Усі канати перед використанням їх на кранах мають бути перевірені розрахунком за формулою.
де А" - коефіцієнт запасу міцності, значення якого має відповідати нормам; /’—дійсне розривне зусилля каната тобто те навантаження, при якому канат рветься при випробуванні на розривній машині, кгс; •5"-найбільший натяг каната під дією вантажу, кгс.
Якщо Q - маса вантажу, п - число віток поліспаста, а п - к. к. д. поліспасту, величину Б можна визначити з рівності:
Найменший допустимий коефіцієнт запасу міцності каната К залежить від роду приводу і режиму роботи каната. Для вантажних і стрілових канатів у кранах з машинним приводом К має бути не менше 5 при легкому; 5,5 - при середньому і 6 - при тяжкому і надтяжкому режимах роботи. У кранів з ручним приводом механізмів канати розраховуються з коефіцієнтом запасу міцності не менше 4,5.
Як здійснюється кріплення канатів на вантажопідйомній машині?
Кріплення канатів на вантажопідйомній машині здійснюється шляхом: заплітання, установки затискувачів або з допомогою клинового з’єднання.
При експлуатації кранів має місце падіння вантажу і стріли внаслідок висмикування каната з затискувачів, якими канат закріплюється на крані. Це відбувається через послаблення гайки затискувача в процесі експлуатації або через невідповідність розмірів затискувача діаметру каната.
Які причини та наслідки обриву канатів?
Стальні канати є відповідальними пристосуваннями, і в той же час деталями вантажопідйомних машин, що швидко зношуються. Недостатня міцність канатів, відсутність періодичного контролю за їх станом або порушення правил експлуатації крана можуть бути причиною їх обривання. Несвоєчасна заміна зношених або пошкоджених канатів також може призводити до їх обривання.
Канати під час роботи потрібно захищати від пошкоджень, які можуть бути викликані їх зачепленням за елементи конструкцій крана або сходом їх з блоків чи барабанів. Розрив вантажного канату є причиною падіння підвіски разом з підвішеним до гаку вантажем. Розрив стрілового канату супроводжується падінням стріли, а іноді і руйнуванням всього крана. Розрив вантового канату призводить до падіння крана, а розрив човникового-до падіння вантажу. Такі аварії можуть бути причиною тяжкого травматизму. Адміністрація зобов’язана забезпечувати систематичний нагляд за станом канатів в процесі експлуатації кранів.
Як здійснюється огляд і браковка канатів?
Огляд канатів, що використовуються на кранах, здійснюється при кожному технічному огляді, а також, у строки, встановлені адміністрацією (раз на 10 днів).
Небезпечний знос сталевих дротових канатів визначають за кількістю обірваних дротин на кроці звивання.
Кроком звивання називається довжина каната, на протязі якої пасмо робить повне обертання навколо осі. Для виявлення небезпечного зносу ретельно оглядають весь канат. У тому місці, де виявлено найбільшу кількість обірваних дротин, відмічають крок звивання. Для цього на поверхню одного пасма наносять мітку "а" крейдою. Від цієї мітки в сторону найбільшого зносу відраховують стільки пасом, скільки їх є в перерізі каната, і ставлять другу мітку "б". Відстань між мітками і є кроком звивання.
На відміченому кроці звивання підраховують число обривів і порівнюють їх з нормативними даними. Для канатів одностороннього звивання у всіх випадках число обривів при вибраковці приймається у два рази меншим, ніж для канатів хрестового звивання.
Канат має бути також забракованим при зносі або корозії дротин, що досягає 40 % і більше їх початкового діаметра.
При установці нового каната замість зношеного, особа, що відповідає за справне утримання крана, зобов’язана перевірити правильність запасування і надійності кріплення каната, а також здійснити обтяжку канатів робочим вантажем.
Який порядок допуску працюючих до управління кранами?
Який порядок допуску робітників до стропування вантажів?
Який порядок використання кранів для виконання будівельно-монтажних робіт (БМР)?
Як виконуються схеми установки і прив’язки крапів до споруд?
Які загальні вимоги до безпечного переміщення вантажів кранами?
Які заходи мають застосовуватися для запобігання перевантаження кранів?
При яких температурах і силі вітру має бути припинена робота крана?
3.4. Безпека праці при застосуванні електричної енергії
3.4.1. Особливості електротравматизму