План лекції
10.1. Дослідження компанії Нау/МcBer та Д. Маккліланда.
10.2. Диктаторський стиль.
10.3. Авторитетний стиль.
10.4. Партнерський стиль.
10.5. Демократичний стиль.
10.6. Зразковий стиль.
10.7. Наставницький стиль.
10.1. Дослідження компанії Нау/МсBer та Д. Маккліланда
Дослідження компанії Нау/МсBer, що опитала майже 4000 топ-менеджерів (їх вибрали з бази даних, у якій враховано понад 20 тисяч людин по всьому світу), виявило шість стилів керування, кожний з яких залежить від особливостей емоційного інтелекту конкретного керівника й впливає на робочий клімат у компанії, підрозділі або команді, а отже, і на фінансові показники діяльності. Але, мабуть, найважливіший результат дослідження такий: лідери, що домагаються кращих результатів, однаково добре володіють декількома стилями керування. Уявіть собі набір якихось управлінських стилів у вигляді комплекту ключок для гольфа в сумці професійного гравця. По ходу гри він інтуїтивно почуває, що потрібно зробити в конкретній ситуації, дістає потрібну ключку й наносить красивий і точний удар. Точно так діють і вмілі керівники.
Шість стилів керування (дослідження компанії Нау/МсBer):
1. Лідери - "диктатори" вимагають негайного виконання їх вказівок.
2. "Авторитетні" мобілізують маси на здійснення своїх ідей.
3. "Партнери" створюють атмосферу миру й згоди, установлюють дружні взаємини.
4. "Демократи" утягують усіх у процес роботи й домагаються єдності в поглядах.
5. "Зразковий стиль", лідери, що надають перевагу йому, показують підлеглим особистий приклад і чекають від них відмінної роботи й цілеспрямованості.
6. Лідери - "наставники" готують усіх до успіхів у найближчому майбутньому.
Напевно, переглянувши ці визначення, Ви згадали різних своїх колег і в якому-небудь з типів керівника упізнали й себе. Тепер завдяки дослідженню ми знаємо, як кожний із цих стилів впливає на виконання роботи та її результати, за яких обставин варто переходити з одного стилю на інший і від яких особливостей "емоційного інтелекту" лідера залежить стиль його керівництва.
Минуло більше десяти років з того часу, як уперше було виявлено зв'язок між специфікою "емоційного інтелекту" і результативністю бізнесу.
Покійний Дейвід Маккліланд, відомий психолог з Гарвардського університету, вважав, що лідери з розвиненим "емоційним інтелектом" набагато ефективніше керують компаніями, ніж люди без таких здібностей. Наприклад, Маккліланд, вивчаючи роботу керівників глобальної компанії, що виробляє напої й продукти харчування, з'ясував, що 87% керівників з високим "емоційним інтелектом" перебувають у верхній третині списку людей, висунутих на премію за досягнення року, а їхні підрозділи в середньому перевиконували плани по збільшенню доходів на 15-20%. Інші ж топ-менеджери лише зрідка відзначалися як видатні працівники у відповідних річних оглядах, а їхні підрозділи, як правило, відставали від лідерів майже на 20%.
Завданням дослідження було скласти детальне уявлення про зв'язки між лідерством та "емоційним інтелектом", кліматом у компанії та її ефективністю. Команда експертів Нау/МеBer вивчала бази даних і роботу тисяч топ-менеджерів, звертаючи увагу на особливості їхнього поводження й впливу на обстановку в різних ситуаціях: при спілкуванні із прямими підлеглими, керуванні перетвореннями та змінами, у кризових ситуаціях. Наприклад, чи вміє лідер тримати себе в руках, спілкуватися, співпереживати?
Терміном "клімат" - уперше його визначили психологи Джордж Літ-він і Річард Стрінгер, а потім уточнив Маккліланд із колегами - описуються шість основних факторів, що впливають на навколишнє середовище в будь-якій організації. Йдеться про гнучкість, тобто про те, наскільки вільно почувають себе співробітники, щоб проявляти ініціативу й впроваджувати інновації, про їхню відповідальність стосовно організації, про відчуття того, що їхня робота справедливо оцінюється й винагороджується, про ясності розуміння завдань, що стоять перед компанією, та її цінностей, про їхню відданість загальній меті організації й про рівень установлюваних стандартів.
Найкращих фінансових результатів домагалися лідери, чий стиль керівництва позитивно позначався на кліматі. І хоча ефективність діяльності багато в чому визначається також економічними умовами й конкурентною ситуацією, принаймні на одну, третину вона залежить від клімату в самій організації. А це занадто велика величина, щоб її ігнорувати.
Лише чотири із шести стилів лідерства позитивно впливають на клімат і результати діяльності компаній. Розглянемо кожний із цих стилів докладніше.
10.3. Авторитетний стиль
10.4. Партнерський стиль
10.5. Демократичний стиль
10.6. Зразковий стиль
10.7. Наставницький стиль
Тема 11. Концепції ситуаційного лідерства та ситуаційних стилів управління
11.1. Теорії лідерства вчених-біхевіористів
11.2. Ситуаційна теорія Фідлера
11.3. Порівняльна характеристика ситуаційних моделей