4.4.1. Складові стратегії розвитку МП
Загальною метою стратегії розвитку малого підприємництва є створення і підтримка життєдіяльності сектора МБ, розвиток якого може сприяти досягненню більш широких соціальних і економічних результатів.
Для досягнення загальної мети стратегія розвитку суб'єктів малого підприємництва існує шість конкретних цілей.
По-перше, необхідно сприяти створенню нових малих суб'єктів господарювання і спонукати всі прошарки населення до участі у створенні широкого різноманіття фірм їх діяльності. Стратегія повинна сприяти безперервному росту нових малих підприємств в міру розвитку нових можливостей. Стратегія повинна намагатись заохочувати всі прошарки населення до виявлення тих можливостей, які може запропонувати економічна самодіяльність. Більше того, ця стратегія повинна бути достатньо гнучкою, щоб забезпечити розвиток всіх форм малого підприємництва, відповідно до конкретних умов регіону.
По-друге, стратегія повинна бути націлена на довгострокову підтримку і ріст малих підприємств і індивідуальних підприємців, які вже працюють і реорганізовують свою діяльність. Очевидно, що не всі нові підприємства будуть успішними чи життєздатними, але стратегія повинна сприяти росту тих підприємств, які є потенційно життєздатними. Разом з тим передбачається, що існуючі малі підприємства можуть стати середніми і великими підприємствами, що може розглядатись як показник ефективності діяльності даної стратегії.
По-третє, стратегія повинна прагнути до підвищення ефективності, конкурентоспроможності і результативності господарюючих суб'єктів, які працюються у секторі МБ. Довгострокова життєздатність цього сектору і позитивний вплив, який він може здійснити на регіональну економіку, будуть посилюватись, якщо стратегія здатна впливати на підвищення результативності створених в регіоні суб'єктів МП.
По-четверте, стратегія повинна визнавати необхідність забезпечення і покращення спеціалізованих інституцій них інструментів політики підтримки МИ інфраструктури підтримки, яка підвищує довгостроковість і мультиплікуюючий ефект заходів сприяння розвитку сектора МП. Оскільки потреби сектору МСП змінюються, інфраструктура підтримки повинна бути гнучкою і швидко реагувати на ці зміни.
По-п'яте, стратегія повинна сприяти формуванню позитивної суспільної думки про малий бізнес і розумінню важливості сектору МСП серед більшості населення, щоб стимулювати широке коло людей на участь у ньому як в якості організаторів, так і в якості працівників цього сектору, а також продемонструвати широкій громадськості той потенційний внесок, який сектор МСП може зробити в економічне і соціальне благополуччя.
І, нарешті, необхідно здійснювати подальший розвиток і вдосконалення законодавчої та нормативної бази, яка б створювала умови для реалізації потенціалу сектору МБ і забезпечувала закріплення його успіху і його захист.
Цільова орієнтація
Стратегія підтримки малого підприємництва на території орієнтована на те, щоб змінити умови (зовнішнє середовище) малого бізнесу і за рахунок цього ініціювати процеси змін в його структурі, потенціалі і, в кінцевому підсумку, - результативності.
Виходячи з оцінок результативності, структури і потенціалу, а також загальних умов МП, в регіоні в даний час можна зробити висновок про те, що сфера малого підприємництва області розвинена не до тієї міри, яка є необхідною для більш ефективного вирішення соціально-економічних проблем регіону. У цьому випадку, коли сектор МП розвинений слабо, основне завдання полягає в тому, щоб створити умови для його екстенсивного росту Проте домінуюча орієнтація на ріст не виключає вирішення завдань по підтримці розвитку діючих підприємств, як на рівні галузей, так і на рівні територій. Тому політика регіону у сфері МП може бути орієнтована не тільки на підтримку росту МП, але і на їх розвиток в певному співвідношенні, на поєднання загальної та спеціальної підтримки, що передбачає як прямі, так і непрямі заходи по підтримці в їх оптимальній комбінації.
Під стратегією, орієнтованою на зростання, розуміється протекціоністська та стимулююча політика на користь МП по відношенню до тих галузей, територій і окремих суб'єктів МП, для яких їх простий ріст співпадав з інтересами соціально-економічного комплексу регіону.
Цей варіант створює "тепличні" умови і не формує потрібних стимулів до розвитку (приводить до низької ефективності цього сектору), тим не менше, є об'єктивною реальністю і економічно виправданою, перш за все, з точки зору забезпечення зайнятості (та у більшій мірі самозайнятості) груп і категорій населення, яке є безробітним чи вивільняється в період реалізації даної концепції, а також стосовно тих груп, які в меншій мірі готові до підприємницької діяльності або неконкурентоспроможні на ринку праці (сільське населення, молодь, жінки і пенсіонери). Крім того, дана стратегія часто застосовується до інноваційного підприємництва і підприємництва у соціально-значущих галузях, які будуть визначені як пріоритетні муніципальними утвореннями.
Під стратегією, орієнтованою на розвиток, розуміється вирішення завдань підвищення ефективності сектору МБ шляхом помірного державного регулювання з урахуванням специфіки ринкових умов малого підприємництва таким чином, щоб конкуренція самостійно продиктувала "кому бути, а кому не бути " на ринку в якості суб'єкта господарювання.
4.4.2. Загальна підтримка МП
4.4.3. Спеціальна підтримка МП
4.4.4. Основні напрями підтримки малого та середнього підприємництва
1. Фінансово-кредитна підтримка
2. Кадрове забезпечення
3. Інформаційне забезпечення
4. Нормативно-правова підтримка малого підприємництва
5. Зниження рівня адміністративних перешкод
6. Заходи з розвитку матеріально-технічної бази МП