Маркетинг персоналу - це вид управлінської діяльності, спрямований на визначення і покриття потреби у персоналі.
Західноєвропейські компанії використовують методи маркетингу в управлінні персоналом з 70-х років.
Принципи маркетингу персоналу:
1. У широкому розумінні маркетинг персоналу розглядається як філософія і стратегія управління людськими ресурсами.
Персонал розглядається у якості зовнішніх і внутрішніх претендентів на посаду в організації. Метою організації маркетингу є оптимальне використання кадрових ресурсів шляхом:
o створення сприятливих умов праці;
o сприяння підвищенню ефективності праці;
o сприяння розвитку у кожному працівникові партнерського і лояльного відношення до фірми.
Принцип маркетингу персоналу у широкому розумінні спирається на ринкове осмислення концепцій управління кадрами.
2. У вузькому розумінні маркетинг персоналу розглядається як особлива функція служби управління персоналом. Вона спрямована на визначення і покриття потреби організації у кадрових ресурсах.
Якщо за першим принципом маркетинг розглядається як елемент кадрової політики організації, що реалізується через вирішення комплексу завдань служби управління персоналом (розробка цілей системи, планування потреби, ділова оцінка, управління кар'єрою, мотивацією), то другий принцип розуміння маркетингу персоналу передбачає виділення специфічної служби управління персоналом, яка відокремлена від інших напрямів роботи кадрової служби.
Маркетинг персоналу є специфічна, відносно відокремлена функція служби управління персоналом організації.
Маркетингова діяльність у галузі персоналу здійснює комплекс взаємопов' язаних етапів.
Маркетингова діяльність у галузі персоналу здійснюється на таких етапах:
1 етап. Відбір і аналіз джерел інформації з маркетингової діяльності.
2 етап. Аналіз зовнішніх і внутрішніх факторів, які визначають напрями маркетингової діяльності.
3 етап. Розробка заходів за напрямами персонал-маркетингу.
4 етап. Формування плану персонал-маркетингу.
5 етап. Реалізація плану персонал-маркетингу.
Відбір і аналіз джерел інформації з маркетингової діяльності здійснюється за наявністю зовнішніх і внутрішніх факторів, які повинні враховуватись при визначенні кількісної та якісної потреби у персоналі.
До зовнішніх джерел інформації з маркетингової діяльності відносяться:
1. Ситуація на ринку праці: рівень безробіття, попит на персонал, пропозиції у галузі персоналу.
2. Розвиток технології виробництва: зміни у характері та змісті праці формують зміни вимог до спеціальностей і робочих місць, підготовка та перепідготовка кадрів.
3. Особливості соціальних потреб: структура мотивації праці потенціальних працівників у даний період.
4. Розвиток законодавства: трудового, зайнятості, охорони праці та ін.
5. Кадрова політика конкурентів: вивчення форм та методів роботи з кадрами для формування власної стратегії кадрової політики.
До внутрішніх джерел інформації з маркетингової діяльності відносяться:
1. Цілі організації: довгострокова політика організації у галузі виробництва і реалізації продукції.
2. Фінансові ресурси: наявність фінансових ресурсів для забезпечення потреби у кадрах, їх підготовки та перепідготовки.
3. Кадровий потенціал організації: оцінка можливостей спеціалістів кадрової служби для формування та реалізації плану персонал-маркетингу.
4. Джерела покриття кадрових потреб: зовнішні та внутрішні можливості організації.
7.5. Визначення потреб у персоналі
7.6. Визначення чисельності управлінського персоналу
Визначення чисельності персоналу з використанням норм обслуговування
7.7. Визначення витрат, необхідних для забезпечення організації робочою силою
РОЗДІЛ 8. Організація набору та відбору кадрів
8.1. Залучення персоналу: створення бази даних кваліфікованих кандидатів для відбору
Взаємодія менеджера по персоналу з лінійними менеджерами організації
8.2. Методи залучення кандидатів на роботу
Витрати організації на залучення персоналу