Інформаційна система, що забезпечує роботу державної системи управління, має свої особливості. Головним з них є те, що:
1) інформаційна система забезпечує багаторівневу ієрархічну структуру управління;
2) структура управління крім ієрархічних зв'язків має зв'язки, що формують взаємодію об'єктів, які не підпорядковані один одному (наприклад, взаємодія між найвищими і найнижчими органами управління [86, с. 13]);
3) обсяг, характер і зміст інформації, що подаються, мають бути розраховані на відповідний рівень і відповідне завдання;
4) інформаційна система має постійно ураховувати специфіку, що цілі і завдання інформаційного забезпечення спрямовані на кінцевий продукт — зберігання здоров'я населення України;
5) інформаційна система має мати відповідний зміст для можливого (необхідного) інтегрування цієї системи з інформаційною системою управління народним господарством.
Інформаційна система управління має дуже складну побудову і стосується тільки відповідних фахівців і управлінців. Тому в цьому підручнику, немає сенсу викладати ці питання в поглибленому змісті.
В Україні створено цілісну систему управління охороною життя людей у всіх напрямках життєдіяльності. Це дає змогу оперативно реагувати на всі негаразди і події, що впливають на стан здоров'я людей. Цілісна система управління базується на єдиній автоматизованій інформаційній системі з питань безпеки життєдіяльності.
Пропаганда знань з безпеки життєдіяльності здійснюється за допомогою засобів масової інформації, періодичних і наукових видань, підручників, посібників, популярної літератури для масового читача, радіо, телебачення й ін.
Найбільш поширеними в практиці безпеки життєдіяльності є такі періодичні видання як журнали "Охорона праці", "Надзвичайні ситуації", газета "Рятувальник" та ін.
6.3.5. Система державних органів управління і нагляду за безпекою життєдіяльності
Державне управління безпекою життєдіяльності на Україні здійснюється відповідно до чинного законодавства (що показано в розд. 6.2). За законодавством загальнодержавні завдання і функції управління покладені на:
— Кабінет Міністрів України;
— Державний комітет України з нагляду за охороною праці;
— Міністерство охорони здоров'я України;
— Міністерство внутрішніх справ України;
— Міністерство охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки;
— Міністерство праці та соціальної політики України;
— Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
— Міністерство статистики України;
— Держстандарт України.
Питаннями безпеки життєдіяльності за відповідними напрямками займаються також:
— Прокуратура України;
— Міністерство юстиції;
— Судові органи при порушенні і розгляданні відповідних кримінальних чи громадянських судових справ.
При Кабінеті Міністрів України створено Національну Раду з питань безпеки життєдіяльності населення.
Основними завданнями, що вирішує Національна Рада, є:
— розробка і здійснення заходів з побудови. цілісної системи державного управління безпекою життєдіяльності;
— організація і забезпечення контролю за виконанням законодавчих актів і рішень Уряду України;
— розробка Національної програми і законопроектів, пов'язаних з реалізацією державної політики в сфері безпеки життєдіяльності населення;
— координує діяльність центральних і місцевих органів державної виконавчої влади в сфері охорони життя та інше.
Державний комітет України з нагляду за охороною праці реалізує державну політику в сфері охорони праці, здійснює держнагляд.
Міністерство охорони здоров'я України є спеціально уповноваженим органом виконавчої влади, який здійснює управління, нагляд і контроль за виконанням санітарного законодавства і забезпеченням охорони здоров'я працівників і епідеміологічного благополуччя населення.
Міністерство праці та соціальної політики України здійснює державну експертизу умов праці, контроль за якістю проведення атестації робочих місць, встановлює їх відповідність чинним нормативним актам з охорони праці.
Міністерство внутрішніх справ України здійснює державне управління в сфері пожежної, а також безпеки автомобільного руху в межах своїх повноважень.
Міністерство охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки є спеціально уповноваженим державним органом управління в сфері ядерної безпеки.
Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської аварії здійснює державну політику в сфері запобігання надзвичайним ситуаціям і захисту, населення в умовах розвитку негараздів, стихійних лих і іншого.
Прокуратура України здійснює вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів про безпеку життєдіяльності.
В інших міністерствах і центральних органах державної виконавчої влади створюються і працюють відповідні управління, відділи чи служби, які здійснюють державне управління охороною праці на галузевому рівні.
6.4. РЕГІОНАЛЬНА СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
6.4.1. Регіональна політика в сфері управління безпекою життєдіяльності
6.4.2. Структури органів, що реалізують регіональну систему управління безпекою життєдіяльності
6.5. СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В ГАЛУЗІ АПК
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ПРИЙНЯТІ СКОРОЧЕННЯ
ВСТУП
Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ
1.1. Концепція сталого людського розвитку — основа науки про безпеку людини