10.1. Інформаційні технології: мета, сутність, завдання.
10.2. Державна політика інформатизації охорони здоров'я в Україні.
10.3. Інформаційні системи, пов'язані з використанням глобальної інформаційної мережі Інтернет (на прикладі веб-сайту Міністерства охорони здоров'я України).
10.4. Телемедичні технології.
10.5. Інформаційне забезпечення діяльності лікувально-профілактичного закладу.
10.6. Медико-статистична інформація.
10.7. Інформаційно-документаційне забезпечення діяльності в галузі охорони здоров'я.
10.1. Інформаційні технології: мета, сутність, завдання
Пітер Ф. Друкер запропонував основною рисою сучасного менеджера вважати його здатність контролювати та використовувати інформацію. Таке висловлювання підкреслює величезне значення інформації в управлінні сучасним бізнесом.
Інформація в медичному бізнесі класифікується за двома ознаками: Перша ознака - призначення інформації. Розрізняють:
o бізнес-інформацію, спрямовану на управління лікувально-профілактичним закладом зокрема;
o інформацію, яка використовується з метою профілактики, діагностики або лікування захворювань.
Друга ознака - джерело інформації. Розрізняють:
o зовнішню інформацію: інформація про ринок; інформація про конкурентів; макроекономічна та геополітична інформація, інформація про постачальників, зовнішня фінансова інформація; інформація щодо регулювання та оподаткування;
o внутрішню інформацію: інформація про лікувально-профілактичний заклад; інформація щодо трудових ресурсів; внутрішня фінансова інформація.
Зовнішня інформація
1. Інформація про ринок може бути загальною та конкретною. До загальної інформації на ринку охорони здоров'я відносять аналіз тенденцій на світовому фармацевтичному ринку або ринку медичної апаратури, аналіз тенденцій розвитку молекулярних біотехнологій та медичних технологій. До конкретної інформації відносять аналіз структури лікувально-профілактичних закладів на вузькому сегменті медичного ринку. Від інформації про ринок залежать розробки закладів та ком-
паній щодо впровадження нових видів послуг, маркетингове планування, планування комунікацій та реклами, загальні стратегічні рішення.
2. Інформація про конкурентів розглядається як частина інформації про ринок охорони здоров'я. Розглядається інформація про всіх конкурентів, які своєю діяльністю на ринку медичних послуг, фармацевтичному ринку, ринку медичної апаратури, тощо можуть зменшити дохід закладу від реалізованих послуг (продуктів) або взагалі лишити її прибутку. Згідно з концепцією стратегії конкуренції М. Портера інформація про конкурентів поділяється на п'ять груп:
o конкуренти, які виробляють аналогічну продукцію (послуги);
o постачальники апаратури, лікарських засобів, товарів медичного призначення - визначають якість та собівартість медичної послуги;
o покупці продукту та пацієнти. До першої категорії відносяться лікувально-профілактичні заклади, які є споживачами лікарських засобів, медичної апаратури та товарів медичного призначення. Вони вимагають присутності певних властивостей, якостей та технологічних характеристик продукту, а також впливають на ціну продукту в бік її зниження;
o виробники аналогічних послуг (продуктів). Важливість інформації про цю категорію конкурентів залежить від їх конкурентної сили - здатності переключити споживачів на свої послуги (продукцію) та потенційних клієнтів;
o виробники послуг (продуктів) - замінників. Інформація про цю групу конкурентів набуває важливості з ростом кількості медичних послуг, які надаються закладами нетрадиційної медицини. Виготовлення лікарських засобів нових поколінь може привести до руйнування ринку старих фармацевтичних препаратів.
3. Макроекономічна інформація безпосередньо не впливає на заклад охорони здоров'я або фармацевтичну компанію, проте може відіграти вирішальну роль при розробці довгострокової стратегії.
4. Інформація про постачальників концентрується на аспектах витрат, надійності, якості та термінів доставок.
5. Зовнішня фінансова інформація важлива для компаній із складною структурою інвестицій й складною фінансовою структурою. Для таких організацій особливого значення набуває інформація щодо валютних курсів, динаміки курсів акцій, руху на ринку капіталу тощо.
6. Інформація щодо регулювання та оподаткування необхідна компаніям для дотримання правових норм. Оцінка умов регулювання та оподаткування передує прийняттю управлінських рішень щодо виходу на нові іноземні ринки.
10.2. Державна політика інформатизації охорони здоров'я в Україні
Державна політика в галузі інфраструктури інформатизації охорони здоров'я
Загальна науково-технічна політика інформатизації охорони здоров'я України
Правова політика інформатизації в галузі охорони здоров'я
Політика міжнародного співробітництва в галузі інформатизації охорони здоров'я
Фінансово-економічна політика
Підготовка суспільства до інформатизації охорони здоров'я
10.3. Інформаційні системи, пов'язані з використанням глобальної інформаційної мережі Інтернет (на прикладі веб-сайту Міністерства охорони здоров'я України)
10.4. Телемедичні технології