Теоріі мотивації розглядаються у двох аспектах: змістовому і процесуальному.
Змістова теорія (теорія задоволення) базується на принципі ідентифікації тих внутрішніх спонук (потреб), які змушують людей діяти певним чином. До них належать:
1. ієрархія потреб А. Маслоу (рис. 3.4);
2. теорія ЖВЗ (Життєві потреби; потреби Взаємовідносин; потреби Зростання) К. Алдерфера;
3. теорія двох факторів Ф. Герцберга;
4. теорія трьох потреб Д. Макклеланда.
Процесуальна теорія (більш сучасна) базується передовсім на тому, як поводяться люди, орієнтуючись на їхні сприймання і пізнання. Це теорія справедливості, теорія очікування і модель мотивації Портера — Лоулера.
Порівняння теорій задоволення та їхній взаємозв'язок відображено в табл. 3.3.
Таблиця 3.3. Теорії мотивації
Теорія двох факторів Ф. Герцберга | Ієрархія потреб А. Маслоу | Теорія ЖВЗ K. Алдерфера | Теорія трьох потреб Д. Макклеланда |
Досягнення | Потреби самореалізації | Потреби зростання | Потреби досягнення |
Сама праця. Відповідальність. Просування | Самоповага. Повага інших | — | — |
Визнання | Потреби товариськості | Потреби взаємовідносин | Потреби влади |
Керівництво. Міжособистісні відносини | Міжособистісна безпека. Потреби безпеки | — | — |
Безпека. Політика організації | Фізична безпека | Життєві потреби | Потреби приєднання |
Плата. Робочі умови | Фізіологічні потреби | — | — |
Щодо практичної реалізації теорій, то застосування теорій А. Маслоу в управлінні персоналом зводиться до того, що якщо мотивувати якусь діяльність підлеглих, то потрібно визначити, які потреби спонукають їх до праці. При цьому необхідно враховувати, що ці потреби з часом змінюються і неможливо розраховувати на те, що мотивація, яка спрацювала один раз, буде ефективно працювати завжди. Є способи, за допомогою яких можна задовольнити потреби вищих рівнів індивідуумів у трудовому процесі.
1. Задоволення соціальних потреб:
— надання такої роботи, що дала б змогу працівникам спілкуватися;
— створення "духу єдиної команди";
— доведення до кожного працівника необхідної інформації, і, як зворотний зв'язок, враховування їхнього погляду на певні питання;
— реалізація принципу збереження неформальних груп, якщо вони не вносять дестабілізації в роботу і не завдають збитків;
— створення умов для реалізації соціальної активності працівників.
2. Повага до потреб:
— пропозиція більш змістовної роботи;
— забезпечення працівників інформацією про результати їхньої роботи;
— об'єктивна оцінка і заохочення результатів;
— залучення працівників до визначення мети і ухвалення рішень;
— делегування працівникам певних прав і повноважень;
— створення системи просування по службі;
— організація навчання і перепідготовки для підвищення компетентності;
— надання працівникам складної і важливої роботи, що потребує від них повної віддачі;
— заохочення і розвиток у працівників творчих здібностей [26].
*Ніщо не зможе допомогти особистості сильніше, ніж звалити на неї всю відповідальність і дати зрозуміти, що ви їй довіряєте" (Букер Т. Вашингтон).
Процесуальна теорія аналізує те, як людина розподіляє зусилля для виконання різноманітних завдань і який конкретний тип поведінки вона при цьому обирає. Теорія очікування розглядає мотивацію з огляду на три чинники:
1. очікування того, що зусилля принесуть бажані результати;
2. очікування того, що зусилля принесуть бажану винагороду;
3. очікувана ціна винагороди.
Застосовуючи на практиці теорію очікування, необхідно враховувати те, що люди мають різноманітні потреби, тому й винагороди вони сприймають по-різному. Необхідно зіставити запропоновану винагороду з потребами працівників і привести їх у відповідність. Для підвищення ефективності мотивації необхідно встановити чітке співвідношення між досягнутими результатами і винагородою. Обов'язок керівника полягає у формуванні високого, але реалістичного рівня результатів, очікуваних від підлеглих, і у вмінні всіма способами переконати їх, що, мобілізуючи свої зусилля, вони можуть досягти цього рівня. При цьому керівник має враховувати, що працівники зможуть досягти цього рівня тільки в тому разі, якщо делегований їм рівень повноважень та їхні професійні навички достатні для виконання поставленого завдання.
Усі досягнення є результатом зусиль тих людей, які стали на непопулярні позиції.
Теорія справедливості визначає, що працівники об'єктивно сприймають рішення щодо отриманої винагороди й оцінку витрачених зусиль, а потім зіставляють це з винагородою інших працівників, які виконували аналогічну роботу. Якщо це порівняння підтверджує, що рішення щодо винагороди несправедливе, то в людини виникає психологічна напруженість. При цьому ті працівники, які вважають, що їм недоплачують порівняно з іншими, можуть почати працювати менш інтенсивно, або будуть намагатися отримати більшу винагороду. Якщо працівники вважають, що їм переплачують, то вони, скоріш за все, не змінюватимуть своєї поведінки й інтенсивності діяльності.
Реалізуючи принципи теорії справедливості, необхідно враховувати, що доти, доки люди не почнуть вважати, що одержують справедливу винагороду, вони будуть знижувати інтенсивність праці. Тому необхідно роз'ясняти персоналу, що, наприклад, більш високооплачуваний колега отримує більше тому, що має більший досвід, і це дає йому можливість працювати продуктивніше.
Ще один спосіб формування й підтримки в персоналу почуття справедливості — збереження в таємниці сум виплат працівникам. Це нескладно зробити технічно, однак це змушує людей вбачати несправедливість навіть там, де її немає насправді. Крім того, впроваджуючи цей спосіб, керівник, за теорією очікування, ризикує втратити позитивний мотиваційний вплив.
"Якщо ви очікуєте від людей добрих вчинків, то вони їх здійснюють, і навпаки — очікування низьких вчинків призводить саме до них" (Ефект Пігмаліона).
Згідно з теорією Портера — Лоулера результати, досягнуті працівниками, залежать від трьох змінних: затрачених зусиль, здібностей і характерних рис людини, а також від ступеня усвідомлення нею своєї ролі в процесі праці.
Рівень затрачених зусиль, у свою чергу, залежить від ступеня цінності винагороди і того, наскільки працівник вірить у тісний зв'язок між затраченими зусиллями й отриманою винагородою.
Результатом внутрішніх і зовнішніх винагород з урахуванням їхньої справедливості є задоволення працівника, яке відіграє роль вимірювача ступеня цінності винагороди. Ця оцінка впливає і на майбутнє сприймання людиною аналогічних ситуацій.
Застосування в практиці менеджменту персоналу моделі Портера — Лоулера зводиться до реалізації розуміння того, що результативна праця веде до задоволення. Тобто в управлінні необхідно враховувати й те, що відчуття виконаної працівником роботи веде до задоволення і, таким чином, впливає на результативність. Крім того, досягненню необхідного рівня результативності сприяють внутрішні винагороди (похвала керівника, премія, підвищення по службі).
4.1. Загальні положення
4.2. Регулювання оплати праці
4.3. Державні норми, гарантії і компенсації
4.4. Системи оплати праці
4.5. Доплати і надбавки
4.6. Преміювання працівників
Розділ 5 СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ ПРАЦІВНИКІВ
5.1. Загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням
Розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності