Яка використовує фактор МБ для вирівнювання диспропорцій між рівнями розвитку території регіону, зниження структурних дисбалансів потоку товарів, фінансів, робочої сили між сільськими і міськими районами, між центральними і периферійними муніципальними утвореннями.
6. Політика в сфері оподаткування
Підтримка підприємництва в сфері оподаткування повинна головним чином зосереджуватися на спрощенні податкових процедур (податкове адміністрування), а не на наданні податкових пільг. Спрощення процедур не зменшує надходжень до бюджету, однак значно спрощує функціонування малого бізнесу і знижує його видатки на залучення спеціалістів.
Податкове законодавство повинно бути стабільним і простим, оскільки малий бізнес характеризується нестачею фінансових та людських ресурсів, необхідних для освоєння нових податкових законів, а постійні зміни знижують законослухняність. Доцільно встановити, що зміни до податкових актів Регіону і муніципальних утворень, що стосуються малого бізнесу, можна вносити не частіше одного разу на рік в поєднанні із прийняттям бюджету.
Внесення змін в законодавчі акти про податки та збори, що стосуються МП, повинні прийматися і публікуватися заздалегідь для того, щоби і податкові адміністрації і підприємці мали можливість зрозуміти і виконати нові вимоги. Національне податкове законодавство вимагає опублікування податкових законів не пізніше ніж за місяць до початку чергового податкового періоду, з якого вони діють. Заходом підтримки малого бізнесу на території Регіону було б збільшення цього терміну до 2-х місяців стосовно нормативних актів Регіону і муніципальних утворень.
Для більшої прозорості податкової системи необхідно встановити, що інформація про зміни у системі оподаткування повинна своєчасно надаватися платникам податків. Для цього необхідно розробити і впровадити конкретні організаційні механізми, що забезпечують однакову доступність до певного заходу підтримки підприємців будь-якого муніципального утворення (традиційні щорічні інформаційні семінари в муніципалітетах, обов'язковість існування спеціалізованих інформаційних стендів, обов'язковість забезпечення доступу підприємців до копій нормативних актів тощо).
Не менше половини суми обов'язкових неподаткових платежів, існуючих в муніципальних утвореннях, що надходять від суб'єктів МП, повинні спрямовуватися на заходи його підтримки.
Необхідно визначити один засіб масової інформації, де будуть публікуватися нормативні акти регіону, щоби підприємці знали, де їх шукати. Цим засобом повинна бути газета, що розповсюджується на всій території Регіону, котру підприємці при бажанні можуть передплатити.
До прийняття представницькими органами влади на території Регіону законодавчих актів про податки та збори проводиться публічне обговорення податкових законопроектів, в тому числі у засобі масової інформації, котрий буде визначений для офіційного опублікування нормативних актів.
Не варто вносити у податкове законодавство інші заходи регулювання, в т.ч. контролюючі (за виключенням контролю податкових органів).
Встановлення спеціальних податкових режимів для МСП (присвоєного прибутку, спрощеної системи оподаткування) повинно відбуватися на основі об'єктивних даних, отриманих в ході статистичних досліджень, податкових перевірок та іншими шляхами. Обґрунтоване уточнення розрахунку присвоєного прибутку необхідно проводити щорічно. Виключити з правил здійснення діяльності в рамках єдиного податку на отриманий прибуток одержання документів, крім свідоцтва про сплату податку, що вимагається федеральним законодавством.
Податкове законодавство регіону не повинно містити норми, що породжують дискримінацію фізичних осіб і навпаки. Необхідно виключити ситуації, що змушують підприємців міняти організаційно-правові форми з метою оптимізації податків.
Податкова політика, що стосується малого бізнесу, повинна координуватися і співвідноситися із загальною стратегією державної підтримки малого бізнесу. Використання в депресивних районах адресних заходів підтримки МП не може супроводжуватися посиленням податкового тягаря для цих категорій платників податків.
Будь-яке використання податкових пільг повинно супроводжуватися моніторингом їх вартості для бюджету на різних рівнях, щоб надбання у формі економічного зростання малого бізнесу і зайнятості переважили втрату прибутку від податкових надходжень.
Необхідно передбачити, що для розвитку підприємництва в особливо депресивних районах може використовуватися система повного звільнення віл частини податків шляхом звільнення від частини податків, що надходять у місцевий і регіональний бюджети, і сплати федеральної частини податків з бюджету регіону.
Треба розглянути питання про можливість формування такого податкового середовища, яке враховувало б особливості окремих категорій суб'єктів малого бізнесу (розмір, час функціонування на ринку, наявність соціально незахищених категорій громадян), а також передбачити поєднюваність з іншими формами підтримки, зокрема, отримання обладнання на умовах лізингу, навчання персоналу МП, участь у виконанні державних замовлень.
У період розвитку ринкових відносин в Україні важливого значення набуває вивчення досвіду функціонування малих та середніх підприємств в економіці розвинутих країн. Саме малі та середні підприємства є основою для формування "середнього" класу у будь-якому суспільстві. Успішна діяльність цих підприємств, в свою чергу, неможлива без підтримки з боку держави. Тому в розвинутих країнах існує розгалужена мережа державно? підтримки малого та середнього бізнесу, що складається з урядових, змішаних та приватних організацій. Вони діють як на комерційних засадах, так і в умовах бюджетного фінансування.
Зарубіжний досвід функціонування малих та середніх підприємств в розвинутих країнах свідчить, що державні органи всебічно підтримують розвиток дрібного та середнього бізнесу. На жаль, в Україні до теперішнього часу існує обернена ситуація. Недосконалість правової бази, непомірно високі податки, неможливість малими та середніми підприємствами отримання кредиту на вигідних умовах заважають розвитку цього важливого сектору економіки країни.
Проте влітку 2008 р. і Україна приєдналася до Європейської хартії малих підприємств.
4.4.1. Складові стратегії розвитку МП
Цільова орієнтація
4.4.2. Загальна підтримка МП
4.4.3. Спеціальна підтримка МП
4.4.4. Основні напрями підтримки малого та середнього підприємництва
1. Фінансово-кредитна підтримка
2. Кадрове забезпечення
3. Інформаційне забезпечення
4. Нормативно-правова підтримка малого підприємництва