (12.20)
шсб Ві + НВІ + ОВі
де Єітсб - базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів споживання;
ОРв - внутрішній обсяг реалізації імпортного товару; Е>і - вартість імпортованого товару; НВ, - накладні витрати; ОВі - організаційні витрати.
Якщо Єітсб > 1, то імпорт товару є ефективний.
Як і у випадку з експортом товару, для визначення ефективності імпорту необхідно розрахувати альтернативний коефіцієнт ефективності імпорту товарів споживання:
Є = °Р" _ Сі _НВі ~°Ві; (12.21)
ітса гр _ о 4 '
в іа
де Єітса - альтернативний коефіцієнт ефективності імпорту товарів споживання;
Віа - вартість вітчизняного товару, аналогічного імпортному;
інші елементи еквівалентні елементам формули 12.19.
Якщо Єітса > 1, то імпорт товару є ефективним.
Методика визначення ефективності імпорту товару споживання аналогічна методиці визначення ефективності експорту. Приклади застосування цієї методики наведені в табл. 12.12.
Таблиця 12.12 Аналіз ефективності імпорту товарів споживання
(тис. грн.)
Товар | 5 | 03" | НВі | ■яо | "5" | Висновок | ||
А | 80000 | 60000 | 3500 | 500 | 65000 | 1,25 | 1,07 | імпорт є ефективним |
Б | 80000 | 60000 | 3500 | 500 | 63000 | 1,25 | 0,94 | імпорт не є ефективним |
В | 80000 | 67000 | 15700 | 500 | 62000 | 0,96 | -0,18 | імпорт не є ефективним |
Тепер перейдемо до розгляду ефективності імпорту товарів виробництва (ТВ).
При імпорті товарів виробництва необхідно враховувати вартість їх обслуговування та використання у виробництві підприємства, що імпортує ці товари.
Базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів виробництва буде мати вигляд:
ОР
Є. л =--; (12.22)
imn6 В, + HBЎ + OBt + ввтв
де Єітпб - базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів виробництва;
ОРетв - обсяг реалізації від використання товару виробництва; ВВтв - витрати на використання товару виробництва; інші елементи формули еквівалентні елементам формул 12.20, 12.21.
Якщо Єітпб > 1, то імпорт товару є ефективним. Необхідно також розрахувати альтернативний коефіцієнт ефективності імпорту товарів виробництва:
Є = ОРвтв -Ві -HBi -OBi -BBme . (1223)
eme ia те
де Єітпа - альтернативний коефіцієнт ефективності імпорту товарів виробництва;
інші елементи еквівалентні елементам формул 12.20-12.22.
Якщо Єітпа > 1, то імпорт товару є ефективним.
Методика аналізу ефективності імпорту товарів виробництва аналогічна методиці аналізу ефективності імпорту товарів споживання. Приклади застосування цієї методики наведені в табл. 12.13. Важливо пам'ятати, що всі показники повинні бути представлені в гривневому еквіваленті.
Таблиця 12.13 Аналіз ефективності імпорту товарів виробництва
(млн. грн.)
Товар | 50 £ | 03" | НВі | ■яо | "5" | " | ^~ | Висновок | |
А | 15000 | 30 | 3,5 | 0,5 | 35 | 14000 | 1,07 | 1,0 | імпорт є ефективним |
Б | 15000 | 34 | 3,5 | 0,5 | 35 | 14000 | 1,07 | 0,99 | імпорт не є ефективним |
В | 15000 | 30 | 2,0 | 0,5 | 35 | 14990 | 0,99 | 0,9 | імпорт не є ефективним |
Ефективність експортних (імпортних) операцій досягається тільки в тому випадку, якщо прискорення оборотності відбувається у тісному зв'язку з певним рівнем рентабельності продажу. Показник рентабельності експорту товарів (і?е) визначається за формулою:
і = Прибуток від експорту товарів (12 24)
е Собівартість експорту товарів ' '
Основний фактор, що впливає на рентабельність експорту товарів є зміна курсу валют.
Показник рентабельності імпорту товарів (і?,) визначається за формулою:
і? = Прибуток від імпорту товарів (12 25)
і Вартість імпорту товарів ' '
Перевагою цієї методики є можливість розподілу імпортованих товарів на товари виробництва і товари споживання. Ґрунтуючись на цій класифікації, підприємство має можливість виявити реальну доходність імпорту сировини і устаткування.
13.1. Організація аналізу інвестиційної діяльності підприємства
13.2. Значення, інформаційне забезпечення і задачі аналізу інвестиційної діяльності підприємства
13.3. Методи аналізу і оцінки реальних інвестицій
Методи, засновані на облікових оцінках
Методи, засновані на дисконтованих оцінках (NPV, IRR, DPP)
Дисконтний метод
Особливості застосування методів і моделей аналізу реальних інвестицій
13.4. Методика аналізу фінансових інвестицій підприємства
13.5. Методика оцінки інвестиційної привабливості підприємства