Засоби виховання здійснюють суттєвий вплив на розвиток особистості. Засоби матеріальної культури (іграшки, одяг, посуд та ін.) пов'язані з розвитком практичного інтелекту, а засоби духовної культури, представлені в знаковій формі (книги, мова, живопис та ін.), більш суттєві для розвитку теоретичного мислення та інших вищих психічних функцій.
Відомий російський вчений Л.С.Виготський (1896 - 1934) виділив чотири стадії розвитку в залежності від засвоєння засобів діяльності. Перша – природно-примітивних, найпростіших культурних форм поведінки (володіння ложкою, виделкою, ножем та ін.). Друга – засвоєння засобів культури поведінки, поданих в знаковій формі і виражених усною мовою. Третя – накопичення досвіду використання знакових засобів і поява звичок культурної поведінки. Четверта – самовиховання, коли зовнішній знак замінюється внутрішнім, з'являється духовна потреба в культурному саморозвитку.
Всебічний розвиток особистості – це процес оволодіння засобами матеріальної і духовної культури, створеної людством. Знакові засоби духовної культури виконують у вихованні дві функції. По-перше, вони слугують засобами зв'язку вихователів і вихованців, а також між вихованцями, забезпечуючи комунікацію у виховному колективі і поширення інформації. По-друге, вони використовуються в спільній діяльності як засоби розв'язання виховних завдань. Матеріальні і символічні засоби, пов'язані з мовою, утворюють складну систему, в якій символічні засоби спрямовані на управління і планування діяльності вихованців, результатом якої є абстрактно-символьне мислення, свідомість, світогляд, моральні, естетичні та інші якості.
Знакові засоби є основними у вихованні мислення. Вони використовуються в інтелектуальній діяльності для виховання свідомості (наукової, естетичної, моральної, побутової та ін.). Свідомість виховується обома видами знакових засобів. Засоби комунікації необхідні для орієнтації учня в соціальному оточенні. Засоби інтелектуальної діяльності слугують для виховання переконань, навичок, звичок культури поведінки Ці засоби використовуються як в сумісній, так і в самостійній діяльності вихованців.
В підлітковому віці під впливом виховання свідомість вперше набуває таких якостей, як системність, узагальненість і дієвість для чого використовуються свої засоби. Системність свідомості виховується такими засобами як дитяча енциклопедія, науково-популярна література з навчальних предметів, графічні засоби. Узагальненість свідомості формується за допомогою використання інваріантів теоретичного знання, засобів їх конкретизації, системи явищ, що вивчаються, заданій в графічній чи табличній формі. Дієвість свідомості утворюється в результаті багаторазового використання теоретичних уявлень при розв'язанні різноманітних життєвих проблем.
В юнацькому віці продовжують розвиватися (переважно за рахунок самовиховання), набуваючи нових рис, рефлексія, антицидація і асиміляція. Завдяки рефлексії свідомість аналізує особисті якості індивіда, виявляє "дефекти" минулого виховання. У виховній рефлексії велику роль відіграє приклад авторитетного дорослого, класична художня література, логічні засоби самоаналізу.
Антиципадія – здатність свідомості передбачати наслідки планових дій до їх здійснення, на етапі підготовки. Вона формується засобами логічного аналізу поведінки і вчинків різних осіб" в т.ч. власних помилок, спочатку в процесі обговорення їх з авторитетним, досвідченим дорослим, потім у дискусіях з друзями і в самоаналізі.
Асиміляція характеризує свідомість у плані її можливості засвоювати духовні цінності народу, виробляючи на цій основі переконання, звички поведінки та інші якості. Для розвитку здатності асимілювати культурні цінності використовують міжособистісні стосунки, бесіди на естетичні і моральні теми, приклад учителя і батьків, екскурсії, обговорення творів художньої літератури та ін.
Емоції – особливий клас психічних процесів і станів, пов'язаних з інстинктами, потребами і мотивами, що відображаються у формі безпосереднього переживання (задоволення, радості, страху), значимість діючих на індивіда явищ і ситуацій для здійснення його життєдіяльності.
Які засоби виховання вищих емоцій? До вищих емоцій належать почуття патріотизму, гуманізму, власної гідності, чесності, порядності, совісті, обов'язку, естетичного почуття, дружби та інші. Крім них, у людини є вроджені, природні почуття задоволення, голоду, страху, болі тощо, а також примітивні почуття, що з'являються в дошкільний період (любов до батьків, гордість та ін.), які потім розвиваються у вищі емоції.
В шкільні роки емоції виховуються разом з інтелектом і тими ж засобами. Разом з тим, виховання емоцій має і певну специфіку. Велике значення мають емоції дорослих, з яких діти беруть приклад. Емоції дорослих доповнюються іншим засобом — міжособистісним стосунками і спілкуванням. В спілкуванні зміцнюються звички емоційної поведінки і емоційне ставлення до зовнішнього світу, інших людей і самого себе.
Засобами самовиховання вищих моральних і естетичних емоцій у старшокласників є художня література; виставки і музеї, різні види мистецтва, художня самодіяльність, гуртки і творчі студії, туризм і спорт.
Засобами виховання вольових якостей особистості (наполегливості, цілеспрямованості, завзятості, самовладання, прагнення до незалежності, послідовності) є особистий приклад дорослого; діяльність, спрямована на досягнення важливої мети, громадська думка, система завдань тощо.
У старших класах великого значення набуває самовиховання вольових якостей особистості, засоби для якого вибирає сам вихованець. Самовиховання волі здійснюється на основі єдності емоційної і інтелектуальної сфер особистості; тому їхніми засобами є пізнавальна і практична діяльність у поєднанні з рефлексією і онтиципадією. Розв'язання складних пізнавальних і практичних завдань на основі власних бажань дозволяє старшокласнику тренувати свою волю, наполегливість, цілеспрямованість у відповідності з ідеалом. Завдяки рефлексії і антиципадії старшокласник може періодично спів-ставляти результати самовиховання з життєвими завданнями і виробленими ідеалами.
Тема 20. Форми організації виховного процесу
20.1. Загальна характеристика форм виховання та їх класифікація
20.2. Основні дії педагога при організації виховного процесу
20.3. Вибір форм виховання
Тема 21. Учнівський колектив і його роль у формуванні особистості
21.1. Поняття колективу і його види
21.2. Дитячий виховний колектив, його основні аспекти
21.3. Структура виховного колективу в школі
21.4. Найважливіші педагогічні функції, стадії і перспективи розвитку виховного учнівського колективу