Інформаційні системи і технології на підприємствах - Плескач В.Л. - 9.2. Сайт як засіб підтримки і розвитку підприємства

Web-сайт - це своєрідний інтерфейс між підприємством та його оточенням - партнерами, постачальниками, клієнтами. Тому створення сайта є одним з головних завдань підприємницької діяльності, в тому числі і в мережі Internet.

Нині все більша кількість компаній починає використовувати Internet для обміну інформацією та оптимізації роботи з клієнтами. Найпоширенішою формою присутності у мережі є створення сайта (Web-представництва).

Структурована інформація сайта дає змогу партнерам і клієнтам отримати повне уявлення про підприємство і його діяльність.

Споживач одержує з рекламних банерів сайта і комерційних та ділових видань багато корисних Web-адрес, з яких можна дізнатися ціни, замовити товари.

Такий спосіб передачі повідомлень потенційним клієнтам ефективніший за звичайні засоби комунікації: пошту, телефон, факс. За допомогою таких обов'язкових елементів, як інтерфейс або навігація, клієнт може самостійно вибрати необхідну для вивчення інформацію. Сайт є доповненням до рекламної кампанії, забезпечуючи можливість зворотного зв'язку й інтерактивної роботи з даними підприємства.

Сайт зазвичай має систему управління контентом (Content Management System (CMS)). Головною функціональністю сайта можна вважати управління контентом, а також функціонування інтерактивних модулів, які допомагають взаємодіяти і обмінюватися інформацією з відвідувачами сайта. Важливою особливістю є також наявність контролю й аналізу за відвідуваністю, управлінням рекламою, а також наявність системи замовлень, або ^-магазина.

Основні функціональні можливості, якими можна управляти за допомогою вбудованого інтерфейсу сайта, - управління структурою, редагування змісту, інтерактивні сторінки, електронний магазин, статистика відвідування, управління рекламою, оптимізація під пошукові машини, управління дизайном.

Якщо інтерфейс сайта підприємства забезпечує роботу з ба-нерною рекламою, то він дає змогу власникові сайта розміщувати рекламу партнерів і стати учасником безкоштовних систем обміну рекламною інформацією.

Промисловий підхід до створення Web-представництва стає однією з найважливіших тенденцій розвитку проектування сайтів і віртуальних організацій.

Нова ідеологія Web-виробництва інформаційної індустрії сприяє залученню до електронних ринків малих і середніх підприємств, надаючи їм можливість за прийнятною ціною придбати достатньо функціональні рішення, що відповідають їх вирішуваним задачам. Зазвичай розвинутий комерційний Web-сайт підприємства містить такі розділи:

o інформацію про підприємство (історія створення, основні досягнення, мета ведення електронної комерції, відгуки клієнтів і партнерів);

o пропозиції продукції підприємства (цінові і технічні характеристики, каталоги, умови постачання й сервісного обслуговування, опис переваг);

o розділ технічної підтримки (консультації, рекомендації та особливості застосування);

o додаткову інформацію про діяльність компанії (аналітичні матеріали, статистика тощо);

o форми для замовлення продукції;

o лічильник кількості відвідувачів;

o рубрику поточних новин;

o реєстраційну форму для відвідувачів, що є потенційними клієнтами.

Процес створення Web-сайта вимагає вирішення таких питань.

1. Визначення мети. Визначається мета створення Web-сайта, яким має бути результат, наскільки взагалі сфера діяльності компанії підходить для ведення електронної комерції в Internet.

2. Вибір структури. Web-сайт складається з сукупності окремих Web-сторінок, пов'язаних між .собою гіперпосилання ми, спроектованими в карті сайта.

На основній Web-сторінці розміщується найважливіша інформація підприємства, тут знаходяться посилання, що ведуть до інших сторінок. Як правило, кожній сторінці відповідає свій інформаційний розділ.

До основних компонент Web-сайта належать:

o початкова сторінка - це перша сторінка сайта, що з'являється після вибору URL-адреси. Вона містить посилання на конкретні розділи сайта, кнопки переміщення, загальні відомості про підприємство та правила торгівлі;

o Web-сторінки - носії конкретної інформації;

o посилання (link) - засоби з'єднання відвідувачів з іншими сторінками;

o заголовки (banner) - графічні елементи сторінки, що використовуються для реклами.

