Під професійною орієнтацією розуміють науково обґрунтовану систему форм, засобів і норм впливу на людей, які навчаються чи працевлаштовуються. Вона сприяє своєчасному залученню до суспільного виробництва, раціональному розміщенню, ефективному використанню й закріпленню за місцем роботи, на основі об'єктивної оцінки, врахуванню здібностей, нахилів та інших індивідуальних рис людини.
Організація професійної орієнтації складається з таких типів: професійне інформування й консультування, професійний добір та професійна адаптація.
■ Професійне інформування покликане забезпечити постійне доведення інформації про спеціальності в навчальних закладах різного рангу.
■ Професійне консультування — сутність полягає в наданні допомоги людині, яка стоїть перед вибором професії, в оцінці своїх здібностей до тієї чи іншої трудової діяльності, в наданні конкретних рекомендацій з вибору професії та можливих шляхів оволодіння професією.
■ Професійний добір ґрунтується на визначенні професійної придатності людини до конкретного виду трудової діяльності.
■ Професійна адаптація є складовою трудової адаптації і сутність її полягає в ознайомленні з конкретною роботою й набутті навичок професійної майстерності.
Першим кроком роботи людини в організації є введення в посаду, що являє собою сукупність процедур, які мають за мету прискорити оволодіння роботою, скоротити період адаптації в колективі, допомогти встановити контакти з трудовим колективом.
Професійна орієнтація може бути індивідуальною або колективною. Відповідальною за перший етап введення в посаду є служба управління персоналом.
Розрізняють загальну і спеціальну орієнтацію.
Спеціальна орієнтація передбачає ознайомлення зі своїми посадовими обов'язками, правилами, відповідальністю. Крім того, вона охоплює такі питання:
• цілі, особливості, технології роботи підрозділу, внутрішні і зовнішні відносини та зв'язки, нормативи оцінки, результати, що очікуються від людини;
• норми щодо виконання роботи, конкретні запитання: де, що взяти, до кого звернутись;
У процесі загальної орієнтації людина ознайомиться з такими питаннями:
• інформація про організацію в цілому (структура, керівництво, споживачі, традиції, пріоритети, стандарти і т. п.);
• про заробітну плату (норми і способи оплати, оплата у вихідні дні, умови преміювання); про режим праці та відпочинку (відпустки, відгули); про додаткові пільги (страхування, вихідна допомога, медичні послуги і т. п.);
• питання про охорону праці й техніку безпеки;
• питання, пов'язані з управлінням персоналом (умови призначення на посаду, переміщення, звільнення, випробувальний термін); розв'язування побутових проблем; питання про економічний стан організації; питання дисципліни, заохочення, стягнення.
Адаптація нового співробітника, тобто його пристосування до умов праці й колективу, до соціального середовища, до змісту праці проходить декілька етапів:
• ознайомлювальний (триває близько одного місяця, інколи затягується до півроку), виконавцю слід продемонструвати свої здібності;
• оцінний (до року, іноді до півтора року), на ньому досягається сумісність з колективом, освоєння соціального досвіду;
• завершальний, поступова інтеграція працівників в організацію й формування активного творчого співробітника (кваліфікаційне зростання, стабільність показників праці, творча активність).
Розрізняють первинну і вторинну адаптацію.
Первинна — адаптація для осіб, що не мають трудового досвіду. Вторинна адаптація — для осіб, що змінюють робоче місце без зміни чи зі зміною професії.
За направленістю розрізняють:
• професійну адаптацію — активне освоєння професії, її особливостей, специфіки, прийомів і т. п.;
• психофізіологічну адаптацію — звикання до умов праці, режиму праці та відпочинку, яке відбувається досить швидко й залежить від самої людини, її реакцій та умов праці;
• соціально-психологічна адаптація — звикання до колективу, до норм, що існують, до керівництва і колег.
Необхідно також пам'ятати про адаптацію роботи до людини. Йдеться про:
• організацію робочого місця відповідно до умов ергономіки;
• гнучке регулювання ритму та тривалості робочого часу;
• побудова структури організації та розподіл трудових функцій з урахуванням особистих схильностей людини.
• індивідуалізація системи стимулювання.
Крім того, слід пам'ятати про особливості адаптації молодих спеціалістів і керівних кадрів.
8.7. Управління діловою кар'єрою персоналу
8.8.Управління вивільненням персоналу
Розділ 9. ФІНАНСОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
9.1. Роль фінансового менеджменту в системі управління організації
9.2. Методологічні засади фінансового менеджменту
9.3 З історії розвитку фінансового менеджменту
9.4. Визначення бізнесу як керованої фінансової системи
9.5. Фінансова стратегія та фінансова політика
9.6. Фінансовий менеджмент як система управління