Форми і методи організації ТО машин. Схеми організації управління ремонтним виробництвом. Методи організації ремонту техніки. Організація і забезпечення надійності техніки.
5.1. Форми і методи організації технічного обслуговування машин
Технологічний процес - комплекс організаційно-технічних заходів, спрямованих на якісне виконання технічного обслуговування та раціональну послідовність виконання всіх робіт, оптимальне розміщення робочої сили, доцільне розміщення і використання устаткування.
Технічне обслуговування машин і агрегатів може виконуватися (рис. 5.1) [17]:
1. Силами і коштами господарств споживачів.
2. З використанням мережі ремонтних підприємств, пунктів і станцій технічного обслуговування виробника і спеціалізованих підприємств.
3. Комбіновано.
Рис. 5.1. Схема організації робіт із технічного обслуговування
Методи організації робіт із ТО
Операції з технічного обслуговування і діагностування машин можна організувати за двома схемами:
а) суміщеній;
б) спеціалізованій (роздільній).
У літературі можна зустріти інші назви цих схем:
а) тупиковий метод обслуговування;
б) потоковий метод обслуговування.
При суміщеній схемі (тупиковому методі) усі роботи з догляду за машиною виконуються на одному робочому пості. Робочий пост - це виробнича площа, на якій працює бригада в складі 3-5 осіб.
Тупиковий метод виправдовує себе:
- при невеликій виробничій програмі;
- для поточного ремонту в дрібних ремонтних підприємствах;
- при великій різноманітності парку машин;
- якщо робочі пости спеціалізуються на визначених роботах. Недоліки:
- низька продуктивність;
- неможливість механізації операцій, особливо трудомістких;
- потрібні робітники більш високої кваліфікації.
Потоковий метод передбачає виконання робіт на кількох послідовно розташованих спеціалізованих постах, що утворюють лінію. Основним показником, що характеризує роботу потокової лінії, є такт Т - час перебування машини на кожному пості.
Для потокового методу обслуговування характерно:
- розміщення постів суворо у технологічній послідовності;
- постійне закріплення технологічних операцій за робочими місцями;
- безупинне й одночасне здійснення всього технологічного процесу.
Форми організації виробництва з технічного обслуговування
У практиці організації технічного обслуговування знаходять застосування такі форми організації ТО: типова, агрегатно-дільнична, комплексна, операційно-постова, агрегатно-зональна й ін.
Рис. 5.2. Форми організації виробництва з технічного обслуговування: а) - типова й агрегатно-дільнична форма; б) - комплексна форма; в) - операційно-постова форма; г) - агрегатно-зональна форма
При типовій формі організації виробництва ТО-1 і ТО-2 провадять в повному обсязі у встановлений термін (рис 5.2, а), тобто через 3-4 ТО1, машина проходить ТО2.
При агрегатно-дільничній формі технологічний процес відбувається аналогічно, тільки для ТО вузлів створюються спеціалізовані ділянки де досягається більш висока продуктивність праці робітників внаслідок їх спеціалізації і часткової механізації робіт.
При комплексній формі організації виробництва виконують весь обсяг ТО1 і половину обсягу ТО2. Тут два види обслуговування замінюють на один комплексний. Комплексне обслуговування проводиться з більшою періодичністю, ніж ТО1, але меншою ніж ТО2 (рис. 5.2, б).
При операційно-постовій формі, на відміну від комплексної форми, обслуговування здійснюється на тупикових постах. Перше ТО проводять як звичайно, а весь обсяг ТО2 розбивають на частини (не більше шести), що виконують послідовно в різні дні одного тижня на спеціалізованих постах (рис. 5.2, в).
Розробка операційно-постової форми призвела до створення агрегатно-зональної форми організації виробництва.
Тут ТО2 виконується також частинами в кілька прийомів, але вони проводяться не самостійно (протягом кількох днів одного тижня), а збігаються з днями проведення ТО1. Робітники спеціалізуються на обслуговуванні і ремонті визначених агрегатів (аналогічно агрегатно-вузловій формі): ТО1 - на потоці, ТО2 - на тупикових постах.
Методи організації робіт із ТО
Форми організації виробництва з технічного обслуговування
5.2. Схеми організації і управління ремонтним виробництвом
Методи організації робіт з поточного ремонту машин
5.3. Основні показники виробничого процесу
5.4. Сіткове планування при організації виробничого процесу
5.5. Основні параметри, що визначають організацію виробничого процесу спеціалізованого ремонтного підприємства
5.6. Очікувані питомі техніко-економічні показники ремонтного підприємства
ТЕМА 6. ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗРАХУНОК ВИРОБНИЧИХ ДІЛЯНОК РЕМОНТНОГО ПІДПРИЄМСТВА