8.1. Особливості сучасного Internet - маркетингу
Однією із особливостей маркетингової концепції формування сучасних ринку товарів і послуг підвищення якості товару та зменшення витрат на їх виготовлення і збут при формуванні довгострокових взаємовідносин зі споживачами. Внаслідок глобалізації світових ринків підприємства змушені змінювати свою маркетингову стратегію та формувати її на основі сучасних інформаційних технологій. Враховуючи це, формується та розвивається новий напрямок у маркетингу - Internet-маркетинг.
Internet-маркетинг - це комплекс соціальних та управлінських процесів, які спрямовані на якнайповніше задоволення потреб споживачів у мережі Internet при формуванні пропозиції і системи обміну товарів і послуг за допомогою інформаційних комунікаційних технологій.
Як маркетинговий канал Internet відрізняється серед інших комунікаційних засобів такими характеристиками, як:
1. Таргетинг - демонстрація реклами та надання інформації чітко визначеній аудиторії.
2. Трекінг - можливість аналізу поведінки відвідувачів сайту та врахування його результатів при удосконаленні продукції, самого сайту і маркетингових заходів.
3. Інтерактивність - споживач має можливість взаємодіяти з продавцем, попередньо ознайомлюватися з товаром;
4. Доступність та гнучкість - інформація доступна 24 години 365 днів у році, причому починати, аналізувати або переривати маркетингові дослідження можна практично миттєво).
5. Мультимедійність - можливість розміщення великої кількості інформації у вигляді графіки, звуку, відео тощо).
6. Низька вартість.
7. Можливість створення віртуальних спілок за певними інтересами або спрямуванням, яке в перспективі формує цільову аудиторію.
Концепція маркетингу базується на комплексі 4Р (товар, ціна, збут, просування), який під впливом сучасних інформаційних технологій перетворюється у комплекс 5Р (товар, ціна, збут, просування, процесинг (Web-сайт).
Маркетингові можливості мережі Internet виявляються на різних стадіях виробничого циклу підприємства: вивчення ринку, виробництво товару або надання послуги, реалізація товару або послуги, післяпродажна підтримка.
Основними принципами товарної політики підприємств, які здійснюють бізнес-процеси в мережі Internet, повинні бути:
o доцільно постачати на електронний ринок безоплатні товари (послуги) з метою розширення аудиторії потенційних покупців удосконаленого продукту;
o для формування у перспективі потрібного обсягу попиту на товар або послугу, доцільно пропонувати зацікавленим клієнтам у безоплатне користування їх певну версію;
o пропонуючи один вид товару або послуги безплатно, інші продавати легше.
В Internet-маркетингу розглядаються такі види каналів збуту товарів і послуг:
o використання Internet як прямого каналу розподілу (виробник - споживач);
o використання Internet як непрямого каналу розподілу (виробник - посередник (Internet) - споживач);
o використання Internet як змішаного каналу розподілу (виробники + посередники - споживач);
o використання Internet як багатоканальної стратегії розподілу.
o Використання Internet на етапі післяпродажної підтримки полягає найчастіше у консультуванні клієнтів електронною поштою, надання клієнтам якомога повнішої та оперативнішої інформації про фірму, її товари на корпоративних Web-сайтах, інформуванні постійних клієнтів про нові надходження продукції, її додаткові можливості.
8.2. Аналіз якості Internet - представництв комерційних структур із використанням маркетингового підходу
Проведені у мережі Internet маркетингові дослідження дозволяють комерційним структурам здійснювати регулювання товарної, цінової та фінансової політики, ефективно формувати асортимент, проводити рекламні заходи. Водночас такі дослідження можуть бути продуктивними лише у випадку високої якості представництва комерційної структури в мережі Internet.
Найчастіше під представництвом фірми розуміють її власний Web-сайт. Аналіз якості виконання та функціонування Web-сайта проводиться з метою визначення його основних характеристик і конкурентних переваг та виявлення можливостей для удосконалення цих характеристик, що сприятиме позитивному сприйняттю користувачами даного ресурсу.
Аналіз якості Internet-представництва комерційної структури проводиться у такій послідовності (рис. 8.1).
Якість Internet-представництва комерційної структури та задоволення потреб користувача щодо проведеної операції купівлі-продажу не лише сприяє повторним покупкам, але й створює довіру до електронного бізнесу, що підтримується репутацією фірми. Наявність та високі якісні показники аналізованих факторів сприяють утриманню споживача, формуванню його прихильності до бренда фірми, і, відповідно, стабільності операцій у сфері електронної комерції.
8.2. Аналіз якості Internet - представництв комерційних структур із використанням маркетингового підходу
8.3. Основні принципи та засоби реклами в мережі Internet
8.4. Особливості застосування засобів Internet-реклами
8.5. Формування цін на товари і послуги в мережі Internet
Тема 9. Організаційно-правове забезпечення електронної комерції. Ефективність електронної комерції
9.1. Нормативно-правове забезпечення системи електронної комерції
9.2. Системи електронного документообігу в електронній комерції
9.3. Методи визначення ефективності електронної комерції
9.4. Напрями оцінки ефективності електронної комерції