Педагогіка у запитаннях і відповідях - Кузьмінський А.І. - 11.15. У чому сутність техніки та технології організації учнів на навчальну діяльність?

Кожен педагог повинен володіти вміннями самоаналізу форм своєї основної діяльності, а також відвідувати й аналізувати уроки своїх колег з метою вивчення і врахування досвіду їх роботи. Для запису ходу і змісту відвіданого уроку зручно користуватися такою схемою:

Лівий бік розгортки зошита Правий бік розгортки зошита
Попередні

Дані (предмет,

клас, учитель, дата та ін.)
Структура, хід і зміст уроку. Діяльність учителя й учнів на уроціРозподіл часу Висновки Й пропозиції
Позитивні сторони урокуНедоліки в ході

та змісті уроку
Пропозиції

щодо

вдосконалення

уроку
123456

Програма спостереження й аналізу уроку може бути такою:

1) організаційна структура уроку (початок уроку, привітання учнів, підготовка обладнання (дошка, крейда, ручка, зошити, підручники, наочні посібники та ін.);

2) санітарно-гігієнічні умови для проведення уроку (дотримання гігієнічних вимог (повітряного, теплового, світлового режимів), відповідність меблів віку учнів; психологічна готовність учнів до уроку);

3) тип і структура уроку (доцільність обраного типу уроку з погляду вивчення теми. Структура уроку, її компоненти. Психолого-педагогічне забезпечення цілісності і завершеності уроку);

4) особливості реалізації на уроці вимог принципів навчання;

5) раціональність і ефективність використання на уроці методів навчання (навчання учнів методам самостійної пізнавальної діяльності; розвиток потенційних розумових здібностей учнів; використання індивідуальних колективних форм навчання);

6) методи, прийоми та види аналізу (оцінювання знань, умінь і навичок учнів; об'єктивність оцінювання навчальної діяльності школярів);

7) особливості розумової діяльності учнів на уроці:

а) формування уваги; співвідношення мимовільної і довільної уваги;

б) місце пам'яті у розумовій діяльності учнів; навчання школярів методам і прийомам запам'ятання; використання прийомів для активізації різних видів пам'яті (образної, словесно-слухової, емоційної, механічної) та видів запам'ятання;

в) мисленнєва діяльність учнів на уроці (методи, прийоми і засоби активізації мисленнєвої діяльності — створення проблемних ситуацій, організація самостійної пізнавальної діяльності);

8) реалізація на уроці основних вимог складових виховання (розумового, морального, фізичного, трудового, естетичного);

9) поведінка вчителя на уроці (вміння володіти класним колективом, організувати учнів на навчальну роботу, забезпечити трудову дисципліну; конструктивні вміння; комунікативні вміння; володіння педагогічним тактом; володіння педагогічною технікою (зовнішність; вміння володіти своїм тілом — ходити, сидіти, стояти; жести, міміка; культура педагогічного спілкування; володіння в галузі психотехніки; культура, педагогічного мовлення; темп роботи); ф 10) результати уроку (досягнення мети; якість знань, умінь і навичок учнів; виховне й освітнє значення уроку; найбільш цінні методи проведення уроку; рекомендації щодо вдосконалення педагогічного процесу на уроці; висновки і пропозиції).

11.15. У чому сутність техніки та технології організації учнів на навчальну діяльність?

Успішність і ефективність навчально-виховної роботи на уроці значною мірою залежить від організації учнів на пізнавальну діяльність. Власне урок розпочинається з організації.

Правила техніки та технології організації учнів на навчальну діяльність такі:

1. Заходьте до класу відразу після другого дзвінка.

2. Книги і зошити тримайте у правій руці. Двері відкривайте і закривайте лівою рукою.

3. З'являйтеся перед учнями обличчям, з посмішкою.

4. У поставі тіла виявляйте діловитість, рішучість, впевненість, готовність до праці.

5. Впевненим кроком підійдіть до робочого стола, уважно подивіться на всіх учнів і на кожного зокрема.

6. Доброзичливо привітайтеся з учнями.

7. Перевірте (непомітно для учнів) стілець, на якому будете сидіти, аби уникнути неприємностей.

8. Перевірте готовність учнів і класу до уроку (наявність зошитів, ручки, посібників, щоденників та ін., підготовку дошки, іншого обладнання).

9. Забезпечте психологічну готовність учнів до роботи, зацікавивши своїм предметом, неординарним запитанням тощо.

10. Повідомте тему, мету уроку.

11.16. Якою є технологія й техніка вивчення нового навчального матеріалу?

Навряд чи можна рекомендувати конкретні рецепти, які б допомогли оволодінню учнями змістом навчального матеріалу. Проте спираючись на досвід творчо працюючих учителів, можна виділити певні правила, дотримання яких сприяє підвищенню ефективності уроку.

Правила техніки й технології вивчення нового навчального матеріалу такі:

1. Пам'ятайте, що вивчення нового навчального матеріалу включає в себе три головні завдання:

а) засвоєння учнями основної ідеї матеріалу, який вивчається (що!);

б) засвоєння методів дослідження навчального матеріалу (як!);

в) засвоєння методики відтворення і застосування матеріалу, який вивчається (для чого чи для кого!).

2. Визначте гіпотезу діяльності учителя і учнів на уроці (передбачення результатів).

3. Створюйте проблемну ситуацію та спонукайте учнів до пробудження інтересу до пізнавальної діяльності.

4. Забезпечуйте актуалізацію опорних знань.

5. Під час пояснення нового навчального матеріалу перебувайте у "колі уваги".

6. Турбуйтесь про польотність голосу, міняйте його темп, ритм і тональність.

7. Стежте за дикцією свого мовлення.

8. Основні поняття, правила, важливі положення виділяйте підкресленим тоном, логічними наголосами та логічними паузами.

9. Не переобтяжуйте свою мову незрозумілими словами, складними синтаксичними конструкціями. Коли є потреба вживати нові слова (поняття), поясніть їх значення.

10. Дотримуйтесь чистоти мови, уникайте слів-паразитів.

11. Узгоджуйте педагогічну мову з віковими можливостями учнів.

12. Використовуйте у ході вивчення навчального матеріалу попередній навчальний і практичний досвід учнів.

13. Не ставайте в позу "дидактичного рупора". Краще бути розумним помічником учнів у їх роботі щодо оволодіння знаннями.

14. Дотримуйтесь чіткої логічної послідовності пояснення навчального матеріалу, спираючись на завчасно продуману схему.

15. Після розгляду закінченої частини навчального блоку робіть чіткий висновок.

16. Широко використовуйте опорні сигнали (опорні схеми).

17. Наочні посібники (засоби) використовуйте як логічну структуру навчальної палітри.

18. Під час пояснення навчального матеріалу не відволікайтеся на сторонні справи.

19. Періодично підключайте учнів до самостійної роботи з підручниками, якщо навчальний матеріал підручника відповідає вимогам програми.

20.3 метою підтримання позитивного емоційного стану учнів періодично вдавайтесь до "сміхохвилин".

21. Періодично перевіряйте рівень засвоєння певної частки знань, які є сходинкою до оволодіння наступним матеріалом.

22. Не захоплюйтесь фетишизмом (поклонінням) перед навчальним підручником і пропонованою ним методикою. Творіть самі.

23. Використовуйте різноманітні методи навчання.

24. Вдавайтесь до міжпредметних зв'язків.

25. Забезпечуйте зв'язок навчального матеріалу з проблемами навколишньої дійсності. Це сприяє підвищенню інтересу учнів до знань.

26. Домагайтесь підтримання уваги та дисципліни на уроці через зміст і методи роботи.

27. У процесі організації самостійної навчальної діяльності учнів чітко організуйте технологію й техніку роботи.

28. Постійно стимулюйте активність учнів у навчальній діяльності.

29. Вдавайтесь до корекції навчального матеріалу, якщо учні чогось не зрозуміли.

30. Завершуйте вивчення нового навчального матеріалу чіткими загальними висновками.

11.16. Якою є технологія й техніка вивчення нового навчального матеріалу?
Розділ 12. АНАЛІЗ І ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
12.1. Яке місце в навчальному процесі займає аналіз і оцінювання навчальної діяльності учнів?
12.2. Які функції аналізу й оцінювання знань учнів?
12.3. Які види контролю за результатами навчальної роботи учнів виокремлюють у педагогіці?
12.4. Які методи використовують у процесі аналізу й оцінювання навчальних досягнень учнів?
12.5. Яких педагогічних вимог варто дотримуватися в системі аналізу й оцінювання навчальної діяльності школярів?
12.6. Яка історія становлення критеріїв оцінювання знань учнів у загальноосвітніх навчально-виховних закладах?
12.7. У чому сутність рейтингової системи оцінювання навчальної діяльності учнів?
12.8. Якими правилами повинен користуватися вчитель для забезпечення оптимальності процесу оцінювання навчальної роботи школярів?
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru