3.1. Загальні принципи формування моделі охорони здоров'я.
3.2. Ринкова модель організації охорони здоров'я.
3.3. Соціальна модель охорони здоров'я.
3.4. Суспільно-приватна модель охорони здоров'я.
3.5. Медичне страхування як система організаційних та фінансових заходів.
3.6. Досвід країн Східної та Центральної Європи із запровадження системи медичного страхування.
3.1. Загальні принципи формування моделі охорони здоров'я
У більшості країн фундаментом національної політики в галузі охорони здоров'я є відповідна правова база, розроблена відповідно до міжнародних норм і стандартів, викладених у правових актах Організації Об'єднаних Націй (ООН), Ради Європи (РЄ), Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), Міжнародної організації праці (МОП).
Країни, члени Організації економічної співробітництва і розвитку (ОЕСР) при розробці стратегії фінансування та організації охорони здоров'я дотримуються трьох основних принципів:
o забезпечення однакового доступу до медичного обслуговування для усіх громадян, заснованого на солідарній участі бідних та багатих, хворих та здорових, молодих та осіб похилого віку, незалежно від місця проживання;
o висока якість медичної допомоги за оптимальних витрат;
o макроекономічна ефективність: максимально допустима частка національних ресурсів, які мають бути спрямовані на задоволення потреб галузі охорони здоров'я.
Мінімальний перелік медичної допомоги, які має гарантувати держава, визначено у 2 міжнародних правових актах:
o Конвенції МОП "Про мінімальні норми соціального забезпечення" за № 130 від 1952 р., (стаття 10);
o Конвенції МОП "Про медичну допомогу і допомоги у зв'язку із захворюванням" за № 130 від 1969 р., (стаття 13);
Конвенція МОП визначає мінімальний перелік медичних послуг, які мають забезпечуватись населенню:
o загальна лікарняна допомога, зокрема допомога на дому;
o допомога, яку надають спеціалісти стаціонарним або амбулаторним хворим;
o допомога спеціалістів, яка може надаватись за межами лікарні;
o відпуск необхідних медикаментів за рецептом лікаря або іншого кваліфікованого спеціаліста;
o госпіталізація за показаннями;
o стоматологічна допомога, якщо вона передбачена національним законодавством;
o медична реабілітація, в тому числі надання, ремонт і заміна протезів або ортопедичних засобів, якщо це передбачено національним законодавством.
У кожній країні існують конкретні проблеми в галузі охорони здоров'я, які вирішуються державними програмами. Наприклад, суспільні програми допомоги матерям і дітям, у яких медична допомога доповнюється грошовою допомогою при народженні дитини.
Додаткова медична допомога, на відміну від соціального страхування, передбачає конкретний достатній розмір медичної допомоги. Достатність такої допомоги визначається відповідним законодавством кожної країни.
Формування моделі управління охороною здоров'я відбувається відповідно до соціально-економічної політики, що проводиться в державі. Всі існуючі моделі відрізняються хоча по одному з нижчезазначених показників, що є критеріальними ознаками організації управління охороною здоров'я:
o об'єм державних гарантій;
o джерело фінансування медичної допомоги;
o замовник послуг та його статус;
o виконавець (надавач) медичних послуг та його статус;
o характер взаємовідносин між замовником та надавачем медичних послуг;
o державне управління охороною здоров'я;
o схема фінансування галузі охорони здоров'я;
o структури, які забезпечують права пацієнтів;
o структури, що забезпечують права виробника медичних послуг.
Незважаючи на різноманіття конкретних форм організації системи охорони здоров'я, специфіку економічних відносин у цій галузі, можна виокремити кілька параметрів, що відображають її головні економічні характеристики:
o відношення власності;
o способи фінансування (отримання ресурсів);
o механізми стимулювання медичних працівників (виробників медичних послуг) і населення (споживачів послуг);
У кожній країні формується та розвивається свій спосіб залучення економічних ресурсів для надання медичної допомоги, збереження та зміцнення здоров'я населення. Кількість та якість наданих суспільством ресурсів, ефективність їх використання в галузі охорони здоров'я визначається складною системою економічних, політичних, морально-етичних та інших відносин, що склалися в окремо взятій країні.
Наявність у тій або іншій країні відповідної системи охорони здоров'я визначається багатьма обставинами, проте при всіх відмінностях у системах охорони здоров'я різних країн економічні моделі формуються за визначенням ролі та функції держави в цих процесах.
Виходячи з міжнародного досвіду організації охорони здоров'я, можна виділити три основні економічні моделі галузі охорони здоров'я:
o платна медицина, сформована на ринкових принципах з використанням приватного медичного страхування;
o державна медицина, що фінансується з державного бюджету;
o система охорони здоров'я, що ґрунтується на засадах соціального страхування та регулювання ринку з багатоканальною системою фінансування.
Спосіб фінансування галузі охорони здоров'я зумовлює й систему організації охорони здоров'я. Проте в кожній країни модель фінансування охорони здоров'я складалася протягом багатьох років і залежала від багатьох чинників. Насамперед це досвід розвитку систем охорони здоров'я та історичні особливості розвитку країни. Саме тому практично в кожній країні система фінансування галузі не існує в "чистому" вигляді, є мобільною, тобто розвивається й змінюється.
У країнах з розвинутим медичним обслуговуванням незалежно від системи організації системи охорони здоров'я існує жорсткий контроль за видатками на галузь, який формується за такими принципами:
o замороження фінансування галузі на досягнутому рівні, тобто нульове зростання витрат;
o стабілізація витрат на охорону здоров'я у відсотковому відношенні до національного доходу або до валового внутрішнього продукту;
o загальний темп зростання рівня витрат на рівні темпу інфляції в країні;
o темпи приросту обсягу витрат мають від'ємний знак;
o загальні витрати на охорону здоров'я підвищуються в обумовлених межах;
o обсяги витрат на охорону здоров'я пов'язуються з обсягом надходження податків або внесків до страхових фондів.
