У газеті "Обзор" за 31 жовтня 2007 р. було опубліковано тест "Как планировать деловую карьеру" такого змісту.
Закінчіть речення так як вам найбільше подобається:
1. Найкращий спосіб змусити людей що-небудь робити - це... А - збільшити співробітникам зарплату;
В - доручити виконувати їм те, що вони вважають нездійсненним;
С - дещо їх покритикувати; Д - ставити їм палиці у колеса.
2. Справжній керівник.
А - по справжньому ризикує; В - ризикує, але дуже обережно; С - прикидається, що ризикує; Д - робить все всупереч іншим.
3. Кращі керівники зазвичай.
А - діють рішуче; той, хто хоче влади, повинен ловити момент; В - поводяться як дзеркало, дозволяючи іншим відображувати свою енергію;
С - вважаючи підлеглих своїми найкращими друзями, найбільш все турбуються про демократичність правління.
4. Щоб навчитися правильно керувати, необхідно багато часу і досвіду. Смішно уявити, що хто-небудь зразу ж зможе розумно і самостійно керувати людьми.
А - як не жаль, але це факт; В - загалом невірно; С - невірно.
5. Спосіб підкорення працівників - це ... А - ігнорування їх позицій;
В - холодний розрахунок;
С - використання ганебних фактів з їх життя.
6. Досвідчений керівник досягає успіху лише тому, що повністю зосереджується на кінцевому результаті...
А - вірно; В - невірно.
7. Позначте правильні твердження літерою "П", а неправильні - "Н".
А - гарний керівник не слухає і не підкоряється силі; В - керівник не повинен приймати критику про свій стиль керівництва;
С - більшість керівників не помічає характерних для себе помилок;
Д - на зборах шеф не повинен м'ятися або пробувати змусити людей мовчати;
Е - привабливість керівника не залежить від його зовнішнього вигляду.
8. Найгірший з керівників - це... А - я;
В - тиха, непомітна людина; С - той, хто не викликає довіри.
Ключ до тесту
1-А; 2-В; 3-С; 4-С; 5-А; 6-А; 7-Зараховуються лише відповіді, позначені літерою "Н"; 8 - С. За кожну правильну відповідь нараховується 10 очок.
Результати
o 60-80 очок. Ви - блискучий керівник, матеріально забезпечені і незалежні, рішучі, але інколи необачні і дещо занудливі. Ви вмієте виявити і розкрити кращі якості в інших. Ваші підлеглі Вас люблять і підуть за вами на край світу.
o 20-50 очок. Ви сильні та інтелігентні, але однаково добре почуваєтеся і як керівник, і як підлеглий. Оточуючі цінують ваші оригінальні ідеї і ви часто, та й небезпідставно, виявляєте себе у центрі подій. Вам не хочеться нести відповідальність за чужі успіхи та невдачі, але якщо вам доводиться покомандувати, то ви робите це відмінно. o Менше 20 очок. Вам краще поволі й самотньо просуватися вперед або працювати "під крилом" тактовного і досвідченого керівника. Постійні сутички з чужими бажаннями і проблемами обтяжують і дратують вас. Ви - надійний підлеглий, але керувати не любите і не вмієте.
7.1.4. Коучинг, менторинг, секондмент
Коучинг є новим психологічним підходом. Він допомагає розставити прфесійні цілі та пріоритети. Слово має англійське походження (coach - тренер, інструктор, репетитор). Коучинг виник у Великій Британії у 70-х роках ХХ століття. В Україні він з'явився на початку ХХІ століття. Коучинг - один з видів бізнес - тренінгів та тренінгів з особистого зростання.
За допомогою цього психологічного підходу можна впродовж короткого проміжку часу розкрити потенціал працівника чи цілої організації та підвищити ефективність роботи.
Коучинг поєднує бізнес - консультування, логіку, психологію і менеджмент. Коучинг має риси, схожі з наставництвом. Вирізняється тим, що передбачає більше самостійної роботи самого клієнта. Діє за принципом: "Я сам знайду вихід із ситуації, що склалася". Завдання коуча (наставника) полягає у тому, щоб спрямовувати курсанта, але не вирішувати за нього, що йому потрібно робити. Коуч не надає готових практичних порад та готових способів розв'язання завдання. Нерідко коуч не є професіоналом у певній галузі. Функція коуча полягає у тому, щоб підштовхнути клієнта до потрібних ідей та усвідомлення тих кроків, яких клієнт має вжити для досягнення своєї цілі.
Вважається - найкращою є ситуація, коли клієнт приходить до коуча з проблемою, а йде від нього з розумінням того, що розв'язав її самостійно.
За коучингу клієнту не нав'язуються зі сторони ідеї та рішення. Коуч допомагає працівникові самостійно виявити пріоритети та скласти конкретний план дій. Заняття з коучингу спрямовані на розв'язання конкретного завдання чи проблеми клієнта. Тренер не нав'язує свої погляди, а підштовхує клієнтів до корисних їм думок.
Головний інструмент - постановка запитань. Коучинг буває індивідуальним і консультативним (це тоді, коли коучем є спеціальний тренер, що допомагає клієнту впоратися з труднощами). Можна також професійно вивчитися на коуча.
Коучинг активно вивчають менеджери, бізнесмени, працівники сфери продаж та інші працівники, що зацікавлені у тому, щоб знайти лад у своїх професійних цілях.
Зазвичай заняття з коучем відбуваються в індивідуальному режимі. Коучинг, зокрема, викликає інтерес у звільнюваних керівників вищої та середньої ланки. Завдання коуча полягає у тому, щоб встановити контакт з таким клієнтом, завоювати його довіру та "розговорити" клієнта з метою вирішення його проблем. Клієнт отримує рекомендації про напрями свого удосконалення. Наприклад, про те чи доцільно серйозно думати про зміну сфери діяльності чи залишатися у тій же сфері та перейти у іншу компанію на посаду, що сплачується вище.
Станом на початок літа 2009 року вартість разової консультації коуча коливалася від 100 до 1000 доларів.
Тривалість занять складала від 1 до 30 годин. Пересічно один тренінг тривав 8 годин. Тривалість разової консультації була від однієї години.
На початок літа 2009 р. у Києві заняття з коучингу проводили:
o ТМІ Україна (499-56-47);
o Український центр формування стратегічних перспектив
(067) 629-17-10);
o Центр коучингових рішень (067) 403-23-11);
o Тренінг - центр "Golden Staff" (234-09-94, 234-35-58). Переходимо до менторингу.
Менторинг - це своєрідний бізнес - тренінг. Існує чимало точок зору щодо визначення менторингу. В англійській мові слово "mentor" означає: наставник, керівник, вихователь. Традиційно менторинг визначається як діяльність, яку виконує одна людина щодо іншої з метою допомогти їй ефективніше виконувати роботу і будувати кар'єру. Ментор - це, зазвичай, досвідченіший співробітник. Він, залежно від обставин, використовує різноманітні методи, зокрема, коучинг, тренінги, обговорення, консультуваня тощо.
Люди старшого покоління пам'ятають, що за радянських часів наставництво було досить поширеним явищем.
Кажуть, що не завжди вдається провести чітку межу між, з одного боку, менторингом, а з іншого, - коучингом, тренінгом та іншими спорідненими методиками. Все ж таки різниця між ними є. Зі співробітником тренер, коуч або консультант працюють у досить чітко позначених часових межах. Ментор же спілкується зі своїм підопічним тривалий час. Початок і кінець їх спілкування не завжди чітко окреслені у часі.
У вітчизняній літературі наставництво розуміють як відносини партнерства між досвідченішим працівником і менш досвідченим його колегою. Такі відносини, якщо й не панібратські, то в усякому разі, значною мірою товариські, дружні. Менторинг вважається більш жорстким і авторитарнішим типом взаємин. Недарма ж, наприклад, кажуть "менторський тон". Це - тон, яким говорить старша за віком та/чи соціальним статусом людина з іншою, підлеглою. Менторський тон не допускає заперечень.
