Оскільки системний підхід розглядає організацію як цілеспрямовану систему, стає зрозумілим, чому надзвичайно важливим для будь-якої фірми є визначення основної мети її діяльності. Цю основну мету, яка формулюється з огляду на сферу діяльності підприємства, його позицій на ринку, запитів і вимог споживачів, інтересів власників та інших членів організації, а також суспільства в цілому, у західному менеджменті називають місією. Значення місії неможливо переоцінити. Визначені на її основі цілі слугують орієнтиром для прийняття всіх управлінських рішень. Найчастіше місія розглядається з погляду визначення основних потреб споживачів і їх ефективного задоволення. Г. Форд, зокрема, визначив місію власної компанії як "надання людям дешевого транспорту". Таке формулювання місії було гранично зрозумілим персоналові фірми, що дало змогу спрямувати зусилля всіх працівників у потрібному напрямі.
Але при визначенні місії не варто обмежуватися лише врахуванням інтересів споживачів. Вже сама назва головної мети організації — "місія" — свідчить про те, що кожна організація створюється задля того, щоб бути корисною суспільству, яке складається не лише зі споживачів продукції чи послуг підприємства, а й із місцевого населення, яке перебуває в зоні його функціонування, зрештою — всіх жителів країни. Реалізація місії підприємства повинна тим чи іншим чином сприяти розвитку суспільства — завдяки насиченню ринку необхідними товарами, сплаті податків до бюджету, вирішенню соціальних проблем як своїх працівників, так і незахищених верств населення тощо. Один із провідних японських менеджерів, К. Татеїсі, зазначав: "Мета підприємства має бути шляхетнішою, ніж отримання прибутку". Це важливо усвідомлювати керівникам підприємств. Якщо, визначаючи сферу й напрями діяльності підприємства, його виробничий профіль (які знаходять своє відображення в місії), зважатимуть лише на інтереси власників — забезпечення найвищої прибутковості — то такий бізнес матиме більшою мірою спекулятивний характер, і, якщо вирішуватиме якісь проблеми, то лише частково, якщо й досягатиме певних цілей, то лише впродовж короткострокового відрізку часу. Підхід до формулювання місії як до сенсу дієвості організації, її соціально-економічного призначення має стати правилом, а не винятком в українському бізнесі.
Отже, завдання місії полягає в тому, щоб виражати загальні цінності і програму організації; великою мірою впливати на результати діяльності організації; діставати підтримку від усіх, хто організовує діяльність і відповідає за неї; спрямовувати процес прийняття рішень і роботу організації; формулюватися так, щоб можна було оцінити міру її реалізації.
Прикладом місії, яка повною мірою відповідає зазначеним вимогам і дає достатньо інформації для того, щоб зрозуміти сенс діяльності організації і правила, за якими вона діє, є місія одного з провідних американських банків. Місія компанії "Сан Бенкс" полягає у сприянні економічному розвитку й добробуту співтовариств, які обслуговує компанія, шляхом надання громадянам і підприємствам якісних банківських послуг таким чином і в такому обсязі, який відповідає високим професійним і етичним стандартам, забезпеченню справедливого й належного прибутку акціонерам компанії і справедливого ставлення до її співробітників.
Аналізуючи формування даної місії, можна зрозуміти правила, за яким здійснюється діяльність банку, тобто його внутрішньо-фірмову політику. Вона базується на:
■ правилах, що дають змогу оцінювати результати діяльності фірми (орієнтиром є справедливий прибуток, тобто отримання його не суперечить правовим і етичним нормам);
■ правилах, за якими фірма налагоджує взаємовідносини із зовнішнім середовищем і які визначають:
• конкретні послуги, що надаються (банківські);
• споживачів (громадян і підприємств);
• засоби, завдяки яким фірма досягатиме конкурентних переваг (якісне обслуговування за високими професійними й етичними стандартами, що забезпечує економічний розвиток і добробут співтовариств, які обслуговує компанія);
■ правилах, за якими формуються стосунки в колективі (справедливе ставлення до співробітників компанії).
Беручи до уваги, що в наведеному прикладі на першому місці зазначено "сприяння економічному розвиткові й добробуту співтовариств, що обслуговуються компанією", можна зрозуміти пріоритетність цієї мети для компанії. Досягнення її забезпечуватиме реалізацію решти цілей.
