Бізнес-план являє собою документ, у якому описаний бізнес, яким Ви бажаєте займатися і яким чином він стане прибутковим, включаючи деталі щодо дослідження ринку і маркетингової стратегії, а також оцінку ваших конкурентів і декілька фінансових прогнозів.
Бізнес-план зазвичай починається з формулювання ваших намірів і цілей вашого бізнесу, потім випливає частина, у якій показано, яким чином підприємець реалізує ці цілі, включаючи детальний опис маркетингової стратегії. Закінчений бізнес-план також містить формальний прогноз прибутку і витрат та аналіз руху готівки, розроблений для того, щоб показати, що у випадку, якщо справа буде розвиватися, як і очікувалося, то вона принесе прибуток.
Первинним змістом бізнес-плану стане опис, у якому оцінюються всі аспекти економічної життєздатності бізнесу, включаючи опис і аналіз перспектив. Бізнес-план - це один з найважливіших кроків, які обережний підприємець повинен зробити незалежно від розмірів свого бізнесу. Він служить картою його подальшого зростання і розширення.
Бізнес-план містить у собі відповіді на наступні питання:
o На якій стадії знаходиться на дійсний момент ваш бізнес і, чого ви хочете досягти в майбутньому?
o Яким чином ваші головні цілі будуть досягнуті?
o Хто займеться впровадженням плану?
o Які ресурси будуть потрібні для цього?
o У гарного бізнес-плану є дві важливі цілі:
o Він повинний містити опис основ вашої бізнес ідеї;
o Надати фінансові дані, які покажуть, що у вас вийде заробити гроші. Для розробки бізнес плану потрібна інформація про:
o ринки;
o споживачів;
o конкурентів;
o виробничі технології;
o виробничі потужності тощо.
Структура, зміст і формат бізнес-плану залежить від бізнес-ідеї і передбачуваної аудиторії.
Якщо Ви намагаєтеся одержати гроші в інвесторів або взяти позичку в банку, то бізнес-план повинен містити професійний пакет надійної фінансової інформації і ринкових досліджень.
Бізнес-план повинен бути простим, об'єктивним і чесним. На початковому етапі формат бізнес-плану повинен бути ефективним і порівняно легким для подальшого опрацювання.
Наразі немає єдиної "стандартної'' схеми написання бізнес-плану. І це зрозуміло, оскільки можуть бути різними цілі його написання й критерії оцінки тими людьми або організаціями, котрі його розробляють. Проте, цей документ треба складати за певними загальними правилами:
o бізнес-план має бути лаконічний і поданий у зручній для ознайомлення формі;
o бізнес-план для власних потреб складається у вигляді плану дій з описанням усіх кроків;
o бізнес-план для банку має переконувати його працівників, що ви зможете повернути кредит протягом терміну, на який його берете;
o бізнес-план для потенційного партнера має переконувати, що створюваний бізнес буде приносити стабільний дохід протягом довгих років. Партнер повинен зрозуміти з бізнес-плану, що очікується значне зростання обсягів ринку, а виробництво здатне дати певну кількість продукції;
o бізнес-план для інвесторів має показувати, що бізнес-ідея є життєздатна, що ви здатні організувати правильно діяльність, забезпечити необхідний ріст реалізації продукції, маєте необхідні компетенції та зв'язки, і його інвестиції не лише швидко повернуться, а й дадуть очікувані дивіденди;
o навіть, якщо ви звертаєтесь за допомогою у написанні бізнес-плану до спеціалістів, то маєте брати активну участь в його опрацюванні, оскільки зміст бізнес-плану - це докладна схема майбутньої підприємницької діяльності і саме вам при йдеться його реалізовувати. Форма, повнота, характер написання бізнес-плану дають уяву про людину, яка його склала та буде реалізовувати, тому варто приділити цьому достатньо уваги, якщо ви хочете переконати когось в доцільності вашого бізнесу;
o для підготовки бізнес-плану необхідно зібрати чимало інформації, яку попередньо варто проаналізувати (зробити "прикидагу" фінансових результатів) і тільки після цього розпочинати написання проекту.
Структура узагальненого проекту (може використовуватись і для виробництва, і для торгівлі, й для надання послуг) має містити наступні пункти:
1) резюме;
2) характеристика об'єкту інвестування;
3) характеристика продукції (послуг) за проектом;
4) аналіз ринків збуту;
5) аналіз конкурентів та стану конкуренції на конкретному ринку;
6) план маркетингу (стратегія);
7) план і структура виробництва продукції;
8) організаційний план і управління проектом;
9) юридичний план;
10) оцінка ризиків;
11) фінансовий план інвестиційного проекту (стратегія фінансування).
Фактори, які впливають на структуру та зміст основних розділів бізнес-плану:
o цілі його створення;
o вимоги сторони, для якої розробляється бізнес-план;
o власне специфіка самого проекту (наприклад, виробництво чи послуги);
o кваліфікації розробника;
o інші фактори.
Чого не варто відображати в бізнес-плані:
o робити нереалістичні прогнози;
o недооцінювати труднощі розвитку бізнесу;
o недооцінювати рівень конкуренції;
o застосовувати вузькоспеціалізовану лексику (наприклад, для описання продукції чи послуг, технологічних процесів);
o включати в бізнес-план інформацію суворо конфіденційного характеру;
o не зважено підходити до викладення ризиків (акцент - на запобіганні можливим ризикам, а не на їхньому детальному описі).
Зазвичай поданий взірець структури бізнес-плану є досить розгорнутим, проте він дає загальну схему, яку ви можете використати для написання будь-якого бізнес-плану, використовуючи ті пункти, що стосуються саме вашого проекту. В невеликому проекті можна представляти інформацію в дещо спрощеному вигляді. Все залежить від того, для кого і для чого ви розробляєте бізнес-план.
8.3.1. Резюме (можливості фірми)
8.3.2. Характеристика об'єкту інвестування
8.3.3. Характеристика продукції за проектом
8.3.4. Аналіз ринку збуту товарів (послуг)
8.3.5. Аналіз конкурентів
8.3.6. План маркетингу
8.3.6.1. Визначення попиту і можливості ринку
8.3.6.2. Конкуренція й інші зовнішні чинники
8.3.6.3. Стратегія маркетингу