16.1.1. Логістичні процеси на складах туристського комплексу
Ситуація 1. Визначення найбільш раціональної технології руху овочевих консервів
Визначити найбільш раціональну технологію руху овочевих консервів на оптовій базі з найменшими сумарними трудовими витратами.
Необхідно скласти максимальну кількість можливих варіантів переміщення овочевих консервів на складі туристського комплексу, починаючи від вивантаження вагону до відправки товару в роздрібну мережу, включаючи всі складські операції і розрахувати сумарну трудомісткість по них. Форма картосхеми додається. Вихідні дані для розрахунку операцій торгово-логістичного процесу наведені в табл. 16.1
Таблиця 16.1
Вихідні дані для розрахунку операцій торгово-логістичного процесу
Методика розв'язання
Скласти технологію товароруху в різних варіантах і заповнити картосхему 1 (пункти 1-IV і VI). Виконати розрахунки в пунктах V і VII. Трудовитрати відносяться на 1т товару (нетто).
Наприклад, виконується контрольно-облікова операція (огляд цілісності вагону, пломб, оформлення документів). У вагоні знаходиться 25 т (нетто) овочевих консервів. Таким чином, на 1 т припадає 0,04 операції (1:25). Оскільки, на виконання операції витрачається 360 сек. В пункті V графи І проведено розрахунок: 0,04x360=14 сек., або 0,2 хв. Виконують цю операцію 2 робітники. Тоді трудовитрати по цій операції будуть: 0,2x2=0,4 люд.-хв. (людино-хвилини), що заноситься в пункт VII графи І.
Аналогічно розраховуються й інші операції процесу товароруху. Наприклад, робітник, розвантажуючи вагон, перевантажує ящики з консервами на піддони, тобто виконується вантажна операція. В одному ящику 12 кг. нетто консервів. Значить, на 1 т необхідно перевантажити 83 ящики (1000:12), тобто виконати 83 операції. Тоді в пункті V графи 4 проведемо розрахунок: 83x15=1245 сек., або 20,8 хв. Виконує цю роботу один робітник. Таким чином, трудомісткість буде: 20,8хв. х 1=20,8 люд.-хв. Аналогічним шляхом розраховується певна кількість операцій в певній логістичній послідовності. їх результат складається по всіх графах пункту VII і визначається загальна сумарна трудомісткість по логістичній карті яка розглядається при русі конкретного товару.
Ситуація 2. Визначення раціональної технології руху велосипедів
Визначати раціональну технологію руху велосипедів, які прибули на склад в вагоні, в пакетах на піддонах, починаючи від розвантажування вагону до відправки товару в магазин, включаючи всі складські операції за найменшими сумарними трудовими витратами.
Вага одного велосипеду 16,7 кг. В однім пакет-піддоні вміщуються 6 велосипедів. Вага нетто одного пакет-піддона — 100кг. У вагон завантажено 73 пакет-піддони. Вага нетто в вагоні складає 7300 кг або 7,3 т. Вихідні дані для розрахунку операцій торгово-логістичного процесу наведені в табл. 16.2.
Таблиця 16.2
Вихідні дані для розрахунку операцій торговельно-логістичного процесу
№ ПП | Найменування операції | Зміст робіт в операції | Витрати часу на одну операцію, с | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||
1 | Контрольно-облікова | Огляд цілісності вагону, пломб, відповідність документів, оформлення документів на прийом товару | 360 | ||||
2 | Допоміжна | Відкривання дверей вагону, підготовка вагону до відвантаження | 300 | ||||
3 | Допоміжна | Допоміжні роботи після відвантаження | 300 | ||||
4 | Переміщення | Під'їзд електронавантажувача до вагону | 20 | ||||
5 | Вантажна | Підняття пакет-піддону електронавантажувачем | 10 | ||||
6 | Переміщення | Переміщення пакет-піддона на склад | 35 | ||||
7 | Вантажна | Опустити вантаж на підлогу | 5 | ||||
8 | Переміщення | Від'їзд електровантажувача в початкове становище | 20 | ||||
9 | Контрольно-облікова | Огляд пакет-піддону на складі матеріально-відповідальними працівником | 10 | ||||
10 | Контрольно-облікова | Прийомна товару по кількості | 10 | ||||
11 | Технологічна | Розпакування товару | 60 | ||||
12 | Контрольно-облікова | Прийомка товару по якості | 200 | ||||
13 | Складська | Штабелювання товарів | 20 | ||||
14 | Допоміжна | Підготовка автомобіля до завантаження, відкривання бортів автомобіля) | 20 | ||||
15 | Переміщення | Під'їзд електронавантажувача до штабелю | 20 | ||||
16 | Складська | Дештабелювання товару | 15 | ||||
17 | Переміщення | Переміщення пакет-піддона до автомобіля | 25 | ||||
18 | Вантажна | Завантаження пакет-піддона на автомашину | 10 | ||||
19 | Контрольно-облікова | Огляд пакет-піддону | 10 | ||||
20 | Переміщення | Від'їзд електровантажувача в початкове становище | 15 | ||||
21 | Допоміжна | Допоміжні роботи по закінченню завантаження автомобіля, закривання бортів та ін. | 300 | ||||
22 | Контрольно-облікова | Оформлення документів | 180 | ||||
Методика розв'язання
Скласти технологію товароруху і заповнити картосхему 2 (I-IV і VI). По пунктах V і VII виконати розрахунки. Трудовитрати відносяться на 1т. (нетто).
Наприклад, виконується контрольно-облікова операція (огляд пломби вагону і оформлення документів). У вагоні знаходяться 7,3 т (нетто) велосипедів. Таким чином, на 1т припадає 0,14 операції (1:7,3).
Оскільки на виконання операції витрачається 360 сек., в пункті V графи І проводиться розрахунок: 0,14x360=50,4 сек. або 0,8 хв. (див. приклад заповнення картосхеми 2). Виконують цю операцію 2 робітники. Тоді трудомісткість буде 0,8x2=0,16 люд.-хв., що заноситься в графу І пункту VII.
Аналогічно проводяться розрахунки і по іншим операціям товароруху. Наприклад, водій електронавантажувача підіймає пакет-піддон із вагону. Значить, на 1 т необхідно розвантажувати (1000:100), тобто виконати 10 операцій, тоді в пункті V графи І проведемо розрахунок: 10x35=350 сек., або 5,83 хв. Виконує цю роботу 1 водій електронавантажувача. Таким чином, трудомісткість буде: 5,83x1=5,83 люд.-хв. Так розраховується вся кількість операцій в певній логістичній послідовності. їх результат сумується (по всіх графах пункту VII) і визначається загальна сумарна трудомісткість за логістичною картосхемою при русі конкретного товару.
Ситуація 2. Визначення раціональної технології руху велосипедів
16.1.2. Торговельно-логістичні процеси в роздрібній мережі туристського комплексу
Ситуація 4. Визначення трудомісткості існуючої технології руху моркви
Ситуація 5. Технологія переміщення товарів в магазині.
Ситуація 6. Технологія переміщення товарів в непродовольчому магазині.
Ситуація 7. Визначення необхідності в піддонах продовольчого (непродовольчого) магазину
Ситуація 8. Визначення трудомісткості раціонального варіанту логістичної операції
Ситуація 9. Визначення народногосподарських витрат на упаковку холодильників
Ситуація 10. Визначення трудомісткості раціонального варіанту логістичної операції