Інноваційний менеджмент - Скрипко Т.О. - Завдання та запитання для самоконтролю

Завдання. Проаналізуйте подану далі схему трансформації нової ідеї у серійне виробництво (рис. 2.4). Поясніть, чому організації намагаються першими вийти на ринок із новим продуктом?

Модель трансформації нової ідеї у серійне виробництво

Рис. 2.4. Модель трансформації нової ідеї у серійне виробництво

1. Чи Ваш навчальний заклад бере участь у науково-дослідній діяльності? Якого спрямування? Якими є дослідження: фундаментальними чи прикладними? Охарактеризуйте докладно.

Цікаво знати, що...

Про інновації говорять чимало, але поняття є багатозначним, і тому дебати про чітке значення продовжуються*4. Хоча часто про інновації кажуть у контексті нових технологій, часто вони можуть навіть не охоплювати такі технології. Наприклад, свого часу концепція самообслуговування "Mc Donald's" була інноваційною, але не вміщувала новітніх розробок. Тому інновація — це винахід, який може бути лише частиною всього процесу, але не його суттю.

*4: {The Economist, October 11, 2007.}

Організація OECD визначає інновації як нові продукти, бізнес-процеси чи організаційні зміни, що створюють багатство або соціальний добробут. Р. Лайонс, топ-менеджер інвестиційного банку "Goldman Sachs", висловлюється ще точніше: "Інновація — це свіже мислення, яке створює додану вартість".

У чому інноваційність "Ікеа", шведського виробника меблів, чи "Southwest Airlines", одного з найдешевших та пай популярніших авіаперевізників СИТА? Перш за все, вони мають особливі бізнес-моделі, що, як підтверджує досвід, приносять значно більші прибутки, піж інновації продуктів чи окремих процесів. Нові бізнес-моделі можуть стати справжньою загрозою для великих, проте консервативних компаній.

Донедавна Китай вважали лише виробником дешевої неякісної продукції. Проте зараз усе більше стверджують про інновації у цьому регіоні. Китайські компанії запроваджують власні бізнес-моделі, які західним компаніям навіть важко зрозуміти, не те що втілювати.

Те саме відбувається і в Індії. Наприклад, індійська компанія "Tata" завдяки оптимізації виробництва випустила на внутрішньому ринку автомобіль за 2500 дол. і планує модернізувати продукт для експорту. Автомобілі такого ціпового сегмента можуть змінити величезну галузь автомобілебудування.

Процвітання Китаю та Індії ґрунтується на двох рушійних силах: глобалізація та поширення інформаційних технологій. По-перше, глобалізація сприяє тому, що Індія та Китай розвиваються як ринки споживання, забезпечують усе більшу пропозицію товарів на міжнародному ринку. По-друге, інформаційні технології поширюються за межі Інтернету і досягають практично всіх галузей. Наприклад, 90 % усіх нововведень в автомобілях BMW припадає на програмне забезпечення та комп'ютерну галузь. Як жартують самі менеджери компанії, машини BMW стали величезною мережею комп'ютерів. Схожі тенденції спостерігаються і в інших галузях, навіть у консервативному машинобудуванні. Технології мають шалений попит. І його починає задовольняти Азійський регіон. Більшість індійських та китайських інноваційних компаній невідомі, проте, на думку аналітиків, це питання часу. Наприклад, у тому ж Китаї лигає виробництвом мікрочіпів займаються 400 компаній. І вони розвиваються.

Кількість компаній збільшується завдяки тому, що зростає частка знань про створення товарів, а це, своєю чергою, знижує бар'єри для входження нових,компаній на ринок. Виробництво інтегрується та переміщується. Усе актуальнішим стає аутсорсинг, що теж знижує собівартість продукту а, відтак — зменшує бар'єри для входження на рипок. Наприклад, для запуску автомобілів Lexus компанія "Toyota" витратила кілька мільярдів доларів, тоді як нині автоконцерни на створення нових марок витрачають кількасот мільйонів. Це зниження навіть не па десятки відсотків, а на порядок.

Завдяки поширенню інформаційних технологій та низьким витратам у Азії життєвий цикл інновації скорочується. Інші країни не зможуть конкурувати з Китаєм чи Індією, якщо не навчаться продукувати інновації швидше і якісніше.

* * *

Часто можна почути думку, що інновація — це абсолютно нематеріальне, навіть магічне поняття. У деяких компаніях з'явилася посада — директор з інновацій, який виконує нікому не відому таємну справу. Але інновація — це не кількість патентів. Найбільш "плодюча" ділянка для цієї категорії — менеджмент.

Наприклад, "Google" ухвалила управлінське рішення: кожен працівник може 20 % робочого часу присвячувати не поточним проектам. Таким чином, компанія отримує багато ініціатив, і так виникла пошта Gmail. Проте цей потік ініціатив не контрольований, і саме керівництво компанії не може порахувати, наскільки вигідними є такі витрати часу. З іншого боку, компанія "General Electric" (GE), яка є еталоном застосування принципу "6 Сигма", стверджує про критичну важливість операційного менеджменту. У цій компанії щонайбільше 20 % зусиль витрачають на пошук ідеї, а 80 % — на якісну комерціалізацію.

Поки що створення інновацій — це не книга рецептів, але практика свідчить, що це не така уже й духовна матерія. Це як джаз-імпровізація — звичайно, є елемент креативності, але й є чіткий ритм.

Якщо аналізувати дві характеристики — створення та впровадження інновацій — то для багатьох компаній значно важливішою е друга складова. Адже ідеї можна купити на ринку, і спрямувати зусилля у практичний бік. У цьому перевага ОЕ: попи пе займаються серйозно відкриттями, проте знають, як па ідеї вартістю кілька десятків мільйонів заробити мільярди.


* * *

Нові продукти та послуги не обов'язково є результатом роботи людей у білих халатах з величезних лабораторій. Як свідчать тенденції, великі компанії, які вкладають чимало коштів у розробку і дослідження, далеко не завжди отримують значне збільшення доходів, прибутків чи виплат акціонерам. Справді непередбачуваними та проривними інноваціями займаються невеликі компанії, адже для гігантів це надто великі ризики. Тому часто інноваційні ідеї компанії не генерують — вони їх залучають ззовні. І це є велика перевага для розвитку, тому що тепер є можливість залучити усіх талановитих інноваторів до бізнесу, розвинути їхні ідеї. На рис. 2.5 представлено результати дослідження джерел інноваційних ідей (по горизонталі). Респонденти могли вибрати до трьох варіантів відповідей із переліку.

Раніше інновації створювали "еліти", нині над ними працює чимало людей у різних куточках світу. І компанії мають багато інноваторів на ринку, які прагнуть впровадження їхніх розробок. Такий перехід від величезних компаній до малих груп є позитивом для суспільства, оскільки ширше залучаються інноватори, сприяючи більшій динаміці розвитку, піж застосування традиційного людського чи фізичного капіталів. Основне завдання для компаній та країн — забезпечити цим підприємливим інноваторам можливість роботи.

Найважливіші джерела інноваційних ідей

Рис. 2.5. Найважливіші джерела інноваційних ідей

Цінцінатті (СНІЛ, Огайо) є доволі консервативним містом, де була заснована компанія "Procter&Gambler" ("P&G") – одна з найбільш традиційних компаній Америки. Останнім часом "P&G" змінила свій підхід до створення ідей і нових продуктів. Компанія запрошує до співпраці університети, постачальників та інноваторів з ринку. "P&G" пропонує їм частку доходу, і завдяки цьому частка ідей ззовні зросла з 20 До 50 %. Як заявляє компанія, цс є основною причиною зростання "P&G" на б % на рік, з 2001 по 2005 роки.

"IBM" — це інший приклад компанії, що схвалює залучення інновацій. Створивши Linux, відкриту мову програмування, "IBM" заявляє про товариство відкритих інновацій та виробляє більше патентів для "креативного суспільного користування", ніж для самих себе. Компанія настільки дотримується принципу відкритості, що здійснюють віртуальні "jam sessions", під час яких десятки тисяч співробітників обмінюються ідеями за схемою мозкового штурму.

Проте керівник підприємницького центру так реагує на заяви "IBM" як відкритої компанії: "Вони відкриті тільки на таких ринках, як програмне забезпечення, де їхні позиції пе такі вже й сильні. На ринку комп'ютерних комплектуючих, де вони є лідерами, "IBM" поводиться досить стримано".

Представник "Toyota" П. Рейнерт сміється, коли його запитують про відкриті інновації. Його компанія витрачає мільярди доларів на дослідження й оснащення фабрик. На його думку, це нерозумно — розкривати багатоденну роботу для загалу.

Палкі прихильники відкритих інновацій погоджуються з наявністю ризиків. Наприклад, нелегко працювати з інноваторами "ззовні" — вони не завжди звикли працювати в бізнес-середовищі. Але відкриті інновації також змушують компанії бути більш конкурентоспроможними. Комбінація абсолютно нових технологій і оновлений управлінський процес допомогли P&G знизити співвідношення неуспішних запусків продуктів із 8 з 10 до майже половини.

Успішність відкритої інновації залежить не тільки від того, що робить компанія, а й від того, як її сприймають на ринку. На думку Хала Сіркіса, фахівця "Boston Consulting Group", необхідно сприймати "P&G" і "IBM" не як абсолютно відкритих інноваторів, а як сигнали. У них чимало високо фахових експертів, які пропонують чудові ідеї. Ці компанії відкриті в тому розумінні, що вони обирають з величезної кількості ідей. Але тільки-но вони зрозуміли важливість ідеї, то повністю контролюють процес їхньої комерціалізації.

Незважаючи на всі небезпеки, деякі компанії успішно залучали споживачів до створення інновацій. Після дослідження специфіки дитячого конструктора для навчання LEGO датський виробник дитячих конструкторів запустив Mindstorms — спеціальний конструктор, що дозволяє дорослим створювати власних роботів та інші пристрої. Продукт був настільки популярним, що люди почали описувати па сайтах численні пристрої, які можна створити із цього конструктора, що сприяло появі ще більшої кількості нових пристроїв — інновацій — починаючи від нав'язливого будильника до безпілотного космічного апарата.

Експерти вважають, що краще звертати увагу на нових покупців або тих, які невдоволені. Оскільки постійно покупець може тільки поліпшити продукт, але це буде все та ж стара модель.

Співтовариство Інтернет-критиків з-поміж користувачі]) може навіть допомогти компанії швидко виокремити невдалі ідеї. Використання мереж відбувається в багатьох бізнесах. Наприклад, "GM" використовує мережу OnStar. Спочатку мережу використовували для забезпечення й термінового обслуговування водіїв, але споживачі прагнули більшого, тому "GM" почало впроваджувати інновації. Тепер за допомогою цієї системи водії можуть відстежити, чи нормально працює двигун, чи відкрити двері, якщо подій забув ключі в машині й навіть знайти найближче місце, де продають піцу.

Для бізнесу, що використовує відкриті й мережні інновації, неважливо, звідки беруться ідеї. Менеджери повинні сфокусуватися на цінностях, які ці ідеї забезпечують, а не на джерелах. Історія також підтверджує, що створили нові технології одні країни, а популяризували і комерціалізували їх — інші держави.


* * *

Звичайно, генерування ідей дається значно легше, ніж їх впровадження. І щоби гармонійно поєднати процес створення та реалізації інноваційних ідей, варто відбирати креатив. Треба визначити, від яких ідей відмовитися.

Сергій Брін, співзасновник "Google", сказав, що сила Силіконової Долини не в тому, що вона генерує найбільше успішних інновацій, — вона добре відбирає ідеї та якісно їх впроваджує.

Водночас, надзвичайно важливим с моніторинг ринку. Невдача "Polaroid" полягала у тому, що власники надто пізно зрозуміли значення цифрового фото, чи варто звертати увагу на ті продукти, які справді задовольняють бажання споживача, але коштують дуже дорого чи надто незручні у використанні. Як підтверджують приклади "Apple", "Ікса" чи "Southwest Airlines", вигідніше орієнтуватися не на невелику елітну категорію, а на широке коло споживачів, тоді значно збільшується рівень прибутків.

* * *

Торік венчурні капіталісти інвестували в європейський ринок 9 млрд. дол., а у ринок СІНА — 45 млрд. дол. Однією з причин такої різниці в цифрах є те, що в Європі відкрити підприємство коштує дорожче і триває довше. Звичайно, є приклади інноваційних країн Ірландії чи держав Скандинавії, але саме у цих регіонах час та кошти, потрібні для відкриття фірми, є нижчими, ніж у континентальній Європі.

Шумпетер писав про важливість процес створення інновацій. Він вказував, що для продукування інновацій потрібні особливі підприємці, які "руйнують старе та будують на його місці нове", тобто викопують "творче руйнування". І в цьому одна зі слабкостей Європи — чимало людей працює у великих компаніях, а не створює власні підприємства та не здійснює "творчого руйнування". Як підтверджує практика, розвиток світової економіки майже повністю відбувається за рахунок безлічі малих підприємств та часточки великих (як-от "GE", "Boeing", "ЗМ" тощо), які теж постійно займаються "реінкарнацією".

Конкурентна перевага СІНА — їх підприємці, і навряд чи якась інша перевага дасть змогу Штатам залишатися лідерами у створенні інновацій.

Ситуація з інноваціями в Європі багато в чому спричинена державним регулюванням, яке не демократизувало ринок інновацій. Основна проблема розвитку інновацій у країнах, що розвиваються, — надто велика бюрократія та державні перешкоди.

П. Ардолеба з "Monitor Group" вважає, що компанії, а не регіони, є конкурентними перевагами країни, тому завданням держави є забезпечення створення та розвитку багатьох конкурентоспроможних фірм. Найкраще рішення з боку державного правління — не заважати. Натомість, багато держав говорять про створення інноваційних регіон і в-клонів Силіконової долини. Ллє ця Долина була рішенням, насамперед, ринку, а по уряду з субсидіями. Субсидії розслабляють підприємці н, що спричиняє збитки національним економікам.

Водночас, "Nokia" підтверджує, що її успіх залежить не від державних субсидій, а від того, що після Другої світової війни Фінляндія відкрила кордони, відмінила політику протекціонізму та захисту національного споживача. Це вимагало від "Nokia" глобального мислення і конкуренції з міжнародними лідерами.

Л. Сегал, досліджуючи компанії у великих китайських містах, дійшов висновку, що малі компанії приватного сектора інноваційніші, ніж більші компанії, які субсидіюються державою. Навіть у Африці уже з'являються інноваційні підприємці, хоча, звичайно, цей регіон далеко не найсприятливіший. Компанії тут розвиваються дуже стрімко, адже нещодавно у них ще не було електрики, а сьогодні, завдяки глобалізації, Африка мас сонячні батареї. Стюарт Бренд, співзасновник "Global Business Network", стверджує: "Якщо Ви хочете побачити наступну хвилю споживчих інновацій, дивіться на хрущоби Південної Африки, а не на японських школярів".

Наразі лідерами у створенні та впроваджені інновацій є СІНА. Хоча інші країни створюють їм щоразу серйознішу конкуренцію, використовуючи чотири складові:

— покращення науки, інженерна та математична освіта;

— залучення високоосвічених іммігрантів; збільшення державних витрат па дослідження;

— податкові пільги.

Конкуренція все дужче загострюється. Китай та Індія пропонують інноваційні підходи до ведення бізнесу, а такі моделі скопіювати вкрай складно. Наприклад, коли "Toyota" почала випускати дуже якісні автомобілі, жодна компанія не могла досягнути такого самого рівня якості. Причина у тому, що концепція максимального покращення якості була закладена у самій культурі компанії. Тому такий підхід забезпечує найвищий рівень ефективності і мінімальні можливості для копіювання конкурентами.


Тема 3. Державна підтримка інноваційної діяльності
3.1. Інноваційність розвитку в умовах глобалізації
3.2. Інноваційний етап розвитку. України у стратегії економічних трансформацій
3.3. Проблеми інноваційного розвитку в Україні
Завдання та запитання для самоконтролю
Ситуація для аналізу
Тема 4. Організаційні форми інноваційної діяльності
4.1. Типи організаційних структур управління інноваціями на підприємстві
4.2. Управління науково-дослідними і конструкторськими роботами
4.3. Науково-технічне співробітництво
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru