Зразок програми самовиховання студентами основних педагогічних умінь
Основні групи педагогічних умінь | Конкретні педагогічні уміння | Складові уміння | Шляхи та засоби самовиховання |
1 | 2 | 3 | 4 |
Пізнавальні | 1. Легко орієнтуватися у змісті навчання та виховання. 2. Розпізнавати внутрішній стан учнів. 3. Здійснювати контроль за своїм психічним станом | Здібності: а) виділяти головне; б) "читати по обличчях"; в) здійснювати самоконтроль. Риси: а) педагогічна спостережливість; б) педагогічна кмітливість | Накопичувати досвід педагогічного аналізу. Навчатися логічному обробленню текстів, складанню схем, планів та. ін. Тренуватися в проникненні в душевний стан іншої людини, у самоконтролі |
Конструктивні | 1. Формулювати цілі та завдання педагогічного процесу. 2. Планувати системи робіт. 3. Відбирати оптимальний зміст. 4. Складати плани конкретних справ | Здібності: загал ьноінтелекту-альні. Риси: організованість, схильність до порядку та точності | Тренуватися в оперуванні педагогічними термінами, складанні планів. Дотримуватися точності в усьому |
Комунікативні | 1. Стимулювати діяльність. 2. Налагоджувати відносини | Риси: емоційність, здатність до самонавіювання, терпіння. . Риси: товариськість, добрози-чливість, щирість та ін. | Тренуватися у спілкуванні, поважному ставленні до людей. Підвищувати рівень своїх мо-рально-естетич-зих рис |
Закінчення таблиці
1 | 2 | 3 | 4 |
Інформаційні | 1. Володіти словом, мовою. 2. Володіти мімікою та жестами. 3. Уміти користуватися наочними посібниками та ТЗН | Здібності: мовне чуття, голосові дані, емоційність, виразність | Тренуватися в усних виступах. Навчитися управляти своєю мімікою; користуватися тзн |
Організаційні | 1. Організаторське чуття. 2. Уміння визначати конкретну роботу. 3. Здійснювати контроль та самоконтроль. 4. Викликати інтерес до справи. 5. Об'єктивно оцінювати результати роботи | Здібності: схильність до організаторської діяльності, сприймання та розуміння інших, розпорядливість, вимогливість та ін. Риси: цілеспрямованість, діловитість, дисциплінованість | Тренуватися у варіюванні інтонацією, керівництві діями інших, самоінст-руктуванні, само наказі, самоконтролі, оцінюванні |
Зразок індивідуального плану
професійного самовиховання майбутнього вчителя
Завдання | Шляхи та засоби | Терміни |
1 | 2 | 3 |
І. Із розвитку пізнавальних умінь | Тренуватися в угадуванні внутрішнього стану учнів за зовнішніми проявами поведінки | |
1. Розвивати в собі педагогічну спостережливість | Проявляти більш щирий інтерес до особистості кожного з учнів |
Закінчення таблиці
1 | 2 | |
2. Навчитися керувати своїми почуттями | При надмірному хвилюванні використовувати самозаспокоєння, самовідволікання. Здійснювати самоконтроль | |
3. Розвивати в собі дотепність та оперативність | Тренуватися у розв'язуванні педагогічних задач експромтом, але з наступним критичним аналізом | |
II. Із розвитку конструктивних умінь | Усі справи чітко розраховувати та планувати | |
1. Навчитися складати конкретні плани різних заходів | Вивчити плани досвідчених педагогів, засвоїти основні логічні схеми планів, скласти варіанти планів і обговорити їх із досвідченими вчителями | |
III. Із розвитку комунікативних умінь | Тренуватися в передкомуні-кативному орієнтуванні, контактах, особливо з незнайомими людьми | |
1. Подолати надмірну соромливість у спілкуванні | Учитися не думати про себе під час спілкування | |
2. Розвивати в собі товариськість | Користуватися будь-якою можливістю проявити ініціативу в спілкуванні | |
IV. Із розвитку інформаційних умінь | Вивчати літературу з вибраної проблеми | |
1. Навчитися виразному читанню | Тренуватися в голосному виразному читанні. Проаналізувати записи своєї мови | |
2. Навчитися коротко, але змістовно виступати на зборах | Користуватися можливістю висловити свою думку перед аудиторією. Виступати за планом: а) про що хочу сказати; б) що про це хочу сказати; в) що пропоную | |
V. Із розвитку організаторських умінь: навчитися навичкам самоконструювання, самонаказу та самоконтролю | У процесі практичних педагогічних справ тренуватися в самоінструктуванні та інших прийомах самоактивізації |
Тести і методики для самопізнання
Література