До нього нині часто вдаються роботодавці. Випробувальний термін був ще й за радянських часів.
Випробувальний термін доцільно успішно пройти.
Згідно із трудовим законодавством України, тривалість випробувального терміну не може зазвичай перевищувати три місяці. Довший термін передбачено лише для тих, хто претендує на керівні посади. Їх випробувальний термін триває до півроку.
Під час випробувального терміну новачку слід бути готовим до різноманітних перевірок. Новачок має довести, що компанія не помилилася, взявши його на роботу. Новому співробітнику слід переконати - те, що він писав у резюме та повідомляв на співбесіді, відповідає дійсності.
Слід спокійно ставитися до того, що вас будуть перевантажувати роботою. Це - один з прийомів випробувань того на що здатний початківець.
Можуть випробовувати ще й тим, що новому працівнику не даватимуть завдань. Начальство дивитиметься чи буде новачок "бити байдики" чи ж сам запропонує щось виконати на користь фірми. Ініціатива - ціниться. Її варто виявляти з перших же днів працевлаштування.
Будьте готові і до перевірки ваших особистісних якостей. Заради збереження репутації не слід піддаватися на жодні провокації.
Недоречно соромитися запитувати. Завжди краще вточнити і зробити правильно, ніж щось не зовсім зрозуміле виконувати, а потім виправляти помилки. Радять і таке - десь після середини випробувального терміну слід запитувати менше і більше працювати самостійно.
Адаптація - непроста справа. Навіть кваліфіковані і сильні за характером люди далеко не завжди почуваються комфортно на новому місці. Це подібно тому як багато людей певний час не можуть спати не на своєму ліжку. Слід пам'ятати, що головним способом адаптації є спілкування. У колектив слід вписуватися грамотно і ввічливо. Доцільно збагнути усталені у колективі правила поведінки та дотримуватися їх. Якщо впродовж першої години роботи ще не збагнули як слід звертатися до колег, то доцільно вживати займенник "ви".
Вдалим способом встановлення контактів вважається похід на обід. Психологи не рекомендують бути занадто відвертим щодо себе. Не можна і настирливо випитувати відомості про інших. Слід уникати категоричних висловлювань про людей. Краще за все не давати оцінки нікому. Недоречно скаржитися і на перевантаженість роботою та масу справ, з якими слід впоратися. Всім важко, або ж так всі думають.
Пам'ятайте, що завжди цінуються справжній професіоналізм, висока працездатність та вихованість.
Слід також мати на увазі, що під час випробувального терміну не лише фірма випробовує вас, але й ви випробовуєте її. Новачок має можливість вирішити, чи влаштовує його подальша робота у цій компанії. Якщо ви вирішили перервати випробувальний термін, то про це слід за три дні письмово повідомити керівництво компанії та вказати причину. Яку саме причину - про це рецепти, що готові на всі випадки життя, - відсутні.
Підказкою може слугувати давній крилатий вислів - "Только глупые люди пьют без повода. Умный же человек всегда найдет причину!".
7.2.3. Співробітник стає начальником
Далі мова піде про те, як вести себе з колегами, які блискавично перетворилися у підлеглих, бо один з колег став начальником. Такі перетворення були, є і будуть. Слід пам'ятати, що просування по службовій драбині одного з членів колективу може не викликати ентузіазму у інших. Мабуть у більшості випадків колективу легше сприйняти нову людину зі сторони, яка призначається начальником, ніж сприйняти у ролі начальника одного зі своїх співробітників. Фахівці рекомендують бути дуже обережним, щоб підвищення по службі не перетворилося у кошмар. Не так просто бути начальником у колективі, що складається з людей, які ще вчора були рівними по статусу і, навіть, зарплаті.
На новопризначеного начальника чатують дві небезпеки. Перше - це зловживання владою. Інколи цю небезпеку називають ще "зірковою хворобою". Такі люди, сповнені заповзятості, намагаються зміцнити свій авторитет всіма доступними способами. Діють за принципом: "Я начальник, ти - дурень, ти - начальник, я - дурень". Внаслідок такого підходу у колективі погіршується ділова атмосфера. Люди ображаються і стають дратівливими. Робота саботується або ж виконується за принципом "страйку по-італійськи". Продуктивність праці знижується. Вище поставлене керівництво незадоволене. Неминуче настають "оргвисновки". Їх пасьянс може бути різноманітним.
Друга небезпека - це лібералізм новопризначеного начальника. У цьому випадку начальник, боячись втратити сприятливе ставлення до себе колег, не змінює дружній стиль спілкування. Внаслідок цього втрачає контроль над управлінням.
Обидва шляхи є шкідливими. Виникає одвічне питання: "Що робити?". Фахівці радять поступово дистанціюватися від колег і переводити спілкування на рейки вирішення виробничих питань. Дистанціюватися потрібно обережно. Спішити - не потрібно. Якщо дистанціюватися буде занадто швидким, то це може викликати незадоволення або, навіть, ворожнечу підлеглих. Якщо дис-танціюватися занадто повільно, то підлеглі цього можуть і не помітити. Сигнал про те, що дистанціювання почалося, має бути чітким і однозначним. Підлеглі це зрозуміють і, в свою чергу, теж будуть дистанціюватися. В особистому спілкуванні краще за все залишатися на тих же позиціях, що були раніше. У жодному випадку не рекомендують у спілкуванні переходити на робочий тон. Поступове і чітке дистанціювання допоможе уникнути напруги у взаєминах з членами колективу і сприятиме виконанню завдань, що стоять перед колективом.
Кажуть, що потрібен певний ритуал вступу на посаду. Такий ритуал має виконати роль межі між часом, коли людина була просто членом колективу і тим часом, коли вона стала начальником. Немає назавжди встановлених форм "коронування". Форма залежить від звичок і традицій, які склалися у фірмі. Доречно, щоб нового керівника представив колективу хтось з керівництва компанії чи організації.
Заступаючи на посаду, потрібно синхронізувати очікування начальника з очікуванням членів його команди. Доцільно зустрітися з кожним колегою та поговорити про його роль, відповідальність і плани. Зокрема, потрібно розповісти як новопризначений начальник планує вести свою діяльність, управляти командою, як будуть ухвалюватися рішення та розв'язуватися конфлікти.
Нові менеджери часто недооцінюють значення "групи підтримки". Наявність такої групи буде у нагоді. У складі групи можуть бути друзі та знайомі. Спираючись на групу, є шанси наробити менше помилок. Помилки не слід вважати катастрофою. Від помилок не застрахований ніхто. Помилки найчастіше трапляються у перші місяці роботи на новій посаді. У подальшому, як правило, помилок припускаються рідше. Гарний керівник, зазвичай, вміє поратися з кількома справами одночасно.
7.2.5. Кар'єра у кризові часи
7.2.6. Відновлення кар'єрного просування
7.2.7. Офісна "Попелюшка"
7.2.8. Досвід - професія - кар'єра
7.2.9. Сумісництво
7.2.10. Релокація
7.2.11. Дауншифтинг
7.2.12. Літуни і кар'єра
7.2.13. Завади на шляху кар'єри