3. Вибір назви Web-адреси. Web-адресою може бути назва компанії або абревіатура, що є похідною від назви компанії.

4. Вибір логотипу і заголовка основної сторінки. Це вимагає особливої уваги і має добре запам'ятовуватися. Не слід застосовувати занадто багато графіки, що спричиняє тривале завантаження і потребує значних обчислювальних ресурсів.

5. Вибір кольору фону. Текст на сторінках має читатися без напруження, а колір відображатися браузером на будь-якому гас.

6. Вибір структури Web-сторінок. Якщо на Web-сайті необхідно розмістити багато інформації, то можна використовувати або великі сторінки, або більшу кількість маленьких сторінок. Великі сторінки зручні, якщо відвідувачі Web-сайта компанії будуть їх роздруковувати або зберігати для подальшого вивчення, але вони довше завантажуються і вимагають від користувача скролінгу (прокручування).

7. Розміщення графіки. Якщо необхідно підвищити інформативність Web-сайта за допомогою фотографій або кольорових графічних зображень, приміром, для показу каталогу продукції, то варто знайти компромісне рішення між необхідністю демонстрації цінної інформації і швидкістю завантаження сторінки.

8. Розміщення сайта. Є два основних варіанти розміщення Web-сайта компанії: на сервері провайдера або на власному Web-сервері компанії. Якщо Web-сайт компанії орієнтовано на вітчизняний ринок, то розміщувати його слід на сервері одного з вітчизняних провайдерів. Якщо продукцію компанії призначено для міжнародного ринку, то краще розміщувати Web-сайт на сервері однієї з закордонних компаній.

Розробники систем управління Web-контентом надають клієнтам три категорії продуктів: для розробки контента, для управління сайтом, для доставки контента.

На етапі розробки контента Web-сайта відбувається обробка інформації, що надходить з різних джерел: від продавців, їх партнерів, клієнтів, посередників, розробників Web-застосун-ків тощо. На її основі будується контент-модель.

Є спеціалізоване ПЗ для розробки контента Web-сайта. Наприклад, для керування Web-контентом призначені основні служби Documentum 4і eBusiness - Content Personalization і Site Delivery.

Content Personalization забезпечує користувачів вбудованим контентом, виконуючи автоматичний аналіз інформації та її категоризацію за змістом і ключовими словами. У системі реалізовано інтеграцію з механізмами персоналізації сторонніх фірм.

Site Delivery забезпечує кешування Web-контента (модуль WebCache), його централізоване формування і поширення по розподілених серверах, функції керування сайтами, включаючи тестування і можливість створювати кадри Web-сторінок (WebPublisher) тощо.

Версія цієї системи В2В Edition забезпечує управління переміщенням інформації між партнерами, постачальниками і системними інтеграторами. Вона розрахована на потреби підприємств, що будують застосування е-комерції, і містить набір сервісів для інтеграції з електронними каталогами та динамічними сторінками В2В-застосунків.

На етапі управління сайтом відбувається розробка структури сайта, попередній перегляд і публікація підготовленого контента. Тут розробляється зовнішній вигляд, підготовлю-ються шаблони, розподіляються ролі користувачів і класифікація необхідної інформації (приміром, товари, ціни). Важливі компоненти цього рівня - служби, що підтримують своєчасність надходження необхідного контента. У набір функцій цього рівня також мають входити доступна неспеціалістам інформація, що відображає структуру контента і забезпечує зручну навігацію за документами, що містять тексти, графіку й інші компоненти.

9. Доставка контента. Якщо сайт підготовлено до публікації, необхідні засоби для динамічного формування Web-сторінок залежно від запитів конкретних користувачів. Тому один з важливих компонентів цього етапу - профілювання користувачів, котрі мають одержувати тільки ту інформацію, яка відповідає їх запитам.

Компанії Cold Fusion, Bluestone, NetDynamics пропонують додаткові HTML-теги та програми, що дають змогу легко отримувати доступ до БД, динамічно формувати сторінки.

Базисом зв'язків підприємств нині стають Web-сайти, що дають можливість надавати споживачам, постачальникам і виробникам актуальну інформацію та забезпечувати зворотний зв'язок з продавцями, виробниками, постачальниками товарів і послуг. Сайт - електронна вітрина суб'єкта економічної діяльності, важливий маркетинговий елемент. Це стандартизована платформа для динамічної доставки контента і обробки запитів користувачів.

