ТЕСТИ
Тестова методика "Чи є у вас здібності стати керівником"
Говорять, що поганий той солдат, який не мріє стати генералом. Але перш ніж претендувати на керівну посаду, непогано було б перевірити, чи масте ви необхідні якості.
Прочитавши запитання, оберіть ту відповідь, яка найбільше відповідає вашим звичкам і характеру. Потім, користуючись таблицею-ключем, підрахуйте суму набраних балів і прочитайте інтерпретацію.
1. Уявіть собі, що із завтрашнього дня ви керуватимете великим колективом працівників, які старші від вас за віком. Чого в такому випадку ви найбільше побоюєтесь:
а) що можете бути менш поінформованими в суті справи, ніж вони;
б) що вони будуть заперечувати вас і прийняті вами рішення;
в) що не вдасться виконати роботу на тому рівні, як би вам хотілося?
2. Якщо в якійсь справі вас спіткає велика невдача, то ви:
а) намагаєтеся заспокоїтись, ігноруючи нею, вважаючи те, що трапилося, незначним і підете розвіятися, наприклад, на концерт;
б) починаєте гарячково думати, чи не можна звалити вину на когось іншого чи, в крайньому випадку, на об'єктивні умови;
в) аналізуєте причини невдачі, оцінюючи, в чому був ваш особистий промах чи як виправити справу;
г) відчуєте відчай, впадете в депресію, у вас "опустяться руки".
З.Які з наведених якостей вам підходять найбільше:
а) скромний, комунікабельний, вразливий, добродушний, повільний, слухняний;
б) привітний, наполегливий, енергійний, винахідливий, вимогливий, рішучий;
в) роботящий, впевнений у собі, стриманий, старанний, логічний, виконавець?
4. Ви вважаєте, що більшість людей:
а) люблять працювати добре і старанно;
б) добросовісно ставляться до роботи тільки тоді, коли їхня праця відповідно оплачується;
в) вважають роботу необхідністю і не більше.
5. Керівник повинен нести відповідальність за:
а) підтримання хорошого настрою в колективі (тоді з роботою не буде проблем);
б) відмінне і своєчасне виконання завдань (будуть задоволені і керівники, і підлеглі).
6. Уявіть собі, що ви є керівником колективу і повинні протягом тижня надати вищому керівництву план деяких робіт. Як ви вчините:
а) складете план проекту, доповісте про нього керівництву і попросите виправити, якщо щось не так;
б) вислухаєте думку підлеглих, спеціалістів, після чого складете план, приймаючи тільки ті з пропозицій, які збігаються з вашою точкою зору;
в) доручите скласти проект плану підлеглим і не станете вносити в нього ніяких значимих поправок, пославши для узгодження у вищу інстанцію свого заступника чи іншого компетентного працівника;
г) проект плану розробите разом зі спеціалістами, після чого подасте план керівництву, відстоюючи його положення?
7.Як на ваш погляд, найкращих результатів досягає той керівник, який:
а) уважно слідкує, щоб всі підлеглі точно виконували свої функції і завдання;
б) долучає підлеглих до вирішення спільних завдань, керуючись принципом "Довіряй, але перевіряй";
в) піклується про роботу, та за метушнею справ не забуває про тих, хто її виконує?
8. Працюючи в колективі, чи вважаєте ви відповідальність за свою особисту роботу рівнозначною відповідальності за результати роботи всього колективу в цілому:
а) так;
б) ні?
9. Ваша думка чи вчинок сприйнятий іншими критично. Як ви будете поводитись:
а) не будете піддаватися моментній записній реакції і не будете поспішати заперечувати, а тверезо зважите всі "за" і "проти";
б) не спасуєте, а спробуєте довести переваги своєї думки, позиції;
в) через запальність характеру не зможете сховати прикрість, і, можливо, образитеся й розгніваєтесь;
г) промовчите, але поглядів своїх не зміните і будете поводитись як і до того?
10. Що краще вирішує виховну мету і приносить найбільший успіх:
а)заохочення; б) покарання?
11. Ви хотіли б:
а) щоб інші бачили в вас хорошого друга;
б) щоб ніхто не сумнівався в вашій чесності та рішучості надати допомогу в необхідний момент;
в) відчувати захоплення навколишніх вашими якостями?
12. Чи любите ви приймати самостійні рішення:
а) так;
б) ні?
13. Якщо вам необхідно прийняти важливе рішення чи зробити висновок з того чи іншого відповідального питання, то ви:
а) намагаєтеся зробити це невідкладно, і, зробивши, не повертаєтесь до цієї справи;
б) робите це швидко, але потім довго мучитеся сумнівами ("чи не краще це було б зробити по-іншому");
в) намагаєтеся не робити ніяких кроків якомога довше.
Таблиця-ключ інтерпретація результатів
1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
А | 0 | 2 | 0 | 6 | 3 | 3 | 6 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 6 |
Б | 2 | 0 | 3 | 2 | 5 | 0 | 0 | 6 | 6 | 0 | 5 | 0 | 3 |
В | 4 | 6 | 2 | 0 | - | 1 | - | 4 | 4 | - | - | - | - |
Г | 0 | - | - | 6 | - | - | - | - | - | - |
Понад 40 балів. У вас багато шансів стати хорошим керівником із сучасним стилем поведінки. Ви вірите в людей, їх знання та добрі якості, вимогливі до себе і своїх колег. Не будете терпіти в своєму колективі лінивих, не здобуватимете дешевий авторитет. Для старанних підлеглих будете не тільки керівником, а й хорошим товаришем, який у складних ситуаціях зробить усе можливе для надання допомоги словом і ділом.
10—40 балів. Ви могли б керувати певними об'єктами і роботами, але нерідко зустрічалися б із труднощами (і тим частіше, чим менше балів набрали). Прагнули б бути опікуном для своїх підлеглих, але іноді зривали б на них свій поганий настрій чи гнів; надавали б їм допомогу і давали б їм різні поради, не дивлячись на те, чи с в цьому потреба.
Менше ніж 10 балів. У вас мало шансів досягнути успіху в ролі керівника. Хіба що у вас вистачить сили волі переглянути свої погляди і відмовитися від закоренілих звичок. Насамперед необхідно мати віру в себе і людей.
Тестова методика "Чи вмієте ви слухати?"
Позначте ситуації, які викликають у вас невдоволення, роздратування, досаду при розмові з будь-якою людиною (другом, колегою, керівником чи випадковим співрозмовником).
1. Співрозмовник не дає мені можливості висловитись, постійно перериває мене під час розмови.
2. Співрозмовник ніколи не дивиться на мене під час розмови.
3. Співрозмовник постійно метушиться: олівець і папір його цікавлять більше, ніж слова.
4. Співрозмовник ніколи не посміхається.
5. Співрозмовник завжди відповідає лише питаннями і коментарями.
6. Співрозмовник прагне заперечувати мені.
7. Співрозмовник вкладає в мої слова інший зміст.
8. На мої запитання співрозмовник виставляє контрзапитання.
9. Іноді співрозмовник перепитує мене, роблячи вигляд, що не почув.
10. Співрозмовник, не дослухавши до кінця, перебиває лише тільки для того, щоб згодитися.
11. Співрозмовник під час спілкування зосереджено займається іншими справами і я твердо впевнений, що він при цьому неуважний.
12. Співрозмовник робить висновки за мене.
13. Співрозмовник завжди намагається вставити слово в мою доповідь.
14. Співрозмовник дивиться на мене уважно, не кліпаючи.
15. Співрозмовник дивиться на мене, ніби оцінюючи. Це тривожить.
16. Коли я пропоную щось нове, співрозмовник говорить, що він думає те саме.
17. Співрозмовник переграє, показуючи, що цікавиться бесідою, дуже часто киває головою, ахає і підказує.
18. Коли я говорю про серйозне, співрозмовник уставляє смішні історії, анекдоти.
19. Співрозмовник часто дивиться на годинник під час розмови.
20. Співрозмовник вимагає, щоб усі погоджувалися з ним. Будь-які його висловлювання підтверджуються запитаннями "Ви також так думаєте?" або "Чи ви не згодні?"
Підрахуйте кількість ситуацій, які викликають у вас досаду і роздратування.
14—20. Ви поганий співрозмовник і вам необхідно ретельно працювати над собою і вчитися слухати.
8—19. Для вас характерні деякі недоліки, ви критично ставитеся до висловлювань, але вам не вистачає деяких властивостей хорошого співрозмовника. Уникайте передчасних висновків, не загострюйте уваги на манерах говорити, не прикидайтесь, шукайте прихований зміст висловлювання, не монополізуйте розмову.
2—7. Ви хороший співрозмовник. Але іноді повністю співрозмовника не розумієте. Ввічливо повторюйте його висловлювання, дайте йому час висловити думку повністю, пристосовуйте свій темп міркування і мови до його мови і можете бути впевнені, що спілкуватися з вами буде ще приємніше.
1—2. Ви відмінний співрозмовник. Ви вмісте слухати. Ваш стиль спілкування може стати прикладом до оточуючих.
Тестова методика "Чи володієте ви аудиторією?"
Усі, кому доводиться виступати перед аудиторією, повинні мати свій спосіб спілкування зі слухачами. їх можна розділити на дві великі групи. Представники першої підкоряють аудиторію собі. Звичайно, вони враховують її безпосередню реакцію, але вважають за краще тримати "віжки" правління у своїх руках. Не допускають вільної поведінки та виступів. Назвемо цей стиль "авторитарним".
Представники другої групи певним чином самі підкоряються аудиторії. Вони володіють більш різноманітним вибором варіантів поведінки на трибуні, спілкування, виголошення промови. Орієнтуючись на реакцію аудиторії, мають більш гнучку, "особисту" манеру спілкування. Назвемо цей тип "демократичним".
Обидва стилі мають свої переваги та недоліки. Повна незалежність від аудиторії може зробити виступаючого нечутливим до інтересів слухачів. А прагнення орієнтуватися в усьому на аудиторію може призвести до втрати авторитету і ефекту від виступу. Ви повинні самі вибрати необхідний тип спілкування залежно від свого темпераменту, характеру, індивідуальних якостей. Але знання того, до якої групи ви належите, дає можливість уникнути крайнощів. Ви можете визначити це, відповівши "так" чи "ні" на наведені питання.
1. Чи потрібна вам ретельна підготовка до кожного виступу залежно від характеру аудиторії, навіть якщо ви не раз виступали на цю тему?
2. Чи відчуваєте ви себе після кожного виступу "вичавленим", з різким падінням працездатності?
3. Чи хвилюєтеся ви перед виходом на кафедру чи трибуну настільки, що повинні "пересилити" себе?
4. Чи завжди однаково ви починаєте виступ?
5. Чи приходите задовго до виступу?
6. Чи потрібно вам три-п'ять хвилин, щоб установити перший контакт з аудиторією і змусити уважно вас слухати?
7. Чи прагнете ви говорити за чітко встановленим планом?
8. Чи любите ви рухатися під час виступу?
9. Чи відповідаєте ви на записки із запитаннями в міру їхнього надходження, не групуючи?
10. Чи встигаєте ви під час виступу пожартувати? Якщо ви відповіли однозначно на всі запитання, то ви маєте індивідуальний стиль.
Позитивні відповіді на запитання 1,4, 5, 6, 7, 9 і негативні — на інші свідчать про те, що ви належите до авторитарного типу.
Якщо відповіді розподілилися навпаки — до демократичного. Якщо ви відповіли "ні" на запитання 2, 3, 5, значить у вас сильний тип нервової системи. Відповідь "ні" на запитання 1, 4, 6, 10 говорить про рухливість ваших емоцій.
ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА
ПЕРЕДМОВА
СТРУКТУРА, ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Розділ 1. ОСНОВНІ ЗАСАДИ ІННОВАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
1.1. Суть, мета інноваційного менеджменту
1.2. Поняття інновацій, їх вплив на економічну систему
Завдання та запитання для самоконтролю
Ситуація для аналізу
Тема 2. Інноваційна діяльність як об'єкт інноваційного менеджменту