10.1. Завдання, що розв'язуються при реалізації стратегії
Етап реалізації стратегії є найбільш складним і важливим у здійсненні процесу стратегічного управління. Підприємства, які успішно реалізували обрані стратегії, у своїй діяльності керувалися такими правилами:
1) цілі, стратегії і плани мають бути доведені до працівників;
2) керівництво не тільки повинно вчасно забезпечувати надходження всіх необхідних для реалізації стратегії ресурсів, але й мати план реалізації стратегії у вигляді цільових настанов, а також фіксувати виконання кожної з поставлених цілей.
Рис. 10.1. Етапи процесу реалізації стратегії
Технологія процесу реалізації стратегії включає ряд операцій і етапів (рис. 10.1).
Кожному з етапів реалізації стратегії відповідають свої завдання. Виділяють сім основних завдань реалізації стратегії:
1) створення організаційної структури, що сприяє реалізації стратегії;
2) керування бюджетом і проектами;
3) розробка політики підприємства, механізмів реалізації стратегії;
4) мотивація співробітників;
5) створення сприятливого клімату й організаційної культури;
6) використання передового досвіду;
7) контроль за виконанням стратегії.
10.2. Стратегічні зміни, як важливий фактор успішної реалізації стратегії
Реалізація стратегії можлива лише при встановленні відповідності між обраною стратегією і станом підприємства, станом всіх елементів його внутрішнього середовища. Саме встановлення відповідності пов'язане із численними змінами стану елементів. Тому незалежно від кількості всі завдання по реалізації стратегії вирішуються за допомогою зміни, які фактично є серцевиною виконання стратегії. Саме тому зміни, що проводяться в процесі виконання стратегії, називаються стратегічними.
Проведення змін на підприємстві приводить до того, що на ньому створюються умови, необхідні для здійснення обраної стратегії. Зміни не є самоціллю.
Необхідність і ступінь змін залежать від того, наскільки підприємство готове до ефективного здійснення стратегії. Існують ситуації, коли фактично не потрібне проведення змін, проте бувають ситуації, коли виконання стратегії припускає проведення дуже глибоких перетворень. Залежно від стану основних факторів, що визначають необхідність і ступінь змін, від стану галузі, організації, продукту і ринку можна виділити п'ять типів змін.
Перебудова підприємства передбачає фундаментальну зміну підприємства, яка зачіпає його місію і організаційну культуру. Даний тип зміни може проводитися тоді, коли підприємство міняє свою галузь, і, відповідно, міняється його продукт і місце на ринку. У випадку перебудови підприємства виникають найбільші труднощі з виконанням стратегії. Самої серйозної уваги заслуговує робота зі створення нової організаційної культури. Дуже великі зміни відбуваються і у технологічній області, а також у сфері трудових ресурсів.
Радикальне перетворення підприємства проводиться на стадії виконання стратегії в тому випадку, якщо воно не міняє галузі, але при цьому на ньому відбуваються радикальні зміни, викликані, наприклад, його злиттям з аналогічним підприємством. У цьому випадку злиття різних культур, поява нових продуктів і нових ринків вимагають сильних внутрішньо-організаційних змін, які особливо пов'язані з організаційною структурою.
Помірне перетворення здійснюється в тому випадку, коли підприємство виходить із новим продуктом на ринок і намагається сформувати коло покупців. У цьому випадку зміни пов'язані з виробничим процесом, а також маркетингом, особливо в тій його частині, що стосується залучення уваги до нового продукту.
Звичайні зміни, пов'язані із проведенням перетворень у маркетинговій сфері з метою підтримки інтересу до продукту підприємства. Ці зміни не є істотними, і їхнє проведення мало стосується діяльності підприємства в цілому.
Незмінне функціонування підприємства відбувається тоді, коли воно постійно реалізує ту саму стратегію. У цьому випадку на стадії виконання стратегії не потрібно проводити ніяких змін, тому що при певних обставинах організація може одержувати гарні результати, спираючись на накопичений досвід. Однак при такому підході дуже важливо уважно стежити за можливими небажаними змінами в зовнішньому середовищі.
Стратегічні зміни, якщо вони правильно проводяться, носять системний характер. У силу цього вони зачіпають всі сторони підприємства. Однак можна виділити два зрізи заходів, які є основними при проведенні стратегічних змін. Перший зріз - це організаційна структура, другий - організаційна культура.
10.4. Значення організаційної структури в реалізації стратегії
10.5. Мотивація персоналу в процесі реалізації стратегії
10.6. Організаційна культура в забезпеченні ефективності стратегії
Висновки
РОЗДІЛ 11. Інформаційне забезпечення реалізації стратегії
11.1. Сутність стратегічної інформації
11.2. Інформаційна система стратегічного управління
Висновки
РОЗДІЛ 12. Стратегічний контроль