7.1. Експертні оцінки в системі евристичних методів
Використання економіко-математичних методів у розробці управлінських рішень передбачає формалізацію взаємозв'язків між певними чинниками, розрахунок відповідних кількісних показників. Але далеко не в кожній управлінській ситуації, не в кожному випадку дослідження існуючої проблеми можна формалізувати взаємозв'язки. Тому на практиці дуже часто використовують евристичні методи, тобто методи неформального аналізу на основі досвіду, інтуїції тощо.
Ми вже звертали увагу, що управління є одночасно і наукою, і мистецтвом. Останнє передбачає використання в управлінні творчого мислення, творчих підходів. Як операції творчого мислення виділяють: 1) порівняння (зіставлення предметів і явищ, знаходження між ними подібності та відмінності); 2) аналіз (поділ предметів і явищ на частини та властивості); 3) синтез (об'єднання частин і властивостей в єдине ціле); 4) узагальнення (об'єднання предметів і властивостей за деякими ознаками); 5) абстрагування (виділення одних ознак і відхилення інших).
Евристичні методи базуються на використанні особистісних якостей певних людей, у тому числі управлінців. Вони передбачають включення творчого мислення в процес розробки рішення, дозволяють генерувати нові ідеї, використання яких дає можливість підвищувати ефективність виконання управлінських завдань. Евристичні методи набули поширення у практиці прогнозування ринкової кон'юнктури, динаміки ряду факторів, оскільки вибір поглядів експертів дозволяє отримати необхідну інформацію щодо певного процесу чи явища, відповідні прогнозні оцінки. Евристичні методи спираються на досвід, здоровий глузд і аналогії у прийнятті рішень.
Евристичні методи використовують: у визначенні цілей; експертному прогнозі; аналізі сценарію розвитку ситуації; генеруванні та дослідженні альтернатив; під час дослідження рейтингів об'єктів або процесів; для прийняття індивідуальних і колективних рішень тощо. Методи евристичного програмування використовують у складних системах з великою кількістю чинників, для розв'язання слабоструктуро-ваних завдань, не виражених кількісно в явній формі, а описаних декларативно у вигляді дескриптивної моделі.
Важливим засобом об'єднання формального й неформального методів аналізу є метод експертних оцінок, який належить до евристичного програмування. Причини залучення експертів до відповідних оцінок обумовлені багатьма чинниками: неможливістю кількісного вимірювання деяких показників, відсутністю відповідних вимірювальних приладів, складністю досліджуваних явищ, великими витратами коштів або часу при вимірюванні, відсутністю необхідних обсягів вірогідної інформації, суб'єктивністю досліджуваних характеристик тощо.
Під експертизою розуміють оцінку експертами деяких властивостей та особливостей стану певної системи або процесу. Проведення експертизи - це встановлення відповідностей між якісними оцінками та кількісними значеннями. Якісні показники - це такі, які не мають визначених одиниць виміру: імідж компанії, конкурентоспроможність, дизайн виробу, оцінка маркетингових комунікацій, якість роботи працівника, відповідність працівника займаній посаді тощо.
Усі методи експертних оцінок поділяють на два класи.
1. Методи індивідуальних експертних оцінок ґрунтуються на використанні думок експертів-фахівців незалежно один від одного. Найчастіше застосовуються методи інтерв'ю, анкетування, аналітичних експертних оцінок і т. д. За методом інтерв'ю експертові ставляться заздалегідь підготовлені питання, на які він дає відповіді. За методом анкетування експерт письмово відповідає на питання про об'єкт аналізу. Аналітичні експертні оцінки передбачають ретельну самостійну роботу над аналізом досліджуваного об'єкта чи процесу, результати якої експерт оформлює у вигляді доповідної записки. Основні переваги методів індивідуальних експертних оцінок - можливість максимального використання індивідуальних здібностей експерта й обмеженість психологічного тиску на нього.
2. Методи колективних експертних оцінок ґрунтуються на принципах виявлення колективної думки експертів щодо об'єкта або процесу. При цьому група експертів може використовуватись для:
- колективної роботи "за круглим столом" (метод комісій, мозкова атака тощо);
- збирання вхідних даних у методі Делфі і т. д.;
- проведення ділової гри;
- розробки сценарію дій щодо прийняття рішення;
- побудови дерева рішень і т. ін.
Отриману від експертів евристичну інформацію необхідно подати в якісній формі для обробки й аналізу. При цьому для формалізації евристичної інформації експертів використовують спеціальні шкали вимірювання. Можна виділити такі види шкал:
1) шкала порядку або рангова шкала (впорядкована або ранжована послідовність об'єктів відповідно до зменшення їх значущості з визначенням рангу об'єкта);
2) бальна шкала відмінностей (визначає, на скільки балів показник одного об'єкта відрізняється від показника іншого);
3) бальна шкала відношень (показує, у скільки разів бальний показник одного об'єкта відрізняється від показника іншого);
4) числова шкала відмінностей (визначає, на скільки абсолютний показник одного об'єкта відрізняється від показника іншого);
5) числова шкала відношень (показує, у скільки разів абсолютний показник одного об'єкта відрізняється від показника іншого);
6) шкала попарних порівнянь (визначає перевагу одного об'єкта над іншим у кожній парі);
7) вербально-числові шкали (шкала відповідностей словесних оцінок числовим). Поширена шкала Е. Харінгтона.
Наведемо приклад шкал для формалізації евристичної інформації (табл. 7.1).
Таблиця 7.1
ПОРІВНЯННЯ ШКАЛ ДЛЯ ФОРМАЛІЗАЦІЇ ЕВРИСТИЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
№ з/п | Словесна оцінка | Бальна оцінка | Шкала Е. Харінгтона |
1 | Надвисока | 5 | 0,8-1 |
2 | Висока | 4 | 0,63-0,8 |
3 | Середня | 3 | 0,37-0,63 |
4 | Низька | 2 | 0,2-0,37 |
5 | Надзвичайно низька | 1 | 0-0,2 |
Формування вербально-числової шкали можна розбити на два етапи: а) вибір градацій (поділ) шкали; б) визначення числових значень градацій шкали. Змістовні інтерпретації набору градацій повинні бути зрозумілими, логічними і прийматися всіма експертами.
Підготовка та проведення експертизи реалізуються у такій послідовності:
1) формування групи фахівців-аналітиків з питань цілей та проведення експертизи й аналізу результатів;
2) з'ясування мети експертизи й уточнення моделі об'єкта експертизи;
3) формування групи експертів;
4) формулювання питань в анкетах;
5) проведення безпосередньо експертизи;
6) обробка результатів експертизи;
7) аналіз отриманих результатів і формулювання остаточних оцінок;
8) розробка рекомендацій щодо прийняття необхідних рішень. Відбір експертів - це один з найважливіших етапів проведення
експертизи. Експерти мусять задовольняти такі вимоги: а) бути спеціалістами в галузі проведення експертизи; б) мати високий рівень загальної ерудиції; в) критично сприймати минуле, адекватно розуміти тенденції і робити відповідні прогнози; г) бути психологічно стійкими, самокритичними; д) мати досвід роботи в даній галузі.
Під час відбору експертів ураховують абсолютну та відносну ефективність їх діяльності. Абсолютна ефективність - це відношення кількості правильно проведених експертиз до загальної кількості проведених. Відносна ефективність - це відношення абсолютної ефективності до середньої абсолютної ефективності групи експертів. Перевагу має той експерт, діяльність якого характеризується більш високою абсолютною та відносною ефективністю.
У ряді випадків під ефективністю діяльності розуміють різницю між кількісними оцінками думки експерта й об'єктивною оцінкою: |M - MJ = 5. Чим менша ця різниця, тим краще, точніше висловлює
думку експерт. На практиці показником кваліфікації експерта інколи слугує ступінь відхилення його думки від усередненої думки інших експертів. Експерт вважається тим кращий, чим менше це відхилення. Але бувають і винятки, коли має рацію тільки один експерт. Дуже важливо правильно визначити необхідну кількість експертів.
Ступінь вірогідності оцінок об'єктів виражається за допомогою вагових коефіцієнтів, що характеризують компетентність кожного експерта в даній проблемі.
Вагові коефіцієнти компетентності qj залежать від ступеня знайомства кожного експерта з аналізованою проблемою kz і ступеня впливу різних джерел в аргументації на формування думки кожного експерта ka: qj = cp(kzj., kaj). Коефіцієнт знайомства може визначатися в результаті прямої самооцінки, коли кожен експерт за певною шкалою оцінює ступінь свого знайомства з проблемою.
Коефіцієнт аргументованості ka визначається за формулою:
k _ kd + kc
де kd - коефіцієнт довіри, що встановлює відповідність між галуззю спеціалізації експерта, рівнем його спеціалізації і рівнем обговорюваної проблеми;
kc - коефіцієнт відповідності експерта пропонованим до нього вимогам, що характеризує творчі можливості експерта, його практичну і науково-організапійну роботу.
Для визначення коефіцієнта kc кожен експерт заповнює спеціальну таблицю, за якою нараховуються бали.
Бал компетентності j-ro експерта визначається за формулою:
c = kzj + k aj = + 2 = 2kzj + kdj + kcj
Cj 2 2 4 .
Результуючий коефіцієнт компетентності обчислюється так: ді = -р-, І = 1 І.
Підготовка до проведення експертного опитування включає розробку анкет, що містять набір питань про об'єкт аналізу. Анкетування буває заочне й очне, групове та індивідуальне, персональне й анонімне. Питання в анкеті поділяються на відкриті (вільні) й закриті, безумовні та умовні, прямі й непрямі.
Висновки
Розділ 8. Методи прогнозування розробці управлінських рішень
8.1. Кількісні методи прогнозування
8.2. Якісні методи прогнозування
Висновки
Розділ 9. Теорія ігор. Прийняття управлінських рішень в умовах ризику та невизначеності
9.1. Поняття і класифікація ігор в економіці
9.2. Моделювання ризикових ситуацій в управлінні
Прийняття рішень в умовах ризику