Далі мова піде про секондмент.
Секодмент, очевидно, не є абсолютно новим явищем, хоч далеко не у всіх англомовних словниках вдається знайти це слово. Його можна тлумачити як тимчасове прикріплення співробітника для роботи в іншому структурному підрозділі організації чи компанії або ж в іншій організації (компанії). Зазвичай, тривалість секонд-мента не перевищує одного року. Поняття можна перекласти і як "стажування".
Секондмент знайшов найбільше поширення у великих компаніях. Не виключено, що майбутньому він може охопити і середній та малий бізнес.
Стажуванням у нас найчастіше називають початкову трудову діяльність взагалі, або початкову діяльність за новою професією. Наприклад, стажистом водія тролейбуса може бути молода людина, яка досі ніде не працювала. Цим стажистом може бути і людина, яка вже десь кимось працювала, але захотіла пересісти за кермо тролейбуса.
Існує чимало чинників чому компанії направляють своїх співробітників на стажування до інших партнерів. Навіть прямі конкуренти не лише між собою борються, а й співробітничають. Є маса напрямів бізнесової діяльності, де конкуренції між конкретними фірмами немає, але де існує необхідність у їх співпраці. У цьому динамічному світі існують широкі можливості для того, щоб пізнати щось нове, яке принесе користь як працівнику, так і його роботодавцеві.
Практика свідчить про те, що існують різні облаштунки з виплатою зарплати стажисту. Її, залежно від конкретних обставин, може сплачувати компанія, що направила працівника на стажування, чи фірма, яка його прийняла. Може бути і змішана чи якась інша система виплати зарплати.
Якщо ви бачите фахівця, який дає поради іншій людині, то такий фахівець не є коучем, а є консультантом. Коучинг - це не консультування. Коуч - це той тренер (чи інструктор), який ставить клієнту правильні запитання і підштовхує його до того, щоб клієнт народив власну ідею чи рішення. Професіоналізм коуча і полягає саме в тому, що він знає які потрібно ставити запитання, щоб спонукати клієнта до пошуку власних правильних рішень.
Це той випадок, про який кажуть: "Яке запитання, - така й відповідь".
Отже, за коучинга є коуч і клієнт, а за менторинга - ментор (наставник) і підопічний, за секондмента - тимчасові колеги.
Далі подаємо порівняльну таблицю цих трьох понять, які прийшли і в найкращу країну світу. Зрозуміло, що нею є Україна. Ця таблиця публікувалася у газеті "Обзор" у її номері за 23.09.2008 року. Для більшої чіткості та зручності таблицю дещо модифіковано.
Ознака | Коучинг | Менторинг | Секондмент |
Хто навчає | коуч (тренер); може бути співробітником компанії роботодавця чи іншою особою | ментор (наставник); співробітник компанії-роботодавця | тимчасоі колеги |
Для чого | це - робота коуча | добровільне бажання ментора або доручення про це керівництва | щоб була користь від тимчасового співробітника |
Що одержує | гроші | моральне вдоволення і власний розвиток | додаткова робоча сила |
Хто платить | працедавець клієнта | ніхто | працедавець, рідше приймаюча компанія |
Тривалість | від 1-2 днів (тренінги, семінари) до кількох тижнів (корпоративний центр навчання) | випробувальний термін, інколи - довше | від одного дня до одного року |
Місце | в компанії - роботодавцеві чи в іншому місці | в компанії - роботодавцеві | в іншому підрозділі компанії - роботодавця чи в іншій компанії |
Кількість | один коуч на одного чи кількох клієнтів | як правило, один ментор на одного підопічного | багато вчителів на одного учня |
7.2. План кар'єри
7.2.1. Поради новачку
7.2.2. Випробувальний термін
7.2.3. Співробітник стає начальником
7.2.4. Кар'єрна криза
7.2.5. Кар'єра у кризові часи
7.2.6. Відновлення кар'єрного просування
7.2.7. Офісна "Попелюшка"
7.2.8. Досвід - професія - кар'єра