Прикладом лаконічнішого формулювання є місія української компанії КСИКОМ СОФТ, яка розробляє програмне забезпечення для управління підприємствами і впроваджує "під ключ" автоматизовані системи управління: "Ми робимо бізнес прозорим і керованим, наші рішення відкривають нові можливості для розвитку".
Контрольні запитання й завдання:
1. Які властивості організації як об'єкта управління?
Я. Назвіть основні критерії, що використовуються в практиці групи підприємств.
3. Дайте визначення формальних організацій і наведіть приклади, що характеризують умови їхньої діяльності.
4. Які організаційно-правові форми підприємств існують в Україні?
5. За якими критеріями в Україні зараховують організації до малих?
6. Охарактеризуйте фактори внутрішнього і зовнішнього середовища організації.
7. На конкретному прикладі покажіть роль: а) технології; б) людського чинника в досягненні цілей організації.
8. Чому керівництву слід оцінювати вплив змін загального стану економіки на діяльність організації?
9. Як здійснюється зв'язок зовнішнього середовища з процесами всередині організації, що функціонує? Проілюструйте вплив факторів зовнішнього середовища на діяльність якої-небудь організації (за власним вибором). Проранжируйте їх за вагомістю.
10. Подумайте, як традиції і менталітет народу впливають на вибір людьми способу бізнесової діяльності.
11. Які фактори спонукають компанії виходити на ринок інших країн (тих, що розвиваються; високорозвинених)? Які перспективи українських компаній у цій сфері?
19. Які типи моделей організацій як об'єктів керування вам відомі?
13. Завдяки яким рисам і властивостям поєднують першу і другу, третю й четверту моделі організацій?
14. Чи може бути застосована теоретична концепція заінтересованих груп до моделювання роботи вітчизняних підприємств і організацій?
15. Чи змінюється зміст основних видів діяльності менеджерів під час переходу від однієї моделі організації до іншої?
16. Які параметри характеризують організацію як відкриту систему?
17. Що таке місія організації" і яким чином вона визначається? Сформулюйте місію для інвестиційної компанії; органів місцевого самоврядування; товариства захисту прав споживачів; університету; фірми, що Здійснює посередницьку діяльність; туристична фірми; кав'ярні; трикотажної фабрики; житлово-експлуатаційної контори.
Рекомендована література
Ансофф И. Стратегическое управление / Сокр. пер. с англ. М., 1993.
Большаков А. С, Михайлов В. И. Современный менеджмент: теория и практика. СПб., 2000.
Виханский О. С, Наумов А. И. Менеджмент. 3-е изд. М., 1998. Глухое В. В. Основы менеджмента. СПб., 1995.
Гріфін Р., Япура В. Основи менеджменту / Наук. ред. В. Яцура, Д. Олесневич. Львів, 2001.
Дафт Р. Л. Менеджмент. СПб., 2000.
Карлоф Б. Деловая стратегия / Пер. с англ.; Науч. ред. и авт. послесл. В. А. Приписное. М., 1991.
Менар К. Экономика организаций / Пер. с франц.; Под ред. А. Д. Худокормова. М., 1996.
Мескон М. X, Альберт М., Хедоури Д. Основы менеджмента / Пер. с англ. М., 1992.
Мильнер Б. 3. Теория организаций. М., 1999.
Молл Е. Г. Менеджмент: организационное поведение. М., 1998.
Покропивний С. Ф., Колот В. М. Підприємництво: стратегія, організація, ефективність. К., 1998.
Тарнавська Н. П., Пушкар Р. М. Менеджмент: теорія та практика: Підручник для вузів. Тернопіль, 1997.
Управление организацией: Учебник / Под ред. А. Г. Поршнева, 3. П. Румянцевой, Н. А. Саломатина. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2000.
2.1. Завдання проектування організацій. Принципи побудови організаційної структури
2.2. Формування підрозділів організаційної структури
2.3. Централізація і децентралізація побудови організаційної структури. Визначення обов'язків і повноважень
2.4. Чинники, що впливають на побудову організаційних структур
2.5. Види й типи організаційних структур та умови їх ефективного застосування
2.6. Принципи створення ефективної організації
2.7. Стратегія організаційних змін
Розділ 3. ПРОЦЕС І МЕТОДИ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ
3.1. Поняття процесу управління