Принципи регулювання видатків на охорону здоров'я постійно модифікуються та удосконалюються в усіх країнах. Основні існуючі моделі організації охорони здоров'я представлені на рис. 3.1.
Рис. 3.1. Моделі організації та фінансування галузі охорони здоров'я
Незалежно від моделі фінансування та організації для країн з розвинутою системою охорони здоров'я характерні такі ознаки:
1. Фінансування з трьох основних джерел: відрахування з доходів підприємців, відрахування з державного бюджету та страхові внески населення.
2. Фінансування медичної допомоги робітникам, службовцям та членам їхніх родин здійснюється виключно за рахунок підприємства.
3. Вільних вибір застрахованими особами лікаря та лікувально-профілактичного закладу, що визначає розвиток конкурентних відносин та сприяє підвищенню якості медичної допомоги та збільшенню уваги до кожного пацієнта.
4. Розвинута система добровільного медичного страхування.
Країни з розвинутою системою охорони здоров'я спрямовують свою діяльність в організації охорони здоров'я в таких напрямах:
o забезпечення адекватності медичної допомоги та справедливості при забезпеченні доступу до таких послуг;
o захист доходів пацієнта;
o макроекономічна ефективність;
o мікроекономічна дієвість;
o свобода вибору для споживача медичних послуг;
o автономія для постачальника медичних послуг.
Усі перелічені на рис.3.1 моделі охорони здоров'я побудовані або на солідарній ідеології, або лібертарній. Останніми роками характерні пошуком золотої середини між обома ідеологіями. Кожна з них має свої привілеї.
В основу солідарної ідеології покладено принцип забезпечення однакового доступу до мінімального набору найбільш важливих медичних послуг, особливо в критичних для пацієнта станах. При цьому витрати на лікування сплачує не пацієнт, а кошти надходять через податкову систему та загальний бюджет. Соціально малозабезпечені пацієнти звільняються від оплати за медичну допомогу, проте мають вільний доступ тільки до обґрунтовано необхідної, мінімальної медичної допомоги. Впроваджується принцип суспільної солідарності, коли багатий платить за бідного, а здоровий - за хворого.
Лібертарна ідеологія розглядає медицину як будь-який інший товар. Людина, яка має більше коштів, може отримати більший перелік медичних послуг і одержати більш якісну медичну допомогу. Ця ідеологія відповідає умовам добровільного медичного страхування, коли застрахований отримує ту якість та перелік медичних послуг, який лімітується розміром його страхового полісу.
Еволюційний розвиток більшості національних європейських систем охорони здоров'я відбувається в напрямі послаблення державних функцій забезпечення медичного обслуговування, впровадження діяльності нових соціальних інститутів, які здійснюють організацію та управління споживанням медичної допомоги та медичних послуг.
Модернізація національних систем охорони здоров'я має такі тенденції:
o уніфікація стандартів у галузі надання медичних послуг на міжнародному рівні;
o розвиток ринкових відносин у відношеннях між суб'єктами системи охорони здоров'я;
o вирішення специфічних національних проблем з урегулювання видатків на медичне обслуговування населення.
Для сучасної охорони здоров'я характерні процеси централізації та децентралізації. В країнах, у яких роль держави в організації охорони здоров'я була провідною, спостерігається тенденція до децентралізації державних функцій та їх делегування регіональним та муніципальних органам влади. Децентралізація вважається ефективним способом поліпшення медичного обслуговування, залучення широких верств населення у визначення пріоритетів.
У країнах зі слабкою роллю держави в охороні здоров'я, навпаки, відбувається посилення централізації. Зайва децентралізація призводить до дроблення, послаблення центральних органів управління охороною здоров'я, нераціонального та недостатньо професійного оснащення медичним обладнанням та лікарськими засобами, нерівності у споживанні медичної допомоги, політичних маніпуляцій з боку зацікавлених регіонів та груп населення. Сучасні системи медичного страхування в Європі переважно децентралізовані.
Для розвитку сучасних моделей організації охорони здоров'я характерні тенденції до оптимізації медичного обслуговування. В країнах з розвинутою системою охорони здоров'я використовується принцип переорієнтації служб охорони здоров'я з лікування на ранню діагностику та профілактику захворюваності. Такі заходи дозволяють знизити загальну захворюваність, тяжкість протікання хвороби, рівень інвалідизації, і, відповідно, видатки на лікування. В ефективній системі охорони здоров'я має бути впроваджено лікування захворювань на ранніх стадіях, що значно дешевше, ніж лікування захворювань середньої тяжкості або тяжких та хронічних. Така оптимізація надання медичної допомоги в країнах з розвинутою системою охорони здоров'я приводить до ситуації, коли 80 % обсягу медичних послуг надається лікарями загальної практики й тільки решта - вузькоспеціалізованими медичними працівниками. При цьому спостерігається висока частка медичної допомоги, що надається середнім медичним персоналом.
Тенденції розвитку моделей охорони здоров'я в ХХІ ст. вказують на особливу роль конкуренції в галузі. Оптимальна конкуренція приводить до ситуації, коли страховики додають максимум зусиль для надання кращої медичної допомоги за мінімальну ціну.
3.2. Ринкова модель організації охорони здоров'я
3.3. Соціальна модель охорони здоров'я
Система Бісмарка (модель соціального страхування)
Система Беверіджа (універсалістська)
Система Семашко
3.4. Суспільно-приватна модель охорони здоров'я
3.5. Медичне страхування як система організаційних та фінансових заходів
Соціальна система медичного страхування
Форми медичного страхування