Створення сайта є важливим елементом комерційної діяльності. Комерційні Web-сайти виконують функції:

o реклами інформаційних послуг/товарів;

o прийняття та опрацювання замовлень;

o оплати інформаційних послуг/товарів;

o купівлі/продажу інформаційних послуг/товарів;

o доставки інформаційних послуг/товарів тощо.

Сайт є спеціалізованим ринком товарів і послуг, який об'єднує в підмережу продавців разом з партнерами, а також унікальну групу постійних і потенціальних покупців, про яких відомі адреса зв'язку та їх персональні переваги.

Різні групи користувачів з метою здійснення електронної економічної діяльності успішно використовують корпоративні портали. Багатофункціональні сайти називають порталами.

Портал - це інформаційний Л/еЬ-ресурс компанії, метою якого є інформування цільової аудиторії (споживачів, партнерів, постачальників) для надання послуг.

Портал інтегрує інформацію, застосування, людей, процеси. Розглянемо класифікацію порталів щодо обсягів інформації та цільової аудиторії: корпоративні, інформаційні (маркетингові), економічні, персональні тощо. Основні функції порталу управління інформаційними ресурсами - планування, контроль, аналіз тощо.

Портали підприємства дають змогу оперативно інформувати про його діяльність, здійснювати електронну взаємодію з партнерами, постачальниками і клієнтами, встановлювати швидкі інформаційні контакти між співробітниками. Практика свідчить, що розвинуті портали підприємства зазвичай містять такі розділи:

o інформація про підприємство (історія створення, основні досягнення, мета ведення бізнесу, відгуки клієнтів і партнерів);

o відомості щодо товарів/послуг (цінові і технічні характеристики, каталоги, умови постачання та сервісного обслуговування, опис переваг);

o модуль технічної підтримки (консультації, рекомендації й особливості застосування);

o додаткова інформація про діяльність підприємства (аналітичні матеріали, статистика тощо);

o форма замовлення інформаційних послуг/товарів;

o лічильник кількості відвідувачів;

o рубрика новин;

o реєстраційна форма для відвідувачів, що є потенційними клієнтами.

Портал підприємства - корпоративний Web-caйт, призначений для внутрішнього використання з метою надання співробітникам компанії доступу до корпоративної інформації, бізнес-застосунків, а також до інших ШеЬ-сайтів. Це захищений від несанкціонованого доступу "парадний вхід" у інформаційно-економічний простір підприємства" що забезпечує ефективне управління інформаційними ресурсами підприємства.

Процес створення порталу (сайта) підприємства вимагає вирішення таких питань: визначення мети створення сайта, вибір структури Web-сторінок, вибір Web-адреси та фізичного розміщення сайта, логотипу і заголовка основної сторінки, подання графічних образів тощо.

Портал допомагає оперативно інформувати про діяльність компанії, здійснювати ефективну електронну взаємодію з партнерами, постачальниками, клієнтами. З початку свого існування портали підтримували форуми, новини, оголошення, пропонували послуги електронної пошти, відвідування електронних магазинів, розважальні та інші сервіси для залучення користувачів, які одночасно ставали контингентом для демонстрації комерційної реклами.

Особлива роль при просуванні товарів або послуг належить Web-порталам та інформаційно-пошуковим порталам.

Одна з переваг підприємницької діяльності у мережі Internet полягає у зменшенні кількості посередників у ланцюжку "виробник - дистриб'ютор - дилер - роздрібний продавець - покупець". В англомовній літературі це явище одержало назву дезінтермедіації (disintermediation). Зокрема технології Internet орієнтовані для вдосконалення механізмів постачань і продажу. Концепція постачань спрямована на зниження залежності постачальників і замовників від організацій, що забезпечують виконання транспортних та складських послуг.

Інформаційна економіка, сприяючи витісненню традиційних посередників, водночас стимулює появу і стрімкий розвиток посередників, зайнятих збором та розподілом інформації на електронному ринку. В англомовній літературі такі компанії одержали назву інфопосередників.

Пошукові портали є новими типами підприємств - економічних посередників. Пошукові механізми порталів забезпечують відвідувачам інформаційного простору простий та ефективний спосіб знаходження серверів, що містять необхідну інформацію про товари і послуги. Організації - власники торгових інформаційних серверів - зацікавлені у наявності пошукових механізмів. Сьогодні відбувається активне формування ринку електронних послуг, що надаються інформаційними посередниками.

Власники електронних магазинів прагнуть примусити інформаційних посередників не тільки повідомляти потенційним клієнтам про назви інформаційних серверів, а й надавати їм докладний перелік товарів, які продаються, та послуг, що надаються. Менеджери з маркетингу зацікавлені у зборі даних про переваги покупців. Пошуковий портал може бути цінним джерелом цієї інформації. Власникам електронних торговельних майданчиків важливо одержати від інформаційних посередників відомості про успіхи конкурентів та їхні прийоми для залучення й утримання покупців.

Споживачі товарів/послуг на електронних ринках Internet бажають за допомогою інформаційних посередників отримати доступ до повної актуальної інформації про товари та їх ціни. Пошукові сервери типу Му Yahoo!, Google є прикладами таких інформаційних посередників.

Економічна доцільність існування інформаційних посередників ґрунтується на потребі в їх послугах з боку електронних магазинів та їх споживачів.

Великі універсальні інформаційні посередники є потужними глобальними компаніями інформаційних послуг. Невеликі портали можуть успішно розвиватися тільки у вузьких спеціалізованих секторах електронного ринку або в нішах, орієнтованих на специфічні групи покупців.

Одним з напрямів діяльності інформаційних посередників, що активно розвиваються, стає розвиток ІКТ, які забезпечують персоніфікацію послуг (customization).

Підхід до побудови підприємницького рішення інформаційного порталу можна показати на прикладі компанії Ате-rica-on-Line (AOL).

AOL - це один з провайдерів послуг в Internet (Internet Service Provider (ISP)). Крім базової послуги доступу до Internet, AOL пропонує також різні додаткові послуги: електронну пошту, чати (служби спілкування), розсилку каталогів Internet-ресурсів, новини, прогноз погоди, фінансову інформацію тощо. Основна мета діяльності інформаційних порталів - привернути увагу користувачів. Менеджери інформаційних порталів вважають, що для успішного електронного бізнесу необхідні якісне інформаційне наповнення, персоналізація, простота користування і продумана стратегія побудови мережі бізнес-стосунків.

Надзвичайно швидко зростає кількість нових користувачів Internet. Розкручені інформаційні портали цінні передусім для компаній, які тільки починають продаж через Internet. Портали виконують роль своєрідних фільтрів, що надають користувачам тільки потрібну інформацію. Це надзвичайно актуально насамперед для користувачів з повільним доступом в Internet, наприклад, через мобільний телефон.

Наявність універсального клієнта як основного засобу взаємодії користувача з єдиним інформаційним простором створює передумови для якісної зміни й уніфікації стилю взаємодії співробітника підприємства з його внутрішніми і зовнішніми інформаційними ресурсами. З наростанням складності й інтелектуальності такої взаємодії з'являється обов'язковий проміжний елемент - портал, який вводить користувача в необхідну проекцію інформаційного простору і забезпечує придбання відібраних інформаційних ресурсів.

Forrester Research під порталом розуміє Web-сайт, побудований на основі набору прикладних сервісів і який персоніфікується. Він дає компаніям можливість надавати службовцям, клієнтам, партнерам і постачальникам доступ в Internet та до відповідних корпоративних обчислювальних ресурсів.

Портали поділяються на такі види:

1) мегапортали - виникли одними з перших (Lycos, America Online, Yahoo!). Вони підтримували співтовариства мережі, а не окремі групи користувачів. Основна функція таких порталів - мережевий засіб масової інформації;

2) вертикальні портали, іноді їх називають нішевими порталами, або порталами - призначені для специфічних груп користувачів (наприклад, медичні портали, наукові портали);

3) В2Впортали - це електронні торговельні майданчики, які забезпечують організаційно-економічну В2В-модель електронної комерції;

4) корпоративні портали (портали корпорацій) - розробляються відповідно до потреб однієї корпорації, для вирішення як внутрішніх корпоративних завдань, так і для комунікації з зовнішніми користувачами: покупцями, постачальниками, партнерами. Вони бувають горизонтальні (охоплюють весь обсяг інформації, застосувань, бізнес-процесів підприємства) та вертикальні (зосереджені на спеціалізованих бізнес-проце-сах, функціях і застосунках).

Корпоративний портал - це єдина точка доступу до даних і послуг, які надаються корпорацією. Корпоративні портали призначені для систематизації корпоративної інформації та надання користувачам інтегрованого доступу до неї.

Суть технології полягає у встановленні спеціального сервера порталу, який здійснює обмін інформацією з інформаційними системами організації. Доступ користувачів до порталу здійснюється за допомогою Internet/Intranet-тexнoлoгiй.

У результаті впровадження порталу кожен користувач отримує доступ до тих функцій діяльності, які йому необхідні, без встановлення клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення (тонкий клієнт). Крім того, портал виконує також інші функції - забезпечення розподіленої роботи фахівців, миттєвий обмін повідомленнями тощо. Він слугує ЄШ, що забезпечує інформаційну цілісність територіально розподіленого підприємства зі складною системою дочірніх філіалів. Можна вирізнити такі основні рівні взаємодії працівників на порталі:

o підприємство - співробітники;

o підрозділи - підрозділи;

o співробітник - співробітник;

o підприємство - партнери та інвестори;

o підприємство - клієнти. Корпоративний портал призначається:

а) для надання прозорого доступу до управлінської інформації, яка міститься в різних інформаційних системах, що експлуатуються в компанії, а також інших інформаційних джерелах;

б) створення єдиної точки доступу до корпоративної інформації, корпоративних застосувань та інших джерел даних всередині компанії і поза її межами. Інформація може надаватися в наступному персоніфікованому, інтегрованому і агреговано-му вигляді;

в) ведення історії змін ключових показників діяльності компанії, розрахунок необхідних показників на основі даних, що містяться в інформаційних системах компанії;

г) надання звітів інтелектуального аналізу даних показників з різним ступенем деталізації;

д) забезпечення взаємодії на рівнях.

Цілі створення корпоративного Іп^апе^порталу:

1) підвищення рівня управління і підтримки прийняття рішень менеджерами компанії за рахунок організації збору, консолідації та аналізу необхідної інформації;

2) створення єдиної бази знань компанії, включаючи агре-говану інформацію, отримання якої вимагає великих часових і ресурсних витрат;

3) економія часу і зусиль співробітників компанії;

4) скорочення витрат компанії;

5) підвищення рівня комунікацій і спільної роботи між співробітниками компанії;

6) підтримка процесів з уніфікації і стандартизації процесів і процедур в компанії;

7) підвищення якості роботи та обслуговування клієнтів компанії;

8) підвищення конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості компанії.

Вигоди від впровадження корпоративного порталу:

o економія робочого часу співробітників компанії;

o економія на швидкості проходження бізнес-процесів;

o підвищення швидкості прийняття рішень;

o економія за рахунок повторного використання накопичених в компанії знань;

o зниження вартості взаємодії з віддаленими підрозділами компанії;

o обмін знаннями усередині компанії і, як наслідок, підвищення якості та продуктивності роботи співробітників;

o зниження вартості взаємодії та обміну інформацією з партнерами компанії;

o зниження витрат на забезпечення інформаційної безпеки;

o нижча вартість супроводу систем оптимізації бізнес-процесів компанії;

o підвищення ефективності роботи співробітників;

o прозорість роботи всіх підрозділів компанії;

o швидкість інформування персоналу про важливі події і заходи компанії;

o підвищення керованості компанії за рахунок організації ефективного зворотного зв'язку з персоналом;

o побудова ефективних горизонтальних зв'язків та обміну інформацією між підрозділами компанії;

o об'єднання співробітників через формування груп за інтересами;

o швидке входження нових співробітників у життя компанії;

o підвищення іміджу компанії.

На сьогодні впровадження корпоративного порталу є доцільним рішенням для компаній, що використовують різні інформаційні системи, до яких мають доступ різні категорії користувачів. За допомогою таких порталів можна спростити доступ до даних та забезпечити їх безпеку. Найкращі портальні рішення підтримуються компаніями IBM, SAP, Microsoft, Oracle тощо.

9.3. Web-сервіси як технологічний базис інтеграції підприємств
Сервіс-орієнтована архітектура
Висновки
Розділ 10. Інформаційні системи управління корпораціями
10.1. Поняття та загальна характеристика корпоративної інформаційної системи
Єдиний інформаційний простір
Структура корпорації
Підтримка територіально розподілених структур
Види обліку
Мультивалютність
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru