Крім справжнього авторитету в сімейному вихованні, на жаль, трапляються прояви фальшивого авторитету батьків, який шкодить вихованню дітей. А.С. Макаренко виділяв такі види фальшивого авторитету:
1. Авторитет придушення—батьки завжди сердиті, за кожну дрібничку вибухають громом, часто хапаються за палицю чи пасок, кожну провину дитини відзначають покаранням.
2. Авторитет віддалі — батько або мати тримають дітей на відстані, окремо від дітей обідають, для розмови запрошують дитину в кабінет, окремо розважаються, у батьків своє життя, а в дітей — своє.
3. Авторитет чванства — батько або мати вважає себе начальством і на роботі, і дома, батьки бундючаться та надуваються, дома тільки й розмови про свої достоїнства, заслуги, зверхньо ставляться до інших людей, дивлячись на пихатих батьків, діти також вихваляються: мій тато — начальник, мій тато — знаменитість.
4. Авторитет педантизму — батьки переконані, що діти повинні з трепетом їх вислуховувати; розпорядження дають холодним офіційним тоном, виявляють прискіпливість до дітей з приводу найменших дрібниць.
5. Авторитет резонерства — батьки "звідають" дитину своїми повчаннями, безкінечними напучуваннями, привносять у сім'ю надмірну серйозність.
6. Авторитет любові — щоб діти слухалися батьків, треба, на їх думку, на кожному кроці виказувати їм свою любов, тому вони надмірно вдаються до ніжних слів, пестощів, вимагають від дітей ніжності і любові, якщо дитина не слухається, її негайно питають: "Значить, ти тата не любиш?".
7. Авторитет доброти — дитяча слухняність викликається не поцілунками та ласкавими словами, а поступливістю, лагідністю, добротою, батьки усе дозволяють дітям, уникають будь-яких конфліктів, ладні пожертвувати чим завгодно, аби тільки все було гаразд.
8. Авторитет дружби—батьки проголошують, що вони друзі для своїх дітей, зникає різниця у віці, авторитеті, діти починають виховувати батьків, називають батьків Сергієм, Вірною, насміхаються над батьками, грубо обривають, не поділяють думки батьків.
9. Авторитет підкупу—слухняність купується подарунками та обіцянками, навіть грішми, за добрі оцінки платять дітям за встановленою таксою, заявляють: якщо будеш слухатися — куплю велосипед.
Батьки, які прагнуть до піднесення педагогічної культури, мають постійно аналізувати свої дії, критично ставитися до фальшивого авторитету, витісняти його прояви з власної поведінки.
24.6. Чи можна визначити певні правила" яких варто дотримуватися у процесі родинного виховання?
Багатовіковий досвід виховання дітей у сім'ї дає підстави виділити певні правила, дотримання яких сприятиме оптимі-зації виховного процесу. Ось деякі з них:
1. Люби свою дитину! Радій її присутності, сприймай її такою, яка вона є, не ображай її, не принижуй, не підривай її упевненості в собі, не піддавай її несправедливому покаранню, не відмовляй їй у твоїй довірі, дай їй підстави любити тебе.
2. Постійно вдавайся до похвали дитини за її правильні вчинки. Цим ти спонукуєш її до активної дії. Пам'ятай: "Боги і діти живуть там, де їх хвалять".
3. Охороняй свою дитину від негативних фізичних і моральних впливів.
4. Створюй у сім'ї моральний затишок. Хай сімейне вогнище буде джерелом спокою, радощів, поваги, справедливості й захищеності.
б. Будь для своєї дитини взірцем поведінки, доброчинності.
6. Підтримуй щирі родинні зв'язки з бабусями й дідусями, іншими родичами, друзями. Включай дитину в процес родинної єдності.
7. Не забувай, що діти люблять гратися. Віднаходь час для організації цікавих ігор з дітьми.
8. Залучай дитину до посильної праці разом з дорослими.
9. Створюй умови, аби дитина набувала життєвого досвіду, долала певні труднощі.
10. Чекай від дитини тільки таких думок, суджень і оцінок, на які вона спроможна залежно від рівня розвитку, соціального досвіду.
11. Привчай дитину до толерантності, культури спілкування з ровесниками, старшими і молодшими.
12. Залучай дитину як повноцінного члена сімейного колективу до вирішення побутових і економічних проблем, що виникають у сім'ї.
13. Не виконуй за дитину будь-яких завдань, з якими вона може впоратися самостійно.
14. Домагайся єдності вимог до дитини з боку всіх членів сім'ї.
15. Наполегливо працюй над формуванням у дитини почуттів гуманізму і милосердя у ставленні до людей та всього природного довкілля.
16. Постійно включай дитину в різноманітні види діяльності.
24.8. У який спосіб здійснюються зв'язки сім'ї зі школою?
24.9. Якою є узагальнена структура взаємозв'язків сім'ї та школи щодо форм і видів роботи з батьками?
Розділ 25. КЕРІВНИЦТВО ЗАГАЛЬНООСВІТНІМИ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИМИ ЗАКЛАДАМИ
25.1. Що таке школознавство?
25.2. На яких принципах ґрунтується керівництво закладами освіти?
25.3. Яка структура управління закладами освіти в Україні?
25.4. У чому особливості управління загальноосвітніми навчально-виховними закладами?
25.5. Якими повноваженнями наділені загальні збори загальноосвітнього навчально-виховного закладу?
25.6. Які повноваження має рада загальноосвітнього навчально-виховного закладу?