Питання для самостійного вивчення
Інтегровані підходи до управління: процесний; системний та ситуаційний підходи до управління.
Теми рефератів
1. Характеристика прийомів ефективного групового управління.
2. Особливості правового забезпечення управління організацією в Україні.
3. Характеристика концепцій життєвого циклу організації.
4. Методи оцінювання впливу факторів зовнішнього середовища на діяльність організації.
5. Сутність, види та потенційні наслідки синергії.
Запитання та завдання для самоконтролю
1. Що вивчає менеджмент? Які причини виникнення менеджменту як теорії та практики?
2. Поясніть співвідношення понять "менеджер", "підприємець" і "спеціаліст".
3. Охарактеризуйте напрями розвитку управлінської думки в XX ст.
4. У чому полягає сутність сучасної науки "Менеджмент"? Який внесок у неї зробили різні школи?
5. Визначте ключові моменти сучасної системи поглядів на менеджмент.
Питання до семінарського заняття
1. Сутність значення менеджменту.
2. Історія розвитку менеджменту.
3. Організації як об'єкти управління.
І. Афоризми
Виберіть афоризм, в якому найповніше розкрито сутність цієї теми.
"Менеджер — людина, яка ніколи не відкладає на завтра те, що вона може примусити інших зробити сьогодні".
Е. Езар
"Нормальність — дорога в нікуди, дивакуватість — це єдиний шлях до багатства".
А. Норде трем
"Уміння відмовитися від виконання несуттєвих справ є вирішальною умовою для успіху".
Е. Маккензі
"Менеджмент і підприємництво — два різних аспекти одного й того самого процесу. Підприємець, який не вміє керувати, приречений на поразку; менеджмент, котрий не прагне до оновлення, — також".
П.Друкер
"Менеджер корпорації — не те саме, що капіталіст, діяльність якого спрямована на отримання прибутку. Його мета — кар'єра в організації, що дає владу і високе становище, а не прибуток чи велике багатство".
А.Берл
"Не може керувати кавалерійською бригадою той, кому здається, що в сідлі він виглядає смішно".
Д.Пірс
"Хороший менеджер той, хто вміє ставити питання".
Р. Хеллер
"Кращим менеджером є та людина, в якої вистачає чуття, щоб вибрати хорошого виконавця, і не бракує розуму, щоб не вмішуватися".
"Менеджер не має керувати понад 5—6 років, інакше він знесилюється, втрачає інтерес до справи і стає полонеником власних шаблонів, які були революційними ідеями, коли він очолював організацію".
* Р. Таунзенд
"Звичайний працівник іде додому, коли закінчився робочий час, менеджер — якщо робота завершена, або він її забирає додому".
Мері і Ерік Алісони
"Я залишусь доти, доки не втомлюся. А поки я потрібна Британії, я ніколи не втомлюся".
М. Тетчер
"Успіх — це коли ви заробили стільки грошей, що можете найняти професійного менеджера, який пояснить, чому ви не заробили більше".
ЛЛ. Левінсон
"Добре керуються тільки ті компанії, з якими ви незнайомі близько".
Ф. Вандершмідт
II. Терміни і поняття
До кожного з перелічених визначень доберіть відповідний термін або поняття:
а) процес планування, організації, мотивації та контролю, необхідний з метою формулювання та досягнення цілей організації.
б) можливість тривалого існування. Це є першим завданням більшості організацій;
в) процес забезпечення того, що організація справді досягає своїх цілей;
г) суб'єкт бізнесу, який бере участь у підприємницькій діяльності;
д) взаємодія між елементами в організації та за її межами у процесі її створення, функціонування та ліквідації;
е) люди, які фізично виробляють продукцію або надають послуги;
е) група осіб, діяльність яких свідомо координується для досягнення загальної мети;
ж) процес обміну інформацією, її смисловим значенням між двома або більше людьми;
з) люди, капітал, матеріали, техніка й інформація;
и) середовище, до складу якого входять економічні умови, споживачі, профспілки, урядові акти, законодавство, організації, які конкурують, система цінностей у суспільстві, суспільні погляди, техніка;
і) відношення кількості одиниць на виході до кількості одиниць на вході;
ї) середовище, яке містить цілі організації, ресурси, обсяги, горизонтальний і вертикальний поділи праці та людей;
й) групи людей, що виникають спонтанно і регулярно вступають у взаємодію для досягнення визначеної мети;
к) засіб, за допомогою якого керівництво здійснює виконання роботи іншими особами;
л) один зі способів, за допомогою якого керівництво забезпечує єдиний напрям зусиль для всіх членів організації на досягнення ЇЇ загальних цілей.
1. Організація.
2. Неформальні організації.
3. Зовнішнє середовище.
4. Управління.
5. Неуправлінський персонал.
6. Виживання.
7. Продуктивність.
8. Внутрішнє середовище.
9. Планування.
10. Делегування.
11. Контроль.
12. Комунікація.
13. Бізнесмен.
14. Основні ресурси організації.
15. Організаційні зв'язки.
II. Терміни і поняття
III. Тести
IV. Твердження
V. Ситуаційні задачі
VI. Структурно-логічні схеми
VII. Кросворд
Тема 2.РОЗВИТОК НАУКИ УПРАВЛІННЯ
2.1. Розвиток науки управління
2.2. Ранні теорії менеджменту