До передового досвіду, який підлягає вивченню, узагальненню і впровадженню в практику, належать: методи і прийоми навчання і виховання учнів і вся система. роботи кращих учителів, керівників шкіл, працівників органів освіти; форми роботи педагогічних колективів, їх цінні починання.
Робота з передовим досвідом у школах організується директором, його заступниками та залученням до неї кращих учителів і вихователів; у районах і містах — методичними кабінетами, які діють при відділах освіти; в області — обласним ІППО, у державі — ЦІППО, який діє при Міністерстві освіти.
Система роботи з ППД — це складний процес, що триває впродовж 1—2 навчальних років і поділяється на такі періоди: підготовчий, вивчення й узагальнення ППД, поширення і впровадження в практику.
Підготовчий період. Визначається проблема досвіду, добирається об'єкт вивчення досвіду, вивчається плануюча документація, відвідуються уроки, виховні заходи, вивчається рівень успішності, вихованості учнів. Після цього вибирається 1—2 вчителі, складається план-конспект вивчення досвіду, у річному плані школи планується ця робота, вказується вчитель, тема досвіду, хто буде вивчати, термін. Підготовча робота передбачає теоретичну підготовку того, хто вивчає досвід, бо слід підібрати літературу з питань змісту досвіду. Безпосередня робота з питань вивчення передового педагогічного досвіду ведеться протягом усього навчального року, у три етапи, в основному — це аналіз роботи вчителя (1-й етап), вивчення документації та відвідування занять (2-й етап), систематизація і літературна обробка матеріалу (3-й етап). Методи вивчення досвіду найрізноманітніші: спостереження, аналіз уроків, бесіда з учителем, вивчення документації, анкетування учнів тощо.
Узагальнення досвіду — це систематизація й аналіз зібраного матеріалу, виявлення сутності досвіду, опис його основних елементів і зв'язку між ними, розкриття його практичної новизни і значення для збагачення педагогічної теорії, а також літературна обробка матеріалу. В узагальненому матеріалі доцільно підкреслити результативність досвіду, сформулювати певні методичні рекомендації, поради щодо використання його різними категоріями працівників освіти. Опис досвіду містить три основні елементи: конкретний опис певної системи педагогічних дій, визначення результативності досвіду, розкриття його переваг і перспектив використання (додаток 7).
Крім опису, оформляється картотека ППД. Поширення передового педагогічного досвіду відбувається за допомогою різноманітних форм усної, друкованої і наочної пропаганди.
Усна пропаганда: доповіді, виступи педагогів на педрадах, виробничих нарадах, методичних об'єднаннях, педагогічних читаннях, при взаємовідвідуванні уроків та консультаціях.
Друкована пропаганда: опис передового досвіду в спеціальних буклетах, статтях, у збірниках з досвіду роботи; оформлення картотек ППД; альбоми-естафети, які пропагують творчі знахідки й успіхи.
Наочна пропаганда: організація постійних, епізодичних педагогічних виставок матеріалів з досвіду роботи, використання технічних засобів (радіо, телебачення, діафільми, кінофільми, фонотеки, магнітофонні записи кращих занять,, виховних заходів). У процесі пропаганди передового досвіду розкриваються, як правило, його наукові основи й переваги.
Упровадження передового педагогічного досвіду потребує знань передового досвіду, уміння працювати по-новому, великої організаторської роботи. Це ціла система роботи, яка включає в себе ознайомлення всіх учителів із принципами й конкретними прийомами новаторської праці, висвітлення її прогресивної суті та практичної ефективності; повсякденне й наполегливе навчання кожного вчителя (у школах передового педагогічного досвіду, у метод об'єднаннях) застосуванню передових методів педпраці; контроль збоку директорів, їхніх заступників за фактичним упровадженням передового педагогічного досвіду в практику роботи кожного вчителя; визначення ефективності нових прийомів і методів праці за основними показниками — якістю знань учнів і результатами виховання. Об'єктами розповсюдження і впровадження є ті ж методичні об'єднання, школи передового досвіду, опорні школи, проблемні семінари, семінари-практикуми, гуртки, консультації, виставки, педчитання, науково-практичні конференції.
Висновки
Тема 4. Нові тенденції в розвитку теорії і практики освіти й виховання в Україні. Стратегічний менеджмент освіти України
1. Найзначніші показники кризового стану виховання молоді
2. Реформування освіти в Україні на різних рівнях
3. Зміна мети та кінцевих результатів виховання
4. Квалімєтричне вимірювання ступеня гармонійності розвитку учнів
Висновки
Тема 5. Інноваційні педагогічні технології на зламі тисячоліть
Вступ. Нові підходи до